۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۴

ترکمنچای دندان‌پزشکی در بیمارستان دولتی

در بخش دندانپزشکی یکی از بیمارستانهای معروف دولتی وابسته به سازمان تامین اجتماعی در تهران فرمی به بیماران با عنوان تعهد جهت جراحی دندان داده می‌شود. در این فرم آمده است که تمام مسئولیت جراحی و آسیب‌های ناشی از آن از جمله آسیب دیدن دندان مجاور، زبان و فک و بسیاری موارد دیگر به عهده خود بیمار است. همچنین بیماران در صورت عدم امضا و اثر انگشت حق ورود به اتاق جراحی را ندارند.
کد خبر : ۵۳۰۴۶

به گزارش صراط به نقل از سینانیوز، درباره اینکه این موضوع از لحاظ قانون نظام پزشکی تا چه حد صحیح است، با دکترغلامحسین نیک‌نژاد معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی گفتگویی را انجام داده‌ایم. وی به خبرنگار سینانیوز گفت: «دستگاه قضا با همکاری سازمان پزشکی قانونی برائت نامه و رضایت‌نامه‌ای با تعهدهای خاص تهیه کرده است که به صورت یک فرم و نه به صورت یادداشت به بیماران ارائه می‌شود. در این فرم آمده است که اگر اتفاقی در اثر جراحی و درمان داخلی در طول درمان برای بیمار چه از لحاظ درمانی و چه دارویی به وجود بیاید در صورت اشتباه از سوی پزشک معالج باشد مسئولیت کامل آن با پزشک است.»
وی درباره منشور حقوقی بیمار گفت: «در منشور حقوقی بیمار نیز آمده است که بیمار حق دارد مطلع شود که پزشک چه اقداماتی را در طول عمل انجام می‌دهد و چه اتفاقی ممکن است برای وی در طول معالجه ایجاد شود. البته این فرم‌ها بیشتر برای درمان بیماری‌های سخت و تصادفات ارائه می‌شود. همچنین پزشک دیگری علاوه بر پزشک معالج نیز باید این برائت نامه را امضا کند. امضا و تعهد بیمار و یا ولی بیمار به معنی سلب مسئولیت پزشک نیست. این موضوع در صورتی قابل پیگیری و اجرا است که پزشک تمامی عوامل علمی را در طول درمان بیمار رعایت کرده باشد.»
نیک‌نژاد درباره روند پیگیری شکایت از سوی بیماران، گفت: «اگر مشکلی در طول جراحی به وجود بیاید و شکایتی از سوی بیمار صورت گیرد؛ پرونده به کار‌شناسان و هیئت علمی بیمارستان ارجاع داده می‌شود و با پیگیری پرونده بالینی بیمار و مصاحبه با پزشک و بیمار، قصور و یا عدم قصور پزشک مشخص می‌شود. در صورت مقصر شناخته شدن پزشک، آن برائت نامه هیچ ارزشی نخواهد داشت.»
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی به خبرنگار سینانیوز گفت: «ارائه تک برگی به عنوان تعهدنامه به بیماران تا به حال از سوی ما مسئولان جرائم پزشکی دیده نشده است که در صورت شکایت بیماران این موضوع قابل پیگیری است. حتی اگر این فرم ارائه شده باشد و مشکلی برای بیمار پیش بیاید و بیمار به پزشکی قانونی و دستگاه‌های ذی ربط شکایت کند و مشخص شود که از سوی پزشک قصوری صورت گرفته است هیچ ارزش حقوقی نخواهد داشت و تنها می‌تواند باعث دلگرمی برای خود پزشک باشد.»
هر ایرانی به طور متوسط ۳/۵ بار در سال به پزشک مراجعه می‌کند، یعنی ایرانیان سالانه ۲۲۰تا ۲۳۰ میلیون بار به پزشک می‌روند.
بر اساس گزارش پزشکی قانونی در سال ۱۳۹۰ نزدیک به ۴ هزار شکایت پزشکی به پزشکی قانونی ارائه شده است که بیشترین شکایات مربوط به متخصصان زنان و مامایی، پزشکان عمومی، دندانپزشکان، ارتوپدی و جراحی عمومی است.
 

آخرین اخبار و تصاویر اجتماعی را در سرویس جامعه صراط بخوانید.