۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۶

بايدها و نبايدها "سرطان"

افرادي كه زياد گوشت مصرف مي‌كنند در معرض ابتلا به سرطان كولون و روده بزرگ قرار مي‌گيرند. مصرف زياد فست فود نيز خطر ابتلا به چاقي، سرطان‌هاي دستگاه گوارش و سرطان سينه براي افراد چاق را به دنبال دارد. در مجموع به منظور جلوگيري از چاقي، پرهيز از مصرف غذاهاي سرطان‌زا و تغيير شيوه زندگي بازگشت به روش زندگي سنتي و استفاده غذاهاي سنتي و تحرك بدني بسيار مهم است.
کد خبر : ۵۳۰۲۳

به گزارش صراط به نقل از ایسنا: وزير بهداشت با هشدار نسبت به عوامل خطر بروز بيماري سرطان بر لزوم تامين اعتبارات براي ايجاد مراكز تجميع يافته سرطان در كشور تاكيد كرد.

دكتر مرضيه وحيد دستجردي با تاكيد بر لزوم آگاهي مردم از عوامل خطر ايجاد سرطان و پرهيز از اين عوامل خطر گفت: در مورد بيماري سرطان مهم‌ترين مساله آن است كه مردم براي پيشگيري از اين بيماري آگاه شوند؛ به اين معني كه تغيير شيوه زندگي داشته باشند چرا كه اكنون مشخص است مصرف برخي غذاها و پيروي از برخي رژيم‌هاي تغذيه‌اي، سرطان ايجاد مي‌كند.

مصرف زياد گوشت و فست فود از عوامل بروز سرطان

بازگشت به زندگي سنتي راهكاري موثر براي كاهش بروز سرطان

وزير بهداشت نسبت به مصرف زياد گوشت و فست فود به عنوان عوامل خطر بروز سرطان هشدار داد و گفت: افرادي كه زياد گوشت مصرف مي‌كنند در معرض ابتلا به سرطان كولون و روده بزرگ قرار مي‌گيرند. مصرف زياد فست فود نيز خطر ابتلا به چاقي، سرطان‌هاي دستگاه گوارش و سرطان سينه براي افراد چاق را به دنبال دارد. در مجموع به منظور جلوگيري از چاقي، پرهيز از مصرف غذاهاي سرطان‌زا و تغيير شيوه زندگي بازگشت به روش زندگي سنتي و استفاده غذاهاي سنتي و تحرك بدني بسيار مهم است.

 تشخيص زودرس، راهكاري مهم در درمان قطعي سرطان

وي در ادامه به تشخيص زودرس سرطان به عنوان راهكاري مهم در درمان قطعي اين بيماري اشاره كرد و به ايسنا گفت: مردم بايد به دنبال تشخيص زودرس سرطان باشند . امروز تشخيص زودرس سرطان حرف اول درمان اين بيماري در دنيا است. بنابراين چكاپ ماهيانه بويژه خودآزمايي براي زنان لازم است و اگر زنان در اين خودآزمايي‌ها توده‌اي را لمس كردند بايد سريع به پزشك مراجعه كنند.

وزير بهداشت تاكيد كرد: افراد داراي سابقه سرطان در خانواده بايد براي انجام چكاپ‌ها مراجعه كنند. اگر سرطان زود تشخيص داده شود ميزان مرگ ومير ناشي از اين بيماري بسيار كاهش مي‌يابد و مي‌توان با اقدامات درماني، سرطان را كاملا مهار كرد.

 خطر افزايش 2 تا 3 برابري ميزان بروز سرطان طي 10 سال آينده

 سياستگذاران كشور در ايجاد مراكز تجميع يافته سرطان همراهي كنند

دستجردي با اقدامات تشخيصي - درماني مورد لزوم براي بيماري سرطان، ادامه داد: براي انجام اقدامات تشخيصي - درماني بيماري سرطان، مراكز تجيمع يافته سرطان بسيار لازم است تا به اين ترتيب مراكز تشخيصي، درماني، بستري، راديوتراپي، شيمي درماني و ... همه در يك مركز درماني فراهم باشند. حتي آموزش‌هاي مشاوره‌اي روانپزشكي بيماران مبتلا به سرطان نيز بايد در اين مراكز تجميع يافته صورت گيرد. ايجاد چنين مراكزي نيازمند بودجه و اعتبارات است. بيمارستان‌هاي درمان سرطان نبايد فرسوده و قديمي باشند. بنابراين لازم است اعتبارات ايجاد مراكز تجميع يافته سرطان داده شود.

وزير بهداشت با بيان اين كه در تلاش براي جذب اعتبارات ايجاد مراكز تجميع يافته سرطان هستيم، ادامه داد: اميدواريم مسوولان و سياستگذاران طراز اول كشور در ايجاد مراكز تجميع يافته سرطان به عنوان سياست بزرگ كشور با ما همراهي كنند چرا كه امروزه پس از بيماري‌هاي قلبي - عروقي و تصادفات، سرطان سومين بار بيماري‌ها و مرگ و مير در كشور را شامل مي‌شود و طي 10 سال آينده ميزان بروز اين بيماري 2 تا 3 برابر خواهد شد. از طرف ديگر جمعيت كشور به سمت سالخوردگي پيش مي‌رود و قطعا ميزان بروز سرطان‌ها بيشتر خواهد شد. بنابراين علاوه بر امروز، برنامه‌ريزي براي آينده نيز لازم است.

 در حمايت از توليد داخلي داروهاي ضد سرطان حركت گسترده‌تري نياز است

دستجردي در ادامه به اقدامات دارويي و امكانات تشخيصي مورد لزوم بيماري سرطان اشاره كرد و به ايسنا گفت: داروهاي ضد سرطان از جمله داروهاي با فناوري بالا به شمار مي‌روند و برخي از آنها از انواع مونوكولونال آنتي بادي‌ها و داروهاي بيوتكنولوژيك هستند. خوشبختانه توليد برخي از اين داروها در كشور به عنوان طرح‌هاي كلان مورد حمايت قرار گرفته‌اند. اما در اين زمينه حركت گسترده‌تري نياز است. در زمينه تامين داروهايي كه نمي‌توان در داخل توليد كرد نيز بايد بودجه‌ها و امكانات مناسب‌تري گذاشته شود.

 لزوم تدوين راهنماهاي باليني و پوشش بيمه‌اي درمان سرطان در كشور

وزير بهداشت با تاكيد بر لزوم تدوين راهنماهاي باليني براي انواع سرطان‌ها ادامه داد: در حال حاضر راهنماي باليني سرطان پستان طراحي و تدوين شده است. براي طراحي راهنماي باليني ديگر سرطان‌ها نيز از انجمن‌هاي تخصصي و گروه‌هاي آموزشي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي نظرخواهي شده است و معاونت درمان وزارتخانه اين موضوع را پيگير است تا اگر هر فردي دچار مشكل شد راهنماها مشخص باشد و درمان و تشخيص سرطان در سراسر كشور بر اساس يك پروتكل مشخص انجام شود.

دستجردي در پايان بر لزوم پوشش بيمه‌اي درمان‌هاي بيماران مبتلا به سرطان تاكيد كرد.
 
 
 

آخرین اخبار و تصاویر اجتماعی را در سرویس جامعه صراط بخوانید.