۰۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۰

سازمان سینمایی یک پیراهن برای یک دکمه!

هفته گذشته، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از آغاز به کار سازمان سینمایی در 22 بهمن خبر داد؛ خبری که به رغم تشریح آن از سوی وزیر در یک برنامه تلویزیونی و مصاحبه‌های متعدد معاون سینمای‌اش، همچنان تصویر درست و دقیقی از آن رسم نشده است. این سازمان که نه معاونت سینمایی است و نه خانه سینما، پنج معاونت و پانزده اداره کل خواهد داشت!
کد خبر : ۵۱۸۰۸

به گزارش صراط به نقل از تابناک کمتر از یک هفته از اعلام خبر تشکیل سازمان سینمایی کشور از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گذرد و هنوز هم کسی به درستی ابعاد و زوایای این سازمان نو ظهور را تشریح نمی‌کند و تنها مسئولان امر، به کلی‌گویی‌هایی در این زمینه می‌پردازند.

کمتر از یک ماه پس از انحلال خانه سینما از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گویا، مدیران سینمایی کشور گامی دیگر به نهادینه کردن تفکر فرهنگی خود بر فضای سینمای کشور نزدیک می‌شوند. این چنین بود که سید محمد حسینی با بیان تشکیل سازمان سینمایی کشور در ایام دهه فجر گفت: «حمايت‌هاي دولت از سينما و هنرمندان اين حوزه مانند گذشته ادامه دارد و به ويژه با تشکيل سازمان سينمايي کشور پس از ايام سوگواري ماه صفر و به مناسبت سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، اين حمايت‌ها مسير جديدي به خود خواهد گرفت».

سازمانی که بنا به گفته شمقدری از پانزده اداره کل و پنج معاونت تشکیل شده، ولی هنوز مشخص نیست که قرار است به عنوان معاونتی زیر نظر وزارت ارشاد باشد یا معاونتی زیر نظر رئیس جمهور!

وزیر ارشاد در این زمینه با بیان اینکه رئيس سازمان سينمايي هم شأن و مرتبه معاون وزير ارشاد است، گفت: «اين سازمان داراي ويژگي‌هايي از جمله استقلال عمل و رديف بودجه مستقل است که به عنوان امتيازاتي براي آن تلقي مي‌شود و رئيس اين سازمان، بهتر از حوزه و جايگاه معاونتي، مي‌تواند به وظايف خود رفتار کند».

هرچند در گفته‌های وزیر ارشاد و شمقدری، معاون سینمایی وزیر، کلی‌گویی‌ها و مبهم‌گویی‌های به چشم می‌خورد، می‌توان پنداشت که احتمالا سازمان سینمایی کشور، چیزی شبیه به سازمان‌های تابعه وزارت‌خانه باشد که مستقل از وزیر و معاونین آن کارایی چندانی ندارند.

اما تشکیل سازمان سینمایی کشور از چند جهت مهم و قابل بررسی است؛ نخست اینکه پس از انحلال خانه سینما، گویا قرار است این سازمان به نهاد صنفی سینماگران کشور تبدیل شود. تشکیل چنین نهاد مهم صنفی زیر نظر وزارت‌خانه مطبوعه،‌کمی دور از ذهن می‌آید.

اگر قرار است سازمان سینمایی کشور با هدف ساخت یک نهاد صنفی برای خانواده سینمای ایران تشکیل شود، باید با ساز و کارهای مطلوب سینماگر‌ها و نه صرفا اهداف دولتی شکل گیرد.

دوم آن که در روزگاری که رئیس دولت دم از کوچک‌سازی ساختار دولت می‌زند و ترکیب چند وزارت خانه به هم خورده و برخی‌ها در هم ادغام شدند، تشکیل سازمان عریض و طویل سینمایی کشور، چنان که شمقدری آن را صاحب پانزده اداره کل و پنج معاونت خوانده، چیزی جز تشدید بوروکراسی موجود در کشور نیست.

نکته مهم دیگر این که پیش از تشکیل یک نهاد با این درجه اهمیت، بهتر است اهداف، برنامه‌ها و ساختار آن مشخص باشد؛ اما چنان که از گفته‌های وزیر ارشاد و معاون سینمایی‌اش برمی‌آید، هنوز نمی‌توان تصویر ساده و شفاف از سازمان سینمایی کشور ترسیم کرد.

بنابراین، بیم آن می‌رود تشکیل این سازمان پس از جنجال‌های انحلال خانه سینما، بیشتر کاری تبلیغاتی باشد تا درمان دردهای جامعه سینمای کشور. به هر حال، ترس از این هست که همچون همیشه، برخی امور در کشور برای دکمه‌ای، یک دست کت و شلوار دوخته شود و سازمانی را تشکیل دهیم و در دهه فجر با سلام و صلوات افتتاح کنیم و سپس در تعریف امور مربوط به آن و اهدافش بمانیم.

چنان که گفته شد، هنوز به رغم یکی دو نشست تلویزیونی وزیر فرهنگ و ارشاد و شمقدری، همچنان تصویری شفاف از این سازمان نیست و یکی دیگر از پرسش‌های مهم مدیریت سینمای کلان کشور، همچنان بی‌پاسخ باقی مانده که آیا این سازمان قرار است جایگزین نهادهای موازی تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز عرصه سینمای کشور شود یا خیر و آیا این سازمان، وحدت رویه‌ای را در امور کلان سینمایی کشور پدید خواهد آورد یاخیر؟!
 

آخرین اخبار و تصاویر اجتماعی  را در سرویس جامعه صراط بخوانید.