۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۹
عدم حضور وزارت خارجه ایران در تحولات منطقه ای:

با میانجیگری قطر، فتح و حماس آشتی کردند

ضعف وزارت خارجه ایران موجب شده است کشورهایی مثل ترکیه، قطر و عربستان در بازی ها سیاسی منطقه نقش میانجی را بازی کنند و با ورود به مسائل منطقه ای به تثبیت موقعیت خود بپردازند.
کد خبر : ۵۳۰۰۸

"صراط" - دولت اسراییل توافق دو گروه رقیب فلسطینی برای تشکیل دولت وحدت ملی را محکوم کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، در پی دیدار خالد مشعل و محمود عباس در قطر و توافق بر سر جزییات تشکیل یک دولت انتقالی به ریاست رهبر فتح از این اقدام آقای عباس انتقاد کرد.

به گزارش سرویس سیاسی صراط به نقل از بی بی سی، وی افزود: تشکیلات خودگردان فلسطین باید میان آشتی با حماس و صلح با اسراییل یکی را انتخاب کند. صلح با حماس ممکن نیست. آنها یک گروه تروریستی هستند و هدفشان نابودی اسراییل است.

مقام های تشکیلات خودگردان فلسطینی، ماه گذشته در تلاش برای از سر گیری مذاکرات با همتایان اسراییلی خود دیدار کردند. این مذاکرات که پس از بیش از یک سال توقف گفتگوها صورت می گرفت، نتیجه ای نداشت.

توافق محمود عباس با رهبر حماس، ناشی از ناامیدی او به نتیجه بخش بودن مذاکرات با دولت اسراییل است.

براساس این توافق، محمود عباس همزمان ریاست دولت انتقالی و نخست وزیری تشکیلات خودگردان را بر عهده خواهد داشت.

خالد مشعل و محمود عباس در این جلسات که به میزبانی قطر برگزار می شد، در مورد جزییات طرح آشتی که در ماه آوریل سال ۲۰۱۱ بین دو گروه رقیب حماس و فتح به نتیجه کلی رسیده بود گفتگو کردند و سرانجام در مورد جزییات آن به توافق دست یافتند.

قرار است دولت انتقالی، با عنوان دولت وحدت ملی، انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان و همچنین انتخابات پارلمانی را در سرزمین های فلسطینی واقع در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه برگزار کند.

به گفته خبرنگاران، موضوع تصدی ریاست دولت انتقالی یکی از موانع اصلی اجرای این توافق بوده است. حماس با خواست تشکیلات خودگردان برای سپردن ریاست دولت انتقالی به محمود عباس شدیدا مخالفت می کرد. تغییر موضع این گروه، راه را برای تشکیل دولت انتقالی باز کرد.

ضعف وزارت خارجه ایران موجب شده است کشورهایی مثل ترکیه، قطر و عربستان در بازی ها سیاسی منطقه نقش میانجی را بازی کنند و با ورود به مسائل منطقه ای به تثبیت موقعیت خود بپردازند.

هنوز مقامات بلندپایه کشورمان سفر به مناطقی که موج بیداری اسلامی زمین لرزه های عظیم سیاسی و فرهنگی در آن ایجاد کرده را در دستور کار قرار نداده اند و مشخص نیست منتظر وقوع چه حادثه ای هستند!

آیا وزیر خارجه کشورمان یا رئیس جمهور محترم منتظر هستند تا سید حسن نصرالله یا امام خامنه ای به لیبی، سودان یا حتی بحرین سفر کنند؟ وقت آن رسیده است که ایران نقش خود را به عنوان قدرت اول منطقه خاورمیانه بازی کند و از وزن سیاسی خود برای حل بحران های رخ داده در سوریه یا بحرین استفاده کند. ملت های منطقه منتظر هستند آقای رئیس جمهور!

نظرات بینندگان
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
۴
۰
درودبر ملت صلح طلب فلسطین ومحمود عباس وحماص که با آشتی ملی فلسطین مستقل را بنیان گذاری میکنندودشمنان را خشمگین.....
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
۴
۰
..................... ژنتیک .........................
......................... دشمن ...................
بگذار این دو گروه صلح کنند و آتش فتنه بین مسلمین خاموش شود حالا بدست هر کس که می خواهد باشد ؛ حتی اگر آن افراد نوکران پیشانی مهر خورده شیاطین باشند .
باز هم ما می گوییم الحمد الله ارب العالمین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
۰
۶
حماس بسيار كار اشتباهي كرد كه با فتح اشتي كرد محمود عباس هيچ مقبوليتي نزد فلسطينيان ندارد و عامل امريكا و اسرائيل است و تنها حماس دولت مردمي و مشروع فلسطين است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
۶
۱
ایران رفته گل بچینه!
بهروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۸ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
۳
۱
فایده نداره این دو گروه مرتب قهر و آشتی میکنند . تو درگیری مسلحانه ای که چند سال پیش داشتند چنان جنایاتی انجام دادند که روی هیتلر را سفید کردند.