۱۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۵

جشنواره فجر جای دلقک‌ها نیست +عکس

تئاتر - سالن اصلی تئاتر شهر ، شاهد به صحنه رفتن دو دلقک گروه « bp zoom » از فرانسه بود که کارشان با عنوان «ترکیب 2 زمان » در شان و اندازه‌های جشنواره تئاتر فجر نبود .
کد خبر : ۵۲۷۷۱

به گزارش صراط به نقل از خبرآنلاین مهدی یاورمنش : دلقک ها در همه جای دنیا ، آدم های شریفی هستند که از راه خنداندن مردم پول در می آورند و نان می خورند . بیشتر این دلقک ها در سیرک ها ، رستوران ها ، کاباره ها ، مراسم و جشن های گوناگون به اجرای برنامه می پردازند و با مهارت های بدنی و کلامی خود ، برای لحظاتی مردم را سرگرم می سازند . در میان دلقک های جهان،فرانسوی ها از همه معروف تر هستند و کار و کاسبی شان سکه تر است .
با تمام احترامی که برای دلقک ها باید قائل شد ، اما به هیچ وجه نمی توان توانایی های آنان را در زمره هنر تئاتر دسته بندی کرد . برای همین هم هست که آنان بیشتر در مکان های عمومی و غیر هنری به اجرای برنامه می پردازند و اگر سالن اختصاصی هم دارند ، برای آن از عبارت« تالار تئاتر » استفاده نمی کنند . همچنین دلقک ها ، جشنواره های اختصاصی خود را دارند و در آن ها به رقابت می پردازند و به رویدادهای جدی ، بزرگ و مهم هنرهای نمایشی راه پیدا نمی کنند .

سرگرمی ، تنها هدف نیست
با توجه به همین وضعیت و شرایط جهانی است که وقتی دو دلقک در دل مهمترین رویداد تئاتری و در بزرگ ترین سالن نمایشی کشور به صحنه می آیند ، بسیاری را انگشت به دهان می کنند ؛ آخر کجای جهان چنین اتفاقی می افتد؟
شاید مدیران جشنواره تئاتر فجر و مرکزهنرهای نمایشی ، دلشان را به خنده های تماشاگران این کار خوش کنند و آن را نشانه موفقیت کار دلقک های آمده از فرانسه بدانند که اگر چنین باشد ، بهتر است از این گروه دو نفره در سیرک ها میزبانی کنند و ببینند که چقدر بیشتر می توانند شاهد خوشحالی مردم باشند .
واقعیتش این است که نه جشنواره تئاتر فجر و نه هیچ رویداد هنرهای نمایشی دیگری در این سطح ، جای دلقک ها نیست . تماشاگر ایرانی تئاتر ، یک سال انتظار می کشد تا شاهد گلچینی از بهترین درام های اجرا شده در جهان باشد ، نه این که به تماشای کاری سرگرم کننده بنشیند که نمونه های مشابه آن را می توان به راحتی در شبکه های تلویزیونی و سایت های اینترنتی دید .

جشنواره ای که نمی توان پیدایش کرد
در کتابچه معرفی گروه های شرکت کننده در بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر ،گروه « bp zoom » برنده جایزه ای از جشنواره تئاتر کن فرانسه معرفی شده است ؛ جشنواره ای که در کمال تعجب هرچه برای پیدا کردن اطلاعات در باره اش بیشتر گشتیم ، کمتر چیزی یافتیم .
شهر کن که میزبان یکی از بزرگترین جشنواره های سینمایی جهان است ،با این که 6 سالن تئاتر دارد ، اما میزبان هیچ رویداد هنری ثبت شده در عرصه نمایش نیست . حال این جشنواره مورد ادعا ، کجا و کی برگزار می شود ، پرسشی است که مسوولان باید پاسخ آن را بدهند .
از سوی دیگر ، وقتی می فهمیم دو دلقکی که به تهران آمده اند ، عضو سندیکای هنرمندان تئاتر فرانسه نیستند و در واقع در آن کشور به رسمیت شناخته نمی شوند ، بیش از قبل آه از نهادمان بر می آید .
صداهای ناجور در سالن اصلی تئاتر شهر
سال هاست که هنرمندان نمایش های سیاه بازی کشورمان از به کار بردن الفاظ و موقعیت های غیر اخلاقی و بی ادبانه منع شده اند . حال وقتی دو دلقک اروپایی ( یکی فرانسوی و دیگری انگلیسی ) به تهران می آیند و روی بزرگترین صحنه تئاتر کشور هر صدای ناجوری را از خود در می آورند ، جای تعجب دارد . قرار گرفتن بازیگران در ... که در نهایت با کشیده شدن سیفون از مجرای فاضلاب به دریا سرازیر می شوند ، بر اساس چه معیاری آن قدر هنری و مهم است که باید روی صحنه تئاتر شهر و در دل جشنواره فجر دیده شود .
باید تا پایان این هفته منتظر ماند و دید آیا دیگر نمایش های بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر می توانندحداقل و کف انتظارات مخاطبان و علاقمندان جدی تئاتر کشور را برآورده کنند یا نه ؟
 
 

آخرین اخبار و تصاویر اجتماعی را در سرویس جامعه صراط بخوانید.

برچسب ها: جشنواره فجر دلقک