۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۲

مزایده اموال مازاد بانک‌ها

رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به اینکه بر اساس قانون جدید گمرک کالاهای متروکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز به سازمان اموال تملیکی ارجاع خواهد شد، از اعلام آمادگی این سازمان برای مزایده اموال مازاد بانک‌ها خبر داد.
کد خبر : ۵۲۹۴۵

به گزارش صراط به نقل از فارس اردشیر محمدی امروز در جمع خبرنگاران افزود: سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی که براساس قانون وظیفه حاکمیتی و تصدی‌گری انجام می‌دهد، در سال جاری حدود 166 میلیارد تومان کالای متروکه از سوی گمرک به این سازمان ارجاع شده بود که سپس با درخواست مجدد گمرک میزان 160 میلیارد تومان از کالای یاد شده به گمرک اعاده شد و فقط 6 میلیارد تومان از طریق مزایده فروش رفت.

وی افزود: همچنین حدود 8 میلیارد تومان کالای غیر استاندارد و غیر بهداشتی و یا مغایر شئون مذهبی و ملی در سال جاری منهدم شد.

محمدی یادآور شد: حداقل 15 تا 20 درصد کالای ارجاع شده به سازمان اموال تملیکی به خاطر حفظ سلامت ملی و تولید داخلی منهدم می‌شود و این از وظایف حاکمیتی سازمان اموال تملیکی به شمار می‌رود.

رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت: با توجه به تخصص این سازمان در برگزاری مزایده آمادگی برای فروش اموال مازاد بانک‌ها در جهت صرفه‌جویی در وقت و افزایش درآمد دولت وجود دارد.

 

محمدی یادآور شد: اموال غیرمنقول که در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می‌گیرد پس از طی مراحل قضایی و دادگاه و یا اموالی که از طریق مصادره به تملک دولت در می‌آید، توسط سازمان اموال به فروش می‌رسد.

رئیس سازمان اموال تملیکی با بیان اینکه قانون جدید گمرکی بعد از 40 سال اصلاح و تصویب و برای اجرا به گمرکات کشور ابلاغ شد گفت: در تبصره 4 ماده 24 قانون جدید گمرکی آمده است تعیین تکلیف کالاهای متروکه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که قبلا به دلیل خلاء قانونی نه گمرک و نه سازمان املاک تملیکی می‌توانست در مورد آن اقدامی انجام دهد بر عهده سازمان املاک تملیکی قرار داده شده تا تعیین تکلیف شود.

محمدی تصریح کرد: در لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در مجلس در جریان است تکالیف جدیدی بر عهده سازمان املاک تملیکی قرار داده شده که این سازمان از اعضای اصلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شده و کالاهای توقیف شده قاچاق که تحویل گمرک می‌شود بخاطر کوتاهی فرآیند مستقیما به سازمان املاک تملیکی ارجاع می‌شود.

وی افزود: تکلیف جدید سازمان اموال تملیکی این است که در جهت افزایش تعامل با سازمان‌های همکار اطلاع‌رسانی و شفاف سازی انجام شود.

رئیس سازمان املاک تملیکی یادآور شد: با همکاری شورای عالی اصناف برای برگزاری مزایده اموال با اتحادیه‌های مربوط مذاکره می‌شود و همچنین اطلاعات برگزاری مزایده اموال علاوه بر اینکه در روزنامه رسمی درج می‌شود، از طریق سایت اطلاع رسانی سازمان نیز برای همگان ارسال می‌شود.

محمدی در مورد عملکرد سازمان اموال تملیکی گفت: در 10 ماه سالجاری فروش اموال از طریق سازمان اموال تملیکی 848 میلیارد و 567 میلیون ریال یا حدود 85 میلیارد تومان بوده است که نسبت به مشابه سال قبل 36 درصد رشد نشان می‌دهد.

وی گفت: فروش اموال منقول 639 میلیارد ریال یعنی 27 درصد و فروش اموال غیرمنقول 208 میلیارد ریال یعنی 76 درصد نسبت به سال قبل رشد نشان می‌‌دهد.

محمدی تأکید کرد: با توجه به اینکه سازمان اموال تملیکی تکالیف حاکمیتی برعهده دارد از زمان تشکیل در سال 72 تاکنون این سازمان زیان‌ده بود، اما در سالجاری به نقطه سر به سر می‌رسد و از سال آینده این سازمان به مرحله سود دهی خواهد رسید.

رئیس سازمان اموال تملیکی گفت: در حال حاضر برای فروش اموال منقول به ویژه اموال فاسد شدنی مانند مواد خوراکی به روز عمل می‌شود.

محمدی گفت: هر سال 11 مورد مزایده عمومی سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی در کشور برگزار می‌شود و همه علاقمندان می‌‌توانند در این مزایده ها شرکت کنند و حتی از استان‌های دیگر پیشنهاد خرید این اموال را ارائه کرده و در صورت داشتن شرایط برنده مزایده خواهند شد.

محمدی در مورد درآمد پیشنهادی در لایحه بودجه 91 برای سازمان اموال تملیکی گفت: برای سال آینده 140 میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده که تلاش بر این خواهد بود که درآمد سازمان اموال تملیکی از این رقم فراتر رود و به مرحله سوددهی نیز برسد.

وی گفت: امسال همچنین 19 میلیارد ریال فروش طلا از طریق سازمان اموال تملیکی انجام شده و تاکنون 10 مزایده بزرگ در سالجاری در کشور برگزار شده که آخرین مزایده آن بیش از 12 میلیارد تومان درآمد کسب کرد. پیش‌بینی می‌شود در مزایده یازدهم درآمد سازمان به بیش از 15 میلیارد تومان برسد.

محمدی در مورد سلامت کالاهای مصرفی و نیز حمایت از تولید داخلی گفت: سالانه 20 میلیون نفر مسافر ورودی و خروجی به کشور وجود دارد که عمده کالای همراه مسافر پوشاک است و همچنین بازارچه‌های مرزی و گذرگاه‌های مرزی حجم قابل توجهی از کالاها را وارد کشور می‌کند در حالیکه سازمان اموال تملیکی حدود 27 درصد از اموال منقول را که از پوشاک است به مزایده می‌گذارد.

محمدی یادآور شد: اموال تملیک شده توسط این سازمان متعلق به دولت و مردم کشور است و منافع ملی حکم می‌کند اموال سالم از طریق مزایده به فروش رسیده و اموال غیر سالم یا غیر بهداشتی و غیر قابل پذیرش از نظر مذهبی و ملی معدوم شود.

وی گفت: متأسفانه پدیده قاچاق که به عنوان سم مهلک برای اقتصاد کشور به شمار می‌رود حجم بالایی است و کالاهای تملیک شده توسط دولت در مقایسه با کالاهای کشف شده قاچاق قابل مقایسه نیست.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ستاد اجرایی فرمان امام بخش تملیک اموال منقول را برعهده می‌گیرد، گفت: براساس قانون جدید گمرکی در تبصره 4 ماده 24 کالاهای متروکه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از طریق سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تعیین تکلیف می‌شود.

به هرحال ما براساس قانون عمل می‌کنیم و وظایف حاکمیتی سازمان نیز مهمتر از بخش درآمدی و اقتصادی به شمار می‌رود.
 
 

آخرین اخبار و تصاویر اقتصادی را در سرویس اقتصادی صراط بخوانید.

برچسب ها: اموال بانک گمرک