۲۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۹

درخشش ورزشکاران محجبه با حجاب

گروه دین و اندیشه: ممنوعیت نیایش در شوراهای محلی بریتانیا، ممنوعیت پخش اذان توسط صهیونیستها، درخشش ورزشکاران مسلمان با حجاب، راه اندازی پارلمان اسلامی سوئیس و بررسی راهکارهای مقابله با اسلام هراسی در استرالیا برخی از اخبار مرتبط با مسلمانان جهان طی یک هفته گذشته بوده است.
کد خبر : ۵۴۱۵۸

به گزارش صراط به نقل از مهر زوجهای اندونزیایی پیش از ازدواج درخت می‌کارند با افزایش آگاهی مردم اندونزی نسبت به فضای بوم شناختی و محیط زیستی این کشور، زوجهای پرجمعیت ترین کشور اسلامی باید پیش دریافت مجوز ازدواج در راستای تلاشهای خود برای حمایت از محیط زیست یک درخت بکارند.

ایوان زهامی از مقامات رسمی دفتر امور دینی اظهار داشت: این سایت یک هدف برجسته را دنبال می کند و آن ضرورت حمایت از برنامه کاشت درخت است که توسط دولت آغاز شده است.

این ابتکار عمل دوستدار محیط زیست از سوی دفتر  امور دینی در شهر مدان اعلام شده و قرار شده است که این سیاست از ماه مارس برای زوجهای جدیدی که قصد ازدواج دارند اعمال شود.

یکی از مقامات رسمی تخمین زده است که شهر مدان هر ماه در نتیجه اجرای این طرح 2 هزار درخت جدید خواهد داشت.

جدا از شهر مدان این سیاست جدیدی قرار است در چند منطقه دیگر نیز اجرا شود اما تاکنون درباره ضمانت اجرایی آن حرفی به میان نیامده است.

فوتبالیستهای محجبه زمین فوتبال را ترک می‌کنند

نایب رئیس فیفا هشدار داد که اگر مجمع قانونگذاری فوتبال در جلسه ای که ماه آینده برگزار می کند تصمیم به ممنوعیت حجاب در زمین فوتبال بگیرند، زنان مسلمان محجبه نمی توانند به فعالیت خود در این عرصه دامه دهند.

علی بن حسن از اردن به عنوان نایب رئیس فیفا گفت: این که همه بتوانند در این ورزش سهیم باشند از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما واضح است که قوانین بازی باید به نوعی تغییر کند که این امکان فراهم شود.

وی اظهار  داشت: فکر می کنم فوتبال محبوبترین ورزش در سراسر دنیا است که باید در دسترس همگان قرار بگیرد، این امر موضوعی است که ما تلاش می کنیم آن را اجرایی کنیم و امیدواریم که این موضوع از سوی مقامات تصمیم گیر در این رابطه نیز مدنظر قرار بگیرد.

به دنبال درخواست کمیته زنان کنفدراسیون فوتبال آسیایی برای تجدید نظر در این قانون هیئت تصمیم گیر قوانین فوتبال قرار است این موضوع را سوم مارس ( 13 اسفند ماه) در انگلستان بررسی کند.

در این جلسه علی بن حسن به عنوان نایب رئیس فیفا موضوع طراحی یک پوشش مطمئن برای بازیکنان به عنوان حجاب را مطرح می کند.

وی در این رابطه گفت: تاجایی که می توانم می خواهم اطمینان حاصل کنم که بازی فوتبال برای همه است.

نخستین کنفرانس بین المللی غذای حلال  در ریاض برگزار شد

نخستین کنفرانس بین المللی غذای حلال روز یکشنبه 23 بهمن ماه در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار شد

محمد الکنهال رئیس سازمان غذا و دارو سعودی  اظهار داشت که این همایش با محوریت غذای حلال در عربستان برگزار شده است. در سراسر دنیا 8/1 میلیون نفر غذای حلال مصرف می کنند و بازار جهانی آن ارزش قابل توجهی دارد. سازمان غذا و دارو سعودی در این همایش  با استفاده از کارشناسان علمی و علمای دینی سکوی مشترکی برای بررسی راه های جدید فراهم کردن یک صنعت جهانی حلال فراهم می کند تا طرحی از یک مکانیسم متحدالشکل برای بررسی کیفیت و قوانین غذای حلال و اطمینان حاصل کردن از حلیت آن ارائه کند.

این همایش  با همکاری سازمانهای بین المللی و موسسات خصوصی برگزار شد تا این موضوع مهم به بحث گذاشته شده و توصیه هایی که می تواند این تجارت جهانی را ارتقا دهد و التزامات آن را هماهنگ کرده و شرایط و روشها را کنترل کند.

یکی از اهداف این همایش براساس اظهارات برگزار کنندگان تبیین مفهوم غذای حلال و التزامات آن از دیدگاه اسلام و ارائه چشم اندازهای اقتصادی و تکنیکی غذای حلال را در پرتو افزایش تقاضای جهانی آن مورد بررسی قرار گرفت.

پارلمان اسلامی در سوئیس راه اندازی می‌شود

دو سازمان اسلامی اصلی در سوئیس به دنبال تشکیل یک سازمان جامع و پوششی به عنوان پارلمانی برای تمام مسلمانان سوئیس به نام "امت سوئیس" هستند که احتمال می رود تا اوایل سال 2013 راه اندازی شود.

سازمانهای اسلامی سوئیس با شناسایی فقدان آموزش زیربنایی اسلامی به عنوان مشکلاتی که مسلمانان در سوئیس با آن رو به رو هستند تصمیم به راه اندازی این سازمان گرفتند و برای حل این مشکلات تلاش می کنند که به نوعی یک پارلمان اسلامی برای خود تشکیل دهند تا نمایندگان تمام مسلمانان سوئیس در آن حضور داشته باشند.

قرار است این پارلمان اسلامی در مرحله اول به عنوان کمیته ای از کارشناسان قوانین عمومی و هئیت حقوقی اسلامی برای اطمینان حاصل کردن از احترام به قوانین فدرال و کانتونی تشکیل می شود.

فرهاد افشار رئیس کنفدراسیون سازمانهای اسلامی سوئیس به عنوان یکی از دو سازمانی که در این میان سهمی برعهده دارد گفت: چارچوب تشکیل این سازمان تا تابستان آماده می شود. همچنین انتخابات آزمایشی در فصل پاییز در شهر باسل برگزار می شود.

فدراسیون سازمانهای اسلامی سوئیس با همکاری این سازمان منطقه باسل را انتخاب کرده اند چرا که این شهر کوچک اما دارای جمعیت قابل توجهی از مسلمانان است.

وی افزود: اگر همه مراحل به خوبی پیش برود، انتخابات اصلی فصل زمستان برگزار می شود و همه مسلمانان سوئیس صرف نظر از ملیت خود در این انتخابات شرکت می کنند و حتی می توانند برای کاندید شدن اقدام کنند.

اگر این طرح با موفقیت پیش برود " امت سوئیس" به نمایندگی 400 هزار مسلمان در سوئیس فعالیت می کند و صدای آنها را به عنوان یک صدای واحد به مقامات سیاسی این کشور منتقل می کند.

سفر یک مسجد پیش ساخته به قطب شمال آغاز می‌شود

بنیاد زبیده طالب درنظر دارد برای انتقال مسجدی به قطب شمال به مسلمانان شهر ایکالویت کانادا کمک کند. این دومین باری است که انتقال یک مسجد پیش ساخته به قطب شمال انجام می شود.

بنیاد زبیده طالب در سال 2001 به انتقال یک مسجد پیش ساخته از مانیتوبا به اینوویک کمک کرد.

درحال حاضر مسلمانانی که در این مسجد پیش ساخته نماز می خوانند اظهار می دارند که این مسجد که نام آن را میدنایت سان ( خورشید نیمه شب) گذاشته اند به گردهم جمع شدن مردم این منطقه کمک کرده است.

حسین گویستی مدیر عامل بنیاد زبیده طالب اظهار داشت که می خواهند همین امر را برای مسلمانانی که در پایتخت منطقه ناووت در شمال شرقی کانادا زندگی می کنند نیز انجام دهند، چرا که برای جامعه مسلمان داشتن مسجد بسیار همیت دارد، مسجد محور زندگی روزمره یک جامعه مسلمان است.

کلیسای انگلیکن سنت جود که به شکل خانه های اسکیموها ساخته شده یکی از شاخصه های شهر اکالویت است، در این شهر همچنین یک کلیسای کاتولیک و یک کلیسای پروتستان وجود دارد اما مسجدی برای اقامه نمازهای جماعت مسلمانان درنظر گرفه نشده است.

از آنجا که کار ساخت و ساز مسجد در این منطقه برای مسلمانان دشوار است ، قرار است که یک مسجد پیش ساخته برای این منطقه فرستاده شود تا 80 مسلمانی که در این شهر زندگی می کنند از نعمت داشتن مسجد و اقامه نمازهای جماعت بهره مند شوند.

حسین گویستی یادآور شد که این منطقه بسیار سرد است و فعالیتهای چندانی برای انجام دادن نیست از این رو مسلمانان می توانند در این مسجد به فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی متنوعی بپردازند. وی ابراز امیدوار کرد که در صورت جمع آوری کمکهای مردمی، تا پاییز 2012 این مسجد به این منطقه منتقل می شود.

ورزشکاران محجبه با حجاب می‌درخشند

تحقیقات اخیر در دانشگاه شمال غربی قطر نشان می دهد که زنان ورزشکار محجبه در خاورمیانه با غلبه بر چالشهای مختلف برای رسیدن به برتری در زمینهای مختلف ورزشی تلاش می کنند به رفع باورهای نادرست درباره حجاب، فرهنگ و دین خود بپردازند.

تحقیات دانشگاه شمال غربی قطر نشان می دهد که زنان ورزشکار در خاورمیانه با کنار گذاشتن چالشهای مختلف وارد میدان رقابتهای ورزشی می شوند ، اما از طرف دیگر با چالش حفظ حجاب خود در رقابتهای ورزشی بین المللی نیز رو به رو هستند.

این تحقیق که با عنوان " زنان مسلمان ورزشکار و حجاب"  انجام شده نتیجه همکاری یک ساله جئوف و دانشجویان وی در عرصه جامعه شناسی دانشگاه شمال غربی قطر است.

این تحقیق نشان می دهد که ورزشکاران محجبه مسلمان برای رسیدن به برتری در میدانهای ورزشی تلاش می کنند و از سوی دیگر با چالشهای منحصر به فردی در عرصه حجاب رو به رو هستند، اما همتایان غربی آنها هیچ مشکلی در این رابطه ندارد.

این تحقیق براساس مصاحبه با ورزشکاران مسلمان محجه و مربیان آنها انجام شده و نشان داده است که ورزش همواره تجربه قدرت بخشی برای زنان جوان بوده است. این گزارش بخشی از تحقیقات جاری حضور زنان ورزشکار در قطر است، کشوری که روز 14 فوریه (25 بهمن) نخستین روز ملی ورزش خود را جشن می گیرد.

جئوف هرکنس به عنوان محقق اصلی نشان داد که باورهای نادرستی برای مردم مسلمان خاورمیانه به ویژه زنان وجود دارد، یکی از مزایای انجام تحقیقات جامعه شناختی این است که می تواند به کاهش برخی از باورهای نادرست و کلیشه ای کمک کند و تصویر دقیق تری از شکل زندگی در خاورمیانه ارائه کند.
 
بررسی راهکارهای اسلام هراسی را در استرالیا

وزیر امور خارجه استرالیا از دبیرکل سازمان همکاری اسلامی دعوت کرده تا در طرح آگاهی بخشی و کمک به استرالیاییها برای غلبه بر اسلام هراسی شرکت کند.

براساس دعوت کویت راد وزیر امور خارجه استرالیا ، اکمل الدین احسان اغلو دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در همایش " تغییر و تحول: سازمان همکاری اسلامی و جهان اسلام" که قرار است طی روزهای  14 و 15 فوریه ( 25 و 26 بهمن ماه) در انجمن ملی مطبوعات استرالیا در محل دانشگاه گریفیث برگزار شود حضور یابد.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی روز یکشنبه 23 بهمن ماه به عنوان مهمان رسمی وزیر امور خارجه استرالیا وارد این کشور شد، این نخستین سفر رسمی وی به استرالیا محسوب می شود.

وی در این سفر با مقامات استرالیایی از جمله نخست وزیر این کشور دیدار کرده و روابط میان سازمان کنفرانس اسلامی و استرالیا را به بحث و بررسی می گذارد.

سفر احسان اغلو به استرالیا شهرهای  سیدنی، کنبری بریسبین و ملبورن را درمی گیرد و انتظار می رود که وی توافقنامه همکاری با استرالیا امضا کند.

کارگاه رسانه‌ای مقابله با اسلام‌هراسی در بروکسل برگزار می‌شود

سازمان همکاری اسلامی طی روزهای 15 و 16 فوریه ( 26 و 27 بهمن ماه) اقدام به برگزاری یک کارگاه رسانه ای در بروکسل، بلژیک برای مقابله با ستادهای ضد اسلامی کرد که در برخی از رسانه های غربی راه اندازی شده است.

براساس بیانیه منتشر شده از سوی سازمان همکاری اسلامی، هدف از این کارگاه که نخستین مورد در نوع خود است گسترش مکانیسمهای مرتبط با رسانه برای مقابله با این ستادها است که اسلام را هدف گرفته اند.

این کارگاه دو روزه تلاش کرد مکانیسمهای همکاری را توسعه دهد و یک طرح اجرایی برای اشاره به ستادهای رسانه ای ضد اسلامی ایجاد کند.

براساس بیانیه سازمان همکاری اسلامی، این کارگاه گامهای عملی را برای اشاره به پدیده اسلام هراسی مورد بررسی قرار داد. مسلمانان و غیر مسلمانان سازمانهای جامعه مدنی ، روزنامه نگاران، متفکران و شخصیتهای آکادمیک درمیان شرکت کنندگان این کارگاه بودند.

ایده برگزاری این کارگاه در اجلاس فوق العاده سازمان همکاری اسلامی که در سال 2005 در مکه برگزار شد مورد بحث قرار گرفت و به واسطه برنامه عملیاتی ده ساله سازمان همکاری اسلامی و کنفرانس وزرای اطلاعات کشورهای اسلامی که سالهای پس از آن برگزار شد به خوبی تبیین شد. سازمان همکاری اسلامی اعلام کرده است که توصیه های این کارگاه در نهمین جلسه وزرای اطلاعات کشورهای اسلامی که قرار است آوریل 2012 در گابون برگزار شود ارائه خواهد شد.

اهمیت این کارگاه به برگزاری آن در آستانه برگزاری جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو است که قرار است طی این جلسه قطعنامه 16/18 به بحث گذاشته شود. قطعنامه 16/18 قصد دارد با تعصب، باورهای نادرست، تبعیض ، تحریک به خشونت علیه افراد براساس دین یا اعتقاد مبارزه کند. این قطعنامه در ماه مارس 2011 در ژنو مورد بررسی قرار گرفت.
 
نیایش خداوند در جلسات رسمی شوراهای محلی بریتانیا ممنوع شد

حکم یک دادگاه عالی بریتانیا مبنی بر ممنوعیت نیایش پیش از برگزاری جلسات شورای محلی موجب انتقاد رهبران مسلمان و کاتولیک بریتانیا شده است.

قیصر حسین از اعضای لیبرال دموکرات شورای شهر یئوویل اظهار داشت: من به عنوان نخستین مسلمان در این شورا انتخاب شده ام، ابتدا نسبت به نیایش پیش از آغاز جلسه اندکی حساس بودم، اما اکنون اعتقاد دارم که  این نیایشها احساس بسیار خوشایندی در آغاز جلسه ایجاد می کند، نیایشهایی که درواقع کلمات زیبایی درباره مردم محلی هستند.

یک دادگاه عالی بریتانیا هفته گذشته نیایشهای رسمی پیش از جلسات شوراهای محلی را ممنوع کرد. این موضوع از سوی انجمن ملی سکولار علیه شورای شهر بیدفورد در داوون مطرح شده بود. چرا که یکی از اعضای الحادگرای این شورا نسبت به نیایشهای پیش از آغاز جلسات اعتراض داشت.

در این حکم که از سوی قاضی اوسلی در لندن صادر شده آمده است: ایراد کردن نیایشها به عنوان بخشی از جلسه رسمی یک شورای محلی براساس بخش 111 قانون دولت محلی مصوب سال 1972 غیر قانونی است و هیچ قدرت قانونی نمی تواند ادامه این روند را مجاز بداند.

این حکم غیر منتظره موجبات انتقاد مسلمانان را فراهم کرده است. قیصر حسین  در این رابطه گفت: منشی شورا اعلام کرده است که در طول نیایش پیش از جلسات هر کس می تواند از جلسه خارج شده و داخل شود اما من به ادامه یافتن این سنت علاقمند هستم.

توضیح این که هرکس می تواند هنگام بیان دعا از جلسه خارج شود به این معنا است که این نیایش جزئی از دستورکار جلسه شورای محلی نیست و هیچ رسمیتی ندارد.

حسین یادآور شد: با این اقدامات باید پرسید که اقدام بعدی این افرادی که می خواهند دین را از فضای عمومی جامعه دور کنند چه خواهد بود، آیا اقدام بعدی آنها ممنوعیت سرود ملی بریتانیا خواهد بود با این دستاویز که در آن به واژه خداوند اشاره شده است.

از سوی دیگر این حکم مورد انتقاد رهبران مسیحی نیز قرار گرفت، آنها این حکم را با عبارتهایی چون "متعصبانه" و "مخالف اصول آزادی" توصیف کرده اند.

اریک پیکلز وزیر جوامع و دولتهای محلی بریتانیا اظهار داشت: نیایش بخشی از حق ماست و نیاکان ما مدتهای طولانی و به سختی برای داشتن اجتماعهای دینی آزادانه تلاش کرده اند.

سر مریک کوکل رئیس انجمن دولت محلی نیز از این حکم انتقاد کرده است، این درحالی است که حکم دادگاه عالی مورد استقبال انجمن ملی سکولار بریتانیا قرار گرفته است.

چگونگی بافت پرده کعبه در نمایشگاه حج لندن به نمایش گذاشته می‌شود

بافندگان پرده کعبه قصد دارند به لندن سفر کنند تا به نمایش زنده چگونگی بافت پرده در نمایشگاه حج بپردازند که درحال حاضر در موزه بریتانیا در حال برگزاری است.

نمایشگاه حج موزه بریتانیا اولین نمایشگاه بزرگ درباره حج محسوب می شود که طی روزهای 26 ژانویه تا 15 آوریل در لندن درحال برگزاری است.

خالد پرویز دبیرکل انجمن حجاج بریتانیا اظهار داشت: این نمایشگاه منحصر به فرد و دیگر فعالیتهای فرهنگی مرتبط با همکاری عربستان برگزار شده  و به شدت مورد استقبال جامعه مسلمانان بریتانیا قرار گفته است. این تلاش پیام مثبتی را به مردم بریتانیا و اروپا درباره اسلام ارسال می کند و به ایجاد یک رابطه بهتر با جهان اسلام کمک می کند.

 

ممنوعیت پخش اذان توسط رژیم اشغالگر قدس

یک دادگاه عالی رژیم صهیونیستی در ادامه رویکرد تجاوزکارانه خود نسبت به مسلمانان و شهروندان فلسطینی در یک حکم موقتی مسجد روستان بورین در شمال نوار غزه از پخش صدای اذان و حتی روشن کردن نورافکنهای مناره مسجد منع کرد.

به دنبال آنکه یک گروه از شهرک نشینان افراط گرا تصاویری از نوسازی این مسجد فراهم کردند که در این تصاویر نصب نورافکنهای رنگی و بلندگوها بر بالای مناره مشاهده می شود این درحالی است که گفته می شود یک حکم دادگاهی 18 ماه پیش کار نوسازی این مسجد را نیز ممنوع کرده بود.

علی عید رئیس شورای روستای بورین اظهار داشت که این شورا هرگز هیچ حکم دادگاهی مبنی بر ممنوعیت نوسازی مسجد دریافت نکرده است و اگر هم چنین حکمی وجود داشته باشد هیچ انگیزه ای چون انگیزه های نژادپرستانه درکار نبوده است.

عید یادآور شد که گروه هایی از شهرک نشینان افراگرای تلاش کرده اند که این مسجد را تعطیل و حتی آن را تخریب کنند چرا که مدعی شده اند که این مسجد درداخل روستا واقع نشده است.

مسلمانان فعال ترین مومنان در جوامع دینی بریتانیا هستند

نتایج تحقیقات دانشگاه کاردیف نشان می دهد که مسلمانان بریتانیا فعالانه به آداب دینی خود عمل می‌کنند و در مقایسه با سایر ادیان تعالیم و آموزه های دینی خود را به میزان قابل توجهی به کودکان خود منتقل می‌کنند.

تحقیقات انجام شده از سوی دانشگاه کاردیف نشان می‌دهد که حضور جوانان مسلمان در سازمانهای دینی بسیار پررنگ و جالب توجه است.  از سوی دیگر آموزش دین اسلام به کودکان مسلمان چون آموزش رسمی زبان عربی و قرآن به کودکان در میان جوامع اسلامی بریتانیا از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

این تحقیق که از سوی مرکز مطالعه اسلام در بریتانیا و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کاردیف درباره نقش دین در زندگی جوامع اقلیت انجام شده نشان می دهد که نرخ عمل مسلمانان به آداب دینی خود بسیار بیشتر از پیروان سایر ادیان است.

این تحقیق نشان می دهد که 77 درصد از مسلمانان در بریتانیا فعالانه آداب دینی خود را آنجام می دهد که این میزان در میان مسیحیان 29 درصد و درمیان سایر ادیان 65 درصد است.

تحقیقات دانشگاه کاردیف نشان داده است که 98 درصد کودکان مسلمان والدین بسیار معتقدی داشته اند که در تربیت آنها دین را مدنظر داشته اند اما این میزان در رابطه با کودکان مسیحی به 62 درصد می رسد و در رابطه با ادیان دیگر از 89 درصد تجاوز نمی کند.

مبانی ادیان در مدارس دولتی روسیه تدریس می‌شود

براساس تصمیم جدید نخست وزیر روسیه مبانی ادیان در تمام مدارس دولتی این کشور تدریس می شود .

بدنبال این تصمیم جدید، والدین یکی از شش مدل ارائه شده برای آموزش را انتخاب و آموزگاران تا پایان ماه آگوست در دوره های آموزشی شرکت می کنند. مبانی ادیان در روسیه دربرگیرنده مقدمات مسیحیت اردتدکس، اسلام، یهودیت، بودیسم و ادیان جهان و اخلاق سکولار خواهد بود و انتخاب آموزگاران برای چهار مدل اول برعهده جوامع دینی است.

براساس اطلاعات وزارت آموزش روسیه 42 درصد دانش آموزان علاقمند به حضور در کلاسهای اخلاق سکولار، 30 درصد علاقمند به یادگیری مبانی فرهنگ ارتدکس مسیح، 18 درصد ادیان جهان و 9 درصد اسلام بوده و یک درصد نیز خواستار شرکت در کلاسهای مبانی بودیسم شده اند. کلاسهای مبانی دینی تا کنون در 20 منطقه روسیه برگزار و حدود 300 هزار دانش آموز در این کلاسها شرکت کرده اند.