۲۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۳
زهرا طباخی

با اختلالات اینترنتی چه کنیم؟

کد خبر : ۵۳۶۵۴

اختلالات چند روز اخیر اینترنت اکثریت جامعه ایرانی را درگیر مشکلات عدیده کرد. شکی نیست که چنین اتفاقاتی بدون علت نیست اما فارغ از این که مقام مسئول به چه علتی عواقب و هزینه ایجاد چنین اختلال بزرگی را در سالگشت پیروزی انقلاب اسلامی ایران می پذیرد، لازم است که در پایان حتما از مردم به علت قطع سرویس ساده ای مثل ارتباطات ایمیلی، عذرخواهی شود.

در پاسخ به همه خیراندیشانی که مدعی هستند مقامات امنیتی باید پیش از ایجاد اختلال و قطع سرویس های ارتباطی اینترنت، اطلاع رسانی می کردند یا سرویس های جایگزین ملی را معرفی می کردند عرض می کنیم که به طور معمول در قضایای امنیتی به علت درهم بودن جامعه هدف هر گونه اطلاع رسانی به ملت مساوی است با ارسال پیش آگهی برای دشمن!

اتفاقا برخلاف بعضی از مسئولین که عجولانه در مورد اختلالات اینترنتی و قطع سرویس های ارتباطی موضع گیری کردند، مردم حدس های به موقع و صحیحی زدند و تقریبا علت این مشکلات را درک کردند. ارائه "سرویس جایگزین" نیز  بی شک همان اثری را خواهد داشت که "اطلاع رسانی عمومی" در پی دارد. یعنی هدف طراح این اختلال به احتمال زیاد قطع اغلب راه های عمومی ارتباط گیری شبکه ای منافقین با یکدیگر در داخل کشور و همچنین قطع امکان کنترل دقیق شبکه داخلی تروریست ها به وسیله فرماندهان خارجی پروژه بوده است تا به این وسیله موجبات دستگیری و خنثی سازی عملیات های خرابکارانه مورد تصور را فراهم سازد.

چنین اتفاقی بعد از اطلاع نیروهای امنیتی از برنامه ریزی ضد انقلاب برای ایجاد فتنه و همگانی سازی "پروژه  تقلب" به عنوان رمز آشوب، نیز رخ داد. با قطع شبکه پیامکی در شهرهای بزرگ از وقوع یک توطئه بزرگ و چند لایه در کشور، جلوگیری به عمل آمد هر چند قطعه شبکه موبایلی و پیامکی موجبات ناراحتی و اختلال در امور مردم را نیز فراهم ساخت.

گاهی کافی است سود و هزینه هر اقدامی را محاسبه کنیم فرضا اگر یک یا چند روز نتوانیم از برخی خدمات روزمره در زندگی استفاده کنیم اما در برابر آن قاتلین دانشمند شهیدی مثل احمدی روشن در دام نیروهای اطلاعاتی گرفتار شوند، برد با ملت ایران نیست؟

مدیری دستور می دهد ارتباط پیامکی یک یا چند روز مختل شود اما در مقابل آن فتنه ای بزرگ که می توانست موجب شهادت چندین نفر از مردم بی گناه کشورمان شود، خنثی می شد. آیا چنین اقدامی شایسته حمایت و تقدیر نیست؟

اصل مسئله این است که ما در برابر بروز و ظهور چنین مشکلاتی تنها به "گمانه زنی" می پردازیم و شاید هرگز از اصل ماجرا باخبر نشویم اما باید به مدیر یا مدیرانی که مسئولیت تامین امنیت جانی، مالی و روانی ملتی را بر عهده دارند اطمینان کنیم.

کشوری که با تمام دنیای تروریست پرور آمریکا و اسرائیل رو در رو است مشکلات کم ندارد. هر روز  عملیات های تروریستی در ایران خنثی می شوند، تا پدران و مادران ایرانی داغ عزیزی را تحمل نکنند. شهادت یک احمدی روشن خشم و ناراحتی ملتی را برانگیخت هر چند که شهادت یک نفر در برابر امنیت ۷۴ میلیون نفر رقم بالایی نیست اما واقعیت این است که احمدی روشن ها فرزند همه پدران و مادران ایرانی هستند. برادر و عزیز همه مسئولین هستند.

اما در هر حال با وجود همکاری و پذیرش مردمی حتما باید مسئولین امر بعد از انجام عملیات و موفقیت طرح ساماندهی امنیتی - اطلاعاتی از مردم به عنوان ولی نعمتان خود تشکر کنند و برای تحمل، همکاری و صبوری شان در برابر اختلالات رخ داده، خاضعانه پوزش بطلبند.

ما هم قدردان زحمات همه نیروهای گمنام و مخلص امنیتی و اطلاعاتی هستیم هر چند که از بسیاری از اقدامات، عملیات ها یا فدارکاری هایشان مطلع نمی شویم. سرداران و سربازانی که در گمنامی زندگی می کنند و در گمنامی از دنیا می روند. بشارت باد بر صابرین!

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
۱۴
۱
باعث تعجبه...
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
۱۶
۲۰
این تحلیل درسته ، حرف حساب جواب ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
تحلیلش منطقی و درسته ولی حرفش حساب نیست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
۹
۲۲
منم موافقم امنیت وآسایش مردم ازهرچیزی بهتره درودوسلام خدابرسربازان گمنام امام زمان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
۲۹
۹
واقعا متاسفم. این کار موجب نارضایتی شدید مردم میشه اونم نه قشر عادی و کم سواد بلکه قشر تحصیل کرده که این نارضایتی خسارتش از هر چیزی بیشتره
موافق
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس بی انصاف
تو از اونهایی هستی که فقط برای خودت ارزش قائلی و غیر از خودت هیچ کس دیگه برات مهم نیست حتی دانشمندان هسته ای و مردم و فلان مسئولی که از همین مردمه و مردم واقعا دوسش دارن
محدثه
|
Iran (Islamic Republic of)
ناراضی باشند بهتر از این است که سینه قبرستان بخوابند زبانم لال!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۰ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
۲۷
۵
این چه جور حکومتی هست که با وصل بودن اینترنت در سالگرد پیروزی انقلاب به خطر می افتد؟؟؟؟؟؟ همین خودش نشون میده چقدر مردم ناراضی وجود داره که حکومت از شورش اونا میترسه و مجبور میشه راههای ارتباطی مردم رو قطع کنه. همه این کارا در نهایت به سود بدخواهان مردم و نظام تموم میشه. چرا که اونا با دیدن فاصله بی مردم و حکومت، بر فشار خودشون می افزایند. حکما به هوش باشید.کار از کار بگذره دیگه نمیشه جمعش کرد.
slhki
|
Iran (Islamic Republic of)
کی گفت حکومت به خطر افتاده؟! مثلا فردا شما را منافقین ترور کنند حکومت سقوط می کند؟!
ss
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
۲۱
۴
طلبکار هم هستید
sms، اینترنت، تلفن، ماهواره و پیش بروید نامه و احوال پرسی را هم از ترس خود قطع کنید بعد آن را نعمت برای مردم می‌خوانید کلی هم از فواید آن نام می‌برید
واقعا که رو دارید ...........
سیگوری
|
Iran (Islamic Republic of)
عزیزم کشورهای دیگر برای مسدود کردن راه جاسوسی شرکت هایی مثل گوگل از مردم پول دریافت می شود. مجانی حمایت می کنند طلبکار هم هستی؟! یک اشکالاتی در کارشان هست ولی به هر حال آنها هم مشکلات خاص خودشان را دارند که حتما باید درصدد رفع اش باشند.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۵۷ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
۲۰
۳
عجیبه شما که می فرمایید فتنه تمام شد و رفت پس ترس از چیست ؟
احمدی مقدم
|
United States of America
فتنه کجا بود؟ دیروز به کوری چشم فتنه گران هم اینترنت وصل بود هم موبایل
سعید فاتحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۸ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۰
۲۰
۲
این چه حرفی هست آخه؟! یه خورده مطالعه هم خوب چیزیه...
"عرض می کنیم که به طور معمول در قضایای امنیتی به علت درهم بودن جامعه هدف هر گونه اطلاع رسانی به ملت مساوی است با ارسال پیش آگهی برای دشمن!"
سرویس های موجود میل ایرانی از طریق پروتکل HTTPS عمل نمیکنن و اطلاعات را با پروتکل امن SSL نمیفرستن خواهر من. به همین دلیل به راحتی قابل هک و نفوذ، چه از جانب هکرها و چه از جانب نیروهای امنیتی هستن.و تعریف آنها به عنوان جایگزین، کمکی به ارتباط گیری و پیش آگهی فتنه نمیکنه. نیروی معاند اساسا خیلی وقت هست که با سرمایه گذاری سنگین و تعریف راهکارهای مختلف که با قدری سرچ در اینترنت قابل دسترسی هست، تاثیری از این قبیل فیلترنیگ غیرهوشمند و کیلویی متوجه اشون نمیشه و مشکلات این قبیل بی فکری ها فقط متوجه مردم عادی میشه.
متاسفانه اطلاع نداشتن شما از مکانیزم شبکه اطلاع رسانی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد(که حتی مبتنی بر ارتباطات تلفنی مرسوم آن زمان هم نبود) باعث شده فکر کنین با راهکار قطع پیامک و ایمیل میشه از بحران جلوگیری کرد. جهت اطلاعتون عرض کنم پافشاری زیاد روی یک شیوه برخورد بعد از مدتی اون شیوه رو بلااستفاده میکنه چون به کرات راهکار جایگزین و آماده استفاده در مقابلش تعریف میشه.
محمدزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
بحران؟! منظور شما دقیقا چیست؟ صحبت از بحران و حل مسئله نبود اصلا. آن طور حساب کنید که اشراف اطلاعاتی دستگاه های امنیتی اینقدر زیاد است که به راحتی از محتوای پیام های اینترنتی و حتی پیامکی مطلع می شوند و می توانند نقطه به نقطه اقدام به کور کردن ارتباط کنند...حتی منطقه ای! قضیه انتخابات سال 88 یک مثال واضح و یک کیس استادی کامل است. مطالعه بفرمایید دستگیرتان می شود. ظاهرا شما ایران زندگی نمی کنید و گمانه زنی های امنیتی را با حقیقت یکی فرض می کنید. هدف این مقاله اصلا افشاگری علل قطع اینترنت یا اختلالات رخ داده نبوده است که اگر بود اوضاع حتما فرق می کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۰
۱۵
۳
مگر انوقت كه انقلاب به دست همين مردم اتفاق افتاد موبايل و ايميل و ... وجود داشت!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۰
۲۰
۳
مشکل اصلی اینه که ما نمیدونیم قسم حضرت عباس باید باور کنیم یا دم خروس ! از یه طرف میگن فتنه کور شده و نابود شده و از طرف دیگه برای یه عده محدود به قول خودشون اینهمه تدابیر امنیتی در نظر میگیرن و شهر میکنن پادگان . دلیل اینکه علت قطعی اینترنتو نمیگن هم دقیقاً همینه چون اونموقع برای مردم سوال پیش میاد مگه یه فتنه خاموش شده چقدر میتونه ایجاد اغتشاش کنه ! ما که کار خاصی با اینترنت نداریم ولی بدبخت اونهایی که کارشون به مشکل خورده . دیدم یه عده میخواستن مقاله علمی بفرستن با ایمیل ولی مهلتش تموم شده .
س
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۰
۱۵
۱
بله احتمالاً مسؤولین حسن نیت داشتند ولی بهتر نیست به این سمت برویم که اقدامات امنیتی را بدون اختلالهای اساسی در زندگی مردم انجام دهیم. برای بسیاری از کشورها مشکلات امنیتی پیش می آید (حالا شاید کمتر از ایران) آیا آنها هم در هر تهدیدی ایمیل کل جامعه را قطع می کنند؟
بهتر است مسؤولین به دنبال روشهای جایگزین و پیشرفته تر باشند
محمدزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
حتما بهتر است اما ما از محدودیت های آنها بی اطلاع هستیم.
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۱۳:۵۱ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۰
۱۵
۵
امار بگیرید چقدر کار علمی و اقتصادی با این اختلالات خراب شده والا یوتیوب و چت کردن که شاخص نیست.
یاشار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۰
۱۷
۱
عجب منطقی دارن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۰
۳
۲۰
سلام ودرود بر همه سربازان در عرصه هاي نبرد سخت ونرم
سلام برسربازان امام زمان عجل الله فرجه الشريف
سلام برآنهايي كه قدرتان ناشناخته است هم در گمنامي شهيد مي شويد.
شهادت برايتان شيرين است تلخي برايتان آنجايي است كه بسيار با نگاه تلخ دوستاني كه امنيت شان را تامين مي كنند مواجهيد.
ملت ايرا اينترنت را براي پيشرفت آرمان اسلام عزيز مي خواهد.
متاسفم براي كساني كه هنوز نبرد حقيقي حق وباطل را نمي بينند ونمي شنوند.
اما عزيزان ما ونور ديدگان ما بدانيد بسياري از مردم ازكار شما راضيند وبسياري ديگر با توجيه متوجه مي شوند. عده قليلي هم دلشان جاي ديگري است اميد كه هدايت شوند
فرقي نمي كند در لباس دوست يا دشمن اما در عمل دشمن ماهستند وطبعا آنها سنگ اندازي خواهند كرد وما اين را مي دانيم.اللهم عجل فرج مولانا صاحب الزمان.....
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
تو رو خدا اسم پاک امام زمان رو به خودتون نچسبونید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
جنابعالی از کجا فهمیدی عده خودتون زیاده و عده ما قلیل؟؟!!نه بگو بفهمن ملت
فراهم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۰
۱
۱۹
باید هواسمون رو جمع کنیم که داریم چیکار می کنیم ،مسئولین هم از خود ما هستند كارشون را خوب بلدن.بچه های عزیز هم وطنای مهربون نگران نباشید اگر یه موقع مسئولین اشتباه کنند رهبرمون هست.ما از تبار کیان ایرانی هستیم و پشت ولی خودمون سید علی رو خالی نمی کنیم.
مهدی - الف
|
Iran (Islamic Republic of)
خیلی باحالی!!!
کلی خندیدم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
با امثال شما و تحلیلهاتون برخی مسولین کارشون رو خوب بلدند ! خووووووووب
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
احسنت. بعضی فقط به نیازهای مقطعی خودشان فکر می کنند بدون توجه به مسائل امنیتی کلان کشور.
Mohamad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۰
۴
۱
ali aqha shoma chera hamechio be din rabt midid ...Man ba nazar 2stan movafeqam diro zod dare ama sokhto soz ndare..Adam baiad deli bashe b zor nmish to del mardam ja shod.hamash ria ria va ria mamlekatmon shode ria..
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۰
۱۶
۰
آمریکاییها و کشورهایی که درگیر جنگ با القاعده هستند هم باید از شماها یاد بگیرند! مگه نه؟!
مهدی - الف
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۵۰ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۰
۹
۱
من اصلا این تعبیر و استدلال رو قبول ندارم
من فکر نمیکنم کشور ما بیشتر از کشوری مثل آمریکا مشکلات امنیتی داشته باشه
اول اینکه آمریکا از هر قوم و قبیله بگی درونش زندگی میکنه کلمبیایی ، مکزیکی ، اروپایی ، آسیایی و ... اصلا قابل مقایسه با ایران نیست جمعیتشم که 5 برابر ایرانه و میدونیم که وضعیت فوق العاده امنیتی خیلی درش ایجاد میشه
حال چرا در آمریکا شاهد قطع شدن ایمیل و sms نیستیم؟
فقط 2 علت میتونه داشته باشه:
1- در آمریکا ایمیل و ارتباطات اینترنتی زیر بنای تمامی امورات و فعالیتهای مردم هست و با قطع کردن اونها زندگی در اونجا مختل میشه اما در ایران دیدیم که قطع کردند و آب از آب تکون نخورد!
2- دستگاه های امنیتی آمریکا بسیار قدرتمند تر از ایران هستند و در برابر این تهدیدات با روش های پیشرفته تر و بهتری میتونند برخورد کنند که نیازی به قطع اینترنت و sms ندارند!
بگذریم خدا مهندس احمدی روشن رو بیامرزه خبر شهادتش دل مردم رو آتش زد
لعنت خدا بر کسانیکه این کار کثیف رو انجام دادند
یه سوال هم دارم
چرا دانشمند های هسته ای ایران هدف تهدید هستند؟مگر هند دانشمند هسته ای نداره؟ مگر همین آمریکا نداره چرا کسی اونهارو تهدید نمیکنه یا ترور نمیکنه؟ فکر نمیکنید این شهید بزرگوار قربانی سیاست های دولتش شد؟! روحش شاد.
عزیز جون
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
پسرم! گوگل وابسته به سیا است. اغلب سیستم های جاسوسی جهان در حال خدمت به اربابان آمریکایی و اسرائیلی هستند. مثلا کی آمریکا را تهدید می کند؟ القاعده!!!!!!؟
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۱۱:۴۷ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۰
۲
۷
امریکا هیچ غلطی نخواهد کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۰
۶
۱
چرا هر چیزی رو از ناامنی تا بالا رفتن قیمت طلا به اینترنت ربط میدیم ؟ اونهم اینترنت فیلتر شده !
اگه واقعن اینترنت اینهمه قدرتمنده چرا به نفع خودمون ازش استفاده نمیشه ؟
سیندرلا
|
Iran (Islamic Republic of)
دارن همین کار را می کنند ولی آسان نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
۶
۱
مرگ

سر بزاريم بميريم در برابر دنيا از خجالت .
بخدا من جوون خيلي خجالت ميكشم كه در كشور اسلامي با اين همه ادعا اينقدر عقب هستيم .3000 ميلياردي ميدزدند .خدا به بچه هاي ما رحم كنه .خدا اين دوره رو زودتر رد كنه .كاش قديم بود .
تهراني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
۳
۱
فوق العاده مسخره و باعث تاسف!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۰
۱
۰
من نمیدونم قضیه چیه؟! ، وقتی ایمیل قطع میشه از طیف حامی دولت تا منتقد دولت گرفته تا اصلاح طلب و خارج نشین همه اعتراض میکنن ! پس کی ایمیل رو قطع کرده؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۲ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۰
۰
۱
امروز 1/12/90باز هم ايميل ها قطع شده جالبه كه كسي هم اعتراض نميكنه . كم كم داريم عادت ميكنيم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۰
۱
۰
تو را به خدا وصلش کنید من کار دارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۰ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۰
۱
۱
آنکه حساب پاک است از محاسبه چه باک است اگر مشکلی نیست چرا باید این همه چنگ توصورت مردم انداخت ایمیل و پیامک و اینترنت و هر وسیله ارتباطی به هر بهانه ای قطع می شود این وضع بسیارناراحت کننده و عذاب آوراست
رهگذر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۰
۲
۱
تیتر طوری تنظیم شده انگار راه حلی برای اختلالات دارد درصورتی که توجیهی بیشتر نیست. پاسخ «با اختلالات اینترنتی چه کنیم» بر اساس متن می شود: قدردانی!!
معتقدم مسئولان محترم فیلترینگ در ایران احمق ترین کاربران اینترنت هستند و امیدوارم روزی این حرف را به خودشان بگویم.
سید علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۰
۰
۰
ممنون از این تحلیل جامعتون
خیلی مسخره بود...
میتونیم اگر امنیت ایجاب کرد آب و برق رو هم قطع کنیم، اون کسایی هم که برای کار روزمره نیاز به ایمیل دارن خوب حالا یه روز کار نکنن
مثلا این همه سال این همه مسئولین کار نکردن اتفاقی افتاد؟
محمد.ک
|
Spain
|
۱۳:۳۰ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۰
۱
۰
آقا من میخواستم ترجمه متنی رو واسه استادم بفرستم ، انقدر قطع شد و فس فس کرد تا مهلتش تموم شد ... حالا جواب 3 نمره کم شده منو کی میخواد بده!!!
تازه معدل 20% تو کنکور ارشد موثره...
صد رحمت به سرعت لاک پشت...