۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۷
دبیر فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی:

تقاضا می‌کنم مردم به قله‌های پُر تردد نروند

مقدم گفت: در حال حاضر بیشتر مراکز خدمت رسانی در ارتفاعات دماوند بسته شده و از مردم تقاضا می‌کنم راهی این منطقه نشوند.
کد خبر : ۵۱۸۰۰۵

حسین مقدم، دبیر فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران درباره مجمع این فدراسیون که امروز برگزار شد اظهار داشت: طبق قرار قبلی، امروز مجمع سالیانه فدراسیون کوهنوردی برگزار شد و با توجه به شرایط کنونی کشور و مقابله با ویروس کرونا، از مسئولانی که ساکن تهران بودند، در مجمع میزبانی کردیم و اعضایی که در شهرستان‌ها حضور دارند نیز به صورت برخط در این مجمع شرکت کردند. خدا را شکر مجمع به خوبی برگزار شد و با تقدیر از ۳ هیئت برتر استانی در سال ۹۸، مجمع به پایان رسید.

تصمیم گیری درباره کوهنوردی و برگزاری کلاس‌های آموزشی در فضا‌های باز و بسته را به استان‌ها محول کردیم

مقدم درباره ممنوعیت صعود به ارتفاعات دماوند در پی شیوع ویروس کرونا گفت: پس از پایان اردیبهشت ماه استانداری‌ها به صورت مستقل تصمیماتی در این باره اتخاذ کردند. استان‌هایی مانند خوزستان و کرمان هنوز فعالیت‌های ورزشی را آغاز نکرده اند و وضعیت‌های قرمز و بحرانی در استان ها، حالت متغیری داشته است. ما تصمیم گیری درباره کوهنوردی و برگزاری کلاس‌های آموزشی در فضا‌های باز و بسته را به استان‌ها محول کردیم. در واقع با تصمیمات ستاد مقابله با کرونای استان‌های مختلف، قوانین تصویب می‌شود و استان‌ها محدودیت‌های خود را به ما اطلاع می‌دهند. ما اطلاعیه‌ها را از طریق روابط عمومی فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی، صفحات اجتماعی فدراسیون و بخشنامه منتشر می‌کنیم. از هیئت‌های استانی، ورزشکاران و کوهنوردان می‌خواهیم در استان‌هایی که وضعیت قرمز دارند، فعالیت نکنند.

خیلی از هموطنان تقصیری نداشتند و از قبل اقامتگاه‌ها را رزرو کرده بودند

دبیر فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی گفت: هفته گذشته بخشداری لاهیجان به ما نامه زد و درخواست کرد اقامتگاه‌های فدراسیون به سرعت بسته شود. ما هم در همان ساعت اقامتگاه‌ها را بستیم و این موضوع را اطلاع رسانی کردیم. با توجه به این که رزرو اقامتگاه‌های ما از طریق سایت امکان پذیر است، خیلی از هموطنان تقصیری نداشتند و از قبل اقامتگاه‌ها را رزرو کرده بودند. هفته گذشته اشخاصی از شهرستان‌های دوردست به منطقه آمدند و صعود‌هایی انجام شد، اما در هفته جاری تمام اقامتگاه‌ها بسته و مسیر‌های قله دماوند مسدود شد. هیچ خدماتی در منطقه دماوند ارائه نمی‌شود و روز گذشته تیم‌هایی که به منطقه اعزام شده بودند، با ممانعت ماموران نتوانستند صعود کنند.

تمامی مراکز سرپوشیده منطقه دماوند بسته شده و کسی در این مراکز حضور ندارد

دبیر فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی در پاسخ به این سوال که اقامتگاه‌های دماوند به کوهنوردانی که قبلا صعود کرده بودند خدمات ارائه می‌کند یا خیر اظهار داشت: ما تمام اقامتگاه‌ها را بستیم و از بومی‌ها و مسئولان منطقه درخواست کردیم خدماتی ارائه نکنند تا کوهنوردان بالا نروند، اما وقتی دیدیم چند نفر به قله صعود کردند، سرویس‌های بهداشتی و خدمات عمومی را ارائه کردیم تا از آلودگی منطقه جلوگیری شود. با این حال تمامی سالن‌های غذاخوری این منطقه و دیگر فضا‌های سرپوشیده آن بسته شده و کسی در این مراکز حضور ندارد. به همین دلیل از پذیرش میهمان در ارتفاعات دماوند معذوریم.

تقاضا می‌کنم مردم به قله‌های پر تردد نروند

او افزود: قله‌های سبلان و علم کوه از قله‌های پر تردد کشورمان هستند و من به عنوان همنورد، از مردم تقاضا می‌کنم رعایت کنند و به قله‌های پُر تردد نروند تا این ویروس را شکست دهیم و سپس از تمام طبیعت ایران استفاده کنیم.