۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴

گزارش رسانه عبری از تماس‌های پشت پرده آنکارا ـ تل آویو

گزارش رسانه عبری از تماس‌های پشت پرده آنکارا ـ تل آویو
یک رسانه رژیم صهیونیستی گزارشی از دیدار‌های سری مقامات این رژیم و ترکیه منتشر کرده است.
کد خبر : ۵۳۶۵۶۴
روزنامه یدیعوت احارانوت در گزارش که امروز سه شنبه در پایگاه اطلاع رسانی اش منتشر شده خبر داد نشست محرمانه دیگری میان مقامات سرویس های اطلاعاتی ترکیه و اسرائیل برگزار شده است به طوری که می توان گفت سفرا به زودی به محل کار خود باز خواهند گرفت.

به گزارش تسنیم، مایکل هاراری تحلیلگر این روزنامه عبری زبان نوشت : طی چند سال اخیر روابط بین اسرائیل و ترکیه در بهترین شرایط خود قرار نداشته و حداقل می توان گفت که اختلافات عمیقی بین دو طرف در خصوص کشمکش اسرائیلی ـ فلسطین، حمایت ترکیه از اسلام سیاسی در منطقه (اخوان المسلمین) از یک سو و اقدامات اسرائیل در گسترش روابط با شماری از کشورهای منطقه از جمله یونان ، قبرس ، مصر و امارات متحده وجود دارد که کشورهای متخاصم با ترکیه به شمار می روند که این عوامل بر دامنه این اختلافات افزوده است.

همین اختلاف هم باعث شد تا از ماه می 2018 که ترکیه دستور خروج سفیرش از تل آویو را در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا به قدس و حمله به نوار غزه صادر کرد ، سفیرانی از دو طرف در تل آویو یا آنکارا حضور نداشته و نمایندگی ها در سطح کاردار اداره شوند.

اما اخیرا خبرهایی از تلاش های ترکیه برای بهبود روابط به گوش می رسد ، یکی از این تلاش ها علنی شدن نشست محرمانه سران سرویس های اطلاعات دو طرف بود که مسئله بهبود روابط و انتصاب سفیر جدید ترکیه در تل آویو را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

در ادامه این گزارش آمده است در همین راستا شاهد انتشار مقاله ای در مرکز پژوهشی موشه دایان بودیم که دو طرف را به پیگیری توافق مرزی فیما بین ترغیب می کند و توسط یک دریادار بازنشسته ترکیه نوشته شده است.

‎به اعتقاد احارانوت، بهبود روابط با ترکیه برای اسرائیل بسیار حایز اهمیت است زیرا می تواند به تل آویو برای کاهش تنش ها علیه خود کمک کرده و باعث توسعه حضور اقتصادی و اجتماعی اسرائیل در منطقه شود.