۲۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۵

آغازمرحله دوم ثبت‌نام كنكور

مشاور عالي سازمان سنجش از آغاز مرحله دوم ثبت‌نام كنكور سراسري سال 1391 از روز يكشنبه 30 بهمن ماه خبر داد.
کد خبر : ۵۳۷۲۵

به گزارش صراط به نقل از ایسنا حسين توكلي روز دوشنبه در يك نشست خبري با اشاره به مهلت مجدد ثبت نام كنكور سراسري از 30 بهمن ماه تا سوم اسفند ماه، گفت: داوطلبان مي‌توانند در اين مهلت نسبت به اصلاح و ويرايش اطلاعات ثبت‌نامي خود نيز اقدام كنند.

وي افزود: پس از ساعت 24 روز سوم اسفندماه داوطلبان نمي‌توانند هيچگونه تغييري در اطلاعات خود انجام دهند و امكان ثبت‌نام هم وجود نخواهد داشت.

وي با بيان اينكه در مرحله اول ثبت‌نام كنكور 967 هزار و 140 داوطلب ثبت‌نام كردند، تصريح كرد: اين در حاليست كه تعداد داوطلبان آزمون سال گذشته يك ميليون و 132 هزار داوطلب بود كه اين موضوع نشان دهنده كاهش تعداد داوطلبان در هر سال است و قاعدتا به جايي مي‌رسيم كه فقط ظرفيت دانشگاه‌ها براي داوطلبان سال سوم دبيرستان و پيش دانشگاهي در نظر گرفته شود.

وي با اشاره به تاثير 25 درصدي سوابق تحصيلي در كنكور امسال، گفت: كارت ورود به جلسه آزمون از چهارم تا هفتم تيرماه به صورت اينترنتي توزيع مي‌شود و كنكور 91 نيز از هشتم تا 10 تير ماه برگزار مي‌شود.

مشاور عالي سازمان سنجش همچنين از اعلام نتايج مرحله اول كنكور در 15 مردادماه خبر داد.


آغاز آزمون كارشناسي ارشد ازچهارشنبه

مشاور عالي سازمان سنجش آموزش كشور همچنين با اشاره به برگزاري آزمون كارشناسي ارشد سال 1391 طي روزهاي 26 تا 28 بهمن ماه،‌ نحوه گزينش داوطلبان و جزئيات برگزاري اين آزمون را تشريح كرد.

به گزارش ايسنا،‌ توكلي با اشاره به ثبت نام 930 هزار و 172 داوطلب در اين دوره از آزمون، گفت: تعداد داوطلبان شركت كننده در آزمون دوره كارشناسي ارشد با احتساب داوطلباني كه علاقمندي خود را در يكي از 64 كد رشته شناور اعلام كردند حدود يك ميليون و 17 هزار و 486 داوطلب است كه براي اين تعداد كارت ورود به جلسه آزمون صادر شده است.

وي با بيان اينكه تا كنون بيش از 450 هزار نفر كارت آزمون دريافت كرده‌اند، در توصيه به داوطلبان گفت: داوطلبان بايد حداكثر تا امروز كارت ورود به جلسه خود را دريافت كنند تا با مطالعه مندرجات كارت ورود به جلسه در صورت برخورد با مغايرت به باجه‌هاي رفع نقص مراجعه كنند.

وي در خصوص كاهش زمان پاسخگويي به سوالات اظهار كرد: در دروس امتحاني برخي از رشته‌ها تغييراتي حاصل شده است، بر اين اساس از آنجايي كه تعداد سوالات امتحاني كاهش پيدا كرده ميزان پاسخگويي به سوالات در برخي از رشته‌ها كاهش يافته است ولي ميزان زمان پاسخگويي در مقايسه با تعداد سوالات حتي افزايش هم داشته است، بنابراين نبايد داوطلبان نسبت به اين موضوع اضطراب داشته باشند.

وي با اشاره به تعداد داوطلبان اين دوره ا‌ز آزمون كارشناسي ارشد به تفكيك جنسيت، گفت: تعداد داوطلبان زن در اين دوره از آزمون از مردان پيشي گرفته است و 50/84 درصد داوطلبان آزمون امسال را زنان تشكيل داده اند.

توكلي با اشاره به برگزاري آزمون كارشناسي ارشد از 26 تا 28 بهمن ماه در 44 شهرستان گفت: در صبح روز چهارشنبه 26 بهمن ماه 160 هزار و 758 داوطلب در هفت كد رشته امتحاني ، عصر روز چهارشنبه 166 هزار و 244 داوطلب در 11 كد رشته امتحاني، صبح روز پنجشنبه 198 هزار و 209 داوطلب در 64 كد رشته امتحاني، عصر روز پنج شنبه 161 هزار و 205 داوطلب در پنج كد رشته امتحاني، صبح روز جمعه 172 هزار وپنج داوطلب در 12 كد رشته امتحاني و عصر روز جمعه 159 هزار و 65 داوطلب در 32 كد رشته امتحاني با يكديگر رقابت مي‌كنند.

وي از اعلام نتايج اوليه آزمون به صورت كارنامه در چهارم خردادماه خبر داد و افزود: داوطلباني كه مجاز به انتخاب رشته مي‌شوند بايد از پنجم تا نهم خردادماه نسبت به انتخاب رشته‌هاي تحصيلي به ترتيب تقدم علاقه اقدام كنند.

مشاور عالي سازمان سنجش در خصوص نحوه گزينش داوطلبان گفت: گزينش دانشجو در ميان داوطلبان مجاز به انتخاب رشته با توجه به نمره كل اكتسابي و اولويت كد رشته محل‌هاي انتخابي و نتيجه بررسي صلاحيت‌هاي عمومي انجام مي‌شود.

وي افزود: گزينش نهايي در كليه رشته‌هاي تحصيلي بر اساس 80 درصد نمره آزمون كتبي در هر گرايش با توجه به ضرايب مربوط و 20 درصد معدل تراز شده انجام مي‌شود.

توكلي از اعلام نتايج نهايي آزمون كارشناسي ارشد از يازدهم تا سيزدهم شهريور ماه خبر داد.


مديران و كارشناسان آموزشي سهميه‌اي در آزمون ندارند


 اعلام نتايج تكميل ظرفيت آزمون دكتري تا پايان اين هفته و پذيرش 2800 تن

به گزارش ايسنا، در ادامه محمدحسين سرور الدين رييس سازمان سنجش با اشاره به افزايش ظرفيت دوره كارشناسي ارشد گفت: ظرفيت پذيرش دوره كارشناسي ارشد از سال 84 تا امسال 500 درصد افزايش داشته است .

وي با بيان اينكه براي مديران در آزمون كارشناسي ارشد سهميه‌اي وجود ندارد، گفت: در گذشته كارشناسان آموزشي 10 درصد سهميه داشتند كه آن هم لغو شد چرا كه مجلس با اين نوع سهميه‌ها مخالف است.

وي همچنين با اشاره به جزئيات برگزاري اولين آزمون نيمه متمركز دكتري، اظهار كرد: با اينكه قبل از آزمون هاله‌اي از ابهام براي برخي داوطلبان و دانشگاه‌ها وجود داشت، ولي پس از برگزاري آزمون اكثر مديران دانشگاه‌ها از اين آزمون راضي بودند و مي‌توان گفت تقريبا داوطلبي مخالف نبود . البته اميدوارم دولت قول‌هايي كه در قبال افزايش ظرفيت‌ دانشگاه‌ها در اين دوره داد، عملي كند و تجهيزات مورد نياز را در اختيار دانشگاه‌ها قرار دهد.

وي با اشاره به ثبت نام 178 هزار و 598 داوطلب در آزمون دوم دكتري، تصريح كرد: اين در حاليست كه تعداد داوطلبان سال 90 حدود 130 هزار نفر بود، بر اين اساس امسال با رشد 35 درصدي داوطلبان روبرو هستيم كه اين نشان دهنده اعتماد داوطلبان به اين روش و سيستم است.

سرورالدين از اعلام نتايج تكميل ظرفيت آزمون دكتري تا پايان اين هفته خبر داد و افزود: در اين مرحله نيز 2800 داوطلب پذيرفته شده‌اند، البته به دانشگاه‌ها اعلام شده است كه هرچه زودتر نسبت به اعلام نتايج خود اقدام كنند درغيراين صورت خود سازمان سنجش نتايج را اعلام مي‌كنند.

وي با اشاره به برگزاري دومين آزمون نيمه متمركز دكتري در 25 فروردين ماه، تصريح كرد: در اين آزمون علاوه بر مواد آزمون عمومي شامل زبان انگليسي با ضريب 2 و استعداد تحصيلي با ضريب يك، دروس تخصصي بين سه تا پنج درس از مجموعه‌هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد با ضريب 4 در نظر گرفته شده است.

رييس سازمان سنجش در خصوص سهميه آزمون دكتري، تصريح كرد: سهميه آزمون دكتري 20 درصد به رزمندگان و 30 درصد به مربيان اختصاص دارد البته داوطلبان اين سهميه‌ها بايد 80 درصد آخرين نمره فرد پذيرفته شده را كسب كنند كه در بيشتر اوقات در اكثر رشته‌ها حتي پنج درصد از ظرفيت اين سهميه‌ها تكميل نمي‌شود.

وي با اشاره به توزيع كارت ورود به جلسه آزمون دكتري از 21 تا 24 فروردين ماه از طريق سايت سازمان سنجش به نشاني www.sanjesh.org ، اظهار كرد: نتايج اوليه آزمون به صورت كارنامه از سوم خردادماه بر روي سايت سازمان سنجش قرار مي‌گيرد و داوطلبان مجاز به انتخاب رشته مي‌توانند تا هفتم خردادماه نسبت به انتخاب كد رشته محل‌هاي خود اقدام كنند.

سرور الدين از اعلام نتايج نهايي دومين آزمون دكتري در 20 شهريور ماه خبر داد و افزود: كارنامه نهايي داوطلبان در اواخر شهريور ماه منتشر مي‌شود.

وي در خصوص سوال خبرنگاري مبني بر عدم قبولي برخي از رتبه‌هاي اول كد رشته‌هاي مختلف در زمان مصاحبه، گفت: هر رتبه اولي كه قبول نشده است به من مراجعه كند تا آن را به دانشگاه‌ها معرفي كنم.

وي با رد سليقه‌اي بودن انتخاب دانشگاه‌ها در هنگام مرحله دوم پذيرش آزمون دكتري، اظهار كرد: ما بايد به فردي كه به عنوان استاد آن را قبول داريم اعتماد داشته باشيم.

رييس سازمان سنجش در خصوص اعلام شوراي عالي انقلاب فرهنگي به ظرفيت مجدد پذيرش اولين دوره آزمون دكتري، گفت: دانشگاه‌ها براي افزايش ظرفيت دوره دكترا در اكثر رشته‌ها نيازمند بودجه، تجهيزات و بسترسازي مناسب هستند، مطمئنا اين موارد يك روزه درست نمي‌شود هرچند كه ما محدوديت‌هايي در اين باره داشتيم كه به عنوان مثال يك استاد دانشگاه نمي‌تواند بيش از چهار دانشجوي دكتري داشته باشد و مورد ديگر نيز محدود بودن پرداخت حق الزحمه‌هاست كه اين دو موضوع توسط وزارت علوم اصلاح شده است.

 
 
 

آخرین اخبار و تصاویر اجتماعی را در سرویس جامعه صراط بخوانید.