۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۸

بازار اسباب بازی در تصرف چین+عکس

غرفه‌‌داران شرکت‌کننده در یازدهمین نمایشگاه اسباب بازی و لوازم کودک در همدان انتظار دارند که دولت برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی عروسک، یارانه پرداخت کند.
کد خبر : ۵۳۵۱۱

به گزارش خبرنگار مهر، اسباب ‌بازی دوست و همدم دوران کودکی است و قدرت اثرگذاری آن در تغییر خلق و خوی کودکان بر کسی پوشیده نیست.

اسباب‌بازی یکی از قدیمی‌ترین کالای مورد داد و ستد در جهان است که قدمت تجارت آن به چند هزار سال پیش می‌رسد و چینی‌ها جزو نخستین اقوامی‌ بودند که به تولید و تجارت این کالا همت گماشته‌اند.

در همین خصوص یازدهمین نمایشگاه اسباب بازی و لوازم کودک با شرکت بیش از 100 واحد تولید و پخش لوازم کودک و اسباب بازی کودکانه در همدان دایر شده است.

در گفتگو با تعدادی از غرفه داران این نمایشگاه مشکلاتی از سوی تولیدکنندگان اسباب بازی عنوان شد که مهمترین آن تصاحب بازار اسباب بازی توسط کشور چین است.

عروسک‌های چینی از فروش بالایی در کشور برخوردار هستند

شماری از غرفه‌داران این نمایشگاه معتقدند: در حال حاضر به ‌رغم تمهیدات دولت به منظور کاهش استفاده از اجناس چینی، عروسک‌های چینی به دلیل پایین بودن قیمت از فروش بالایی در کشور برخوردار هستند.

به گفته آنان در همین حال، گسترش عروسک‌های چینی در بازار کشور باعث کاهش تولید و سلب انگیزه تولیدکنندگان می‌شود و بالا بودن هزینه خرید مواد اولیه برای تولید عروسک مهمترین دغدغه این قشر به شمار می‌رود.

این عده اظهار داشتند: ممنوعیت کامل ورود عروسک های خارجی به داخل کشور یکی از مهمترین خواسته‌های تولیدکنندگان ایرانی است.

احمد نواب یکی از تولیدکنندگان عروسک در تهران گفت: عروسک‌های چینی به لحاظ قیمت ارزان، بیشترین فروش را در بازارهای داخلی دارند.

وی افزود: این در حالی است که عروسک‌های ساخت داخل به دلیل بالا بودن هزینه مواد اولیه نسبت به عروسک‌های چینی با قیمت تمام شده بیشتری به فروش می‌رسند.

بالا بودن قیمت مواد اولیه باعث نزول کیفیت محصول شده است

نواب عنوان کرد: بالا بودن قیمت مواد اولیه باعث نزول کیفیت محصول شده است که دولت می‌تواند با پرداخت یارانه به این بخش از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند.

امیر باغیان نیز در این خصوص افزود: بالا بودن هزینه خرید مواد اولیه برای ساخت عروسک و فقدان سود دهی مناسب و در مقابل افزایش دستمزد کارگران و افزایش تعرفه بیمه مشاغل از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان عروسک است.

این عروسک ساز گفت: تنوع در تولیدات و پایین بودن قیمت، مردم را به خرید محصولات چینی ترغیب می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر دولت مواد اولیه تولید عروسک را به صورت یارانه‌ای و با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد به طور حتم اجناس ایرانی در بازارهای داخلی و خارجی قابل عرضه و رقابت خواهند بود، گفت: به طور حتم از این رهگذر سرمایه‌گذاری بلند مدتی نیز به منظور تقویت خلاقیت کودکان در سال‌های آتی به عمل می‌آید.

دولت با ممنوعیت ورود عروسک‌های خارجی به کشور از تولیدات داخلی حمایت کند

باغیان اضافه کرد: دولت با اعلام ممنوعیت ورود عروسک‌های خارجی به ویژه چینی به کشور می تواند از تولیدات داخلی حمایت کند.

امیر مومنی یکی دیگر از تولیدکنندگان عروسک در تهران و تبریز گفت: یکنواختی در تولیدات عروسک داخلی یکی از عوامل اصلی گرایش مردم به عروسک‌های خارجی است.

وی افزود: تولید کنندگان داخلی باید با ایده‌های نوین و تولیدهای متنوع مردم را به خرید عروسک های ایرانی ترغیب کنند.

مومنی اضافه کرد: عروسک‌های چینی دارای تنوع و کیفیت مناسب هستند و از این رو استقبال از این محصول خارجی زیاد است.

وی اظهار داشت: دولت می تواند با ایجاد شرایط مناسب برای خرید مواد اولیه تولید عروسک با قیمت مناسب از تولید کنندگان داخلی حمایت کند.

خرید عروسک برای کودکان با شناخت نیازها انجام شود

یک روانشناس نیز در خصوص نحوه تهیه اسباب بازی برای کودکان اظهار داشت: نداشتن اطلاعات کافی درباره تهیه اسباب بازی برای کودکان و نشناختن نیازهای آن‌ها و تحت تأثیر فیلم‌ها و سریال‌ها قرار گرفتن از خطراتی است که کودکان را مورد هدف قرار داده و قربانی می‌کند.

مریم نوروزی افزود: متأسفانه فرهنگ غلط جامعه کنونی ایران در برابر تعیین موضع در مقابل برنامه‌های تلویزیونی و از دیگر سو نداشتن سمت و سویی برای تهیه اسباب بازی و عروسک برای فرزندان این بار به معضلی بدل شده که اگر تبعات آن دامنگیر بزرگترها بود قطعاً برای رفع آن چاره ای اندیشیده می‌شد.

اسباب بازی به عنوان کالایی فرهنگی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد

مدیر عامل نمایشگاه بین المللی استان همدان نیز گفت: اسباب بازی به عنوان کالایی فرهنگی باید بیشتر مورد توجه والدین و نهادهای فرهنگی قرار گیرد.

محمد رضا بیاناتی با بیان اینکه کودکان در دوران کودکی با اسباب بازی مورد علاقه خود علاوه بر آنکه سرگرم می شوند، بسیاری از استعداد های آنان رشد پیدا می کند، گفت: کودکان با اسباب بازی با لایه های زیرین فرهنگ و زبان خود نیز آشنا می شوند.

بیاناتی اضافه کرد: اولین تجربه های زندگی کودکان خود را در فضایی مهیا می سازند که کودک بتواند بیشترین بهره را از آن ببرد.

وی اظهار داشت: امروز تربیت کودکان علاوه بر آن که به عنوان یک وظیفه برای والدین مطرح است خود به علمی تبدیل شده که درست پرداختن به آن می تواند نسل آینده را از خطرات ناشی از اختلالات تربیتی و رفتاری مصون نگه دارد.

وی افزود: در این بین اسباب بازی و وسایل کمک آموزشی استاندارد سودمند خواهد بود.

لازم به یادآوری است در نمایشگاه اسباب بازی همدان بیش از 100 واحد تولید و پخش لوازم کودک و اسباب بازی کودکانه در فضایی افزون بر چهار هزار متر مربع در دو سالن الوند و هگمتانه تا 28 بهمن پذیرای بازدیدکنندگان است.

نظرات بینندگان
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۰
۱
۰
مواظب باشيد عروسكهاي با نماد شيطان پرستي براي فرزندانتان خريداري نكنيد.