۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۵

اختلاف دوجبهه موجب تردید حزب‌اللهی‌‌ است

علیرضا زاکانی و علی‌اصغر زارعی در دانشگاه امیرکبیر پیرامون انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی و نوع حضور اصولگرایان در این انتخابات مناظره کردند.
کد خبر : ۵۴۲۶۱

به گزارش صراط به نقل از فارس، در همایش اساتید دانشگاه‌های تهران که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد مناظره‌ای انتخاباتی میان علیرضا زاکانی نماینده مجلس هشتم و عضو جبهه متحد اصولگرایان و علی اصغر زارعی عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی و عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی برگزار شد.

زارعی در ابتدای این مناظره با اشاره به اینکه یقینا امروز آرامش سیاسی کشور و فشارهای وارد شده از سوی دشمن جزء عوامل مؤثر در تحلیل‌های مورد نظر است، افزود: حوادث منطقه و بیداری اسلامی از مباحث مهمی است که در سرنوشت انتخابات کشور نیز می‌تواند موثر باشد.

وی افزود: آرایش خاصی در کشور از اوایل امسال به وجود آمد و علت ‌آن اشتباه بزرگ احمدی‌نژاد و شوک او به بدنه حزب الله پیرامون برخی امور از جمله خانه نشینی 11 روزه بود که البته نشانه‌های آن از زمان بحث انتخابات معاون اولی آغاز شده بود ضمن اینکه اگر این اتفاق به درستی ریشه‌یابی نمی‌شد هزینه‌های بیشتری به نظام تحمیل می‌شد البته در این میان بعضی علما و بزرگان موضعی قاطع در برابر رفتارهای احمدی‌نژاد اتخاذ کردند.

 * زارعی: نامزدهای متحد و پایداری در بسیاری از شهرستان‌ها یکی است

 

 عضو جبهه پایداری اظهار داشت: استفاده از ظرفیت عظیم انقلاب و عدم معطل ماندن این ظرفیت به سبب حوادث اوایل امسال، منجر به شکل‌گیری جبهه پایداری شد که از ابتدا نیز بر مبنای منشور اصولگرایی استوار بود.

وی افزود: از ابتدای تشکیل این جبهه مورد مخالفت افرادی قرار گرفت که ما گمان می‌کنیم در صدد هستند تا بعد از کارهایی که احمدی‌نژاد انجام داده، شرایط را به قبل از سال 84 بازگردانند و در این راستا فرمولی با عنوان 8+7 را برای پیشبرد مطرح کردند.

زارعی 8+7 را از موارد نقد در بین جبهه خود یاد کرد و گفت: حتی دکتر زاکانی هم به عدم درست بودن آن فرمول اذعان داشت؛ مطابق همان فرمول 6+5 و بر مبنای آن سه ضلع گذشته که این دور یکی از اضلاع را جبهه پایداری شکل داد، کار را می‌شد پیش برد اما این بار نمایندگانی از سوی آقایان قالیباف و لاریجانی معرفی شدند.

وی با اشاره به اینکه دوستان در جبهه متحد اصولگرایان از یک سو طالب وحدت بودند اما در سوی دیگر در عمل مایل نبودند، عنوان کرد: این موضوع به هیچ عنوان تقابل علما نیست بلکه معتقدیم جریان انحرافی و فتنه باید به درستی تبیین شوند اما گاهی مشاهده می‌کنیم که این دو جبهه علیه یکدیگر حرف‌هایی می‌زنند ضمن اینکه مشخص است که احمدی‌نژاد پای ایستادن در اصول و بحث ولایتمداری کم آورده است.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس تصریح کرد: پس از 26 مرتبه تقاضای وقت از آیت الله مهدوی کنی سرانجام موفق به ملاقات با ایشان شدم که ایشان برای این دیدار شرطی تعیین کردند مبنی بر اینکه حرف جدیدی زده شود ایشان به این موضوع اشاره داشتند که آرایش سیاسی جامعه در بحث انتخابات بسیار مهم است.

وی افزود: در دیدار با آیت‌الله مهدوی کنی بر همت گماردن بر اصل مجلس و آرایش‌های سیاسی تاکید داشتم و ایشان نیز پذیرفتند و گفتند باید به دوستان بگویم که اگر خواستند با شما گفت‌وگو کنند.

زارعی عدم پذیرش تفاهم را از سوی طرف مقابل عنوان کرد و گفت: در بیش از 90 درصد از شهرهای کوچک نامزدهای مشترکی با جبهه متحد اصولگرایان داریم ضمن اینکه در بعضی مراکز استان‌ها در چند نامزد اختلاف داریم.

وی افزود: در تهران ابتدا قرار بود مشترک شویم اما زمانی که احساس شد قشر خاصی از اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم کردند احساس کردیم برای شکل‌گیری فضای پرشور انتخاباتی بهتر است به گونه‌ای دیگر تصمیم‌گیری شود ضمن اینکه تصمیم‌گیری بر اساس صحبت شرعی انجام گیرد یعنی اگر حس شد در شهرهایی نامزد طرف مقابل اصلح است ما نیز او را مشترک معرفی کنیم زیرا از خواسته‌های رهبری حضور پرشور مردم در انتخابات و شکل‌گیری مجلس متشکل از نمایندگان اصولگرا و پایبند به اصول بود.

* زاکانی: به ۷+۸ نقد درونی داشتیم اما سعی کردیم تا حد امکان اصلاح داخلی کنیم

 

 در ادامه علیرضا زاکانی عضو جبهه متحد اصولگرایان گفت:‌مقطع کنونی، حساس‌ترین مقطع انقلاب اسلامی از آغاز تاکنون است و هر چه انقلاب پیش برود حساس‌تر نیز می‌شود که در این مسیر دشمنان و رقبایی داریم زیرا نظام سلطه در حال اضمحلال است و آنها با تمام وجود درصدد انتقام‌گیری از جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی افزود: جریان فتنه و جریان انحراف در مسیر انحطاط انقلاب اسلامی در حرکت هستند و همواره در جهت تحت فشار قرار دادن مردم برای کم رنگ کردن فضای انتخاباتی کشور گام برمی‌دارند.

وی افزود: رقبا از جمله اصلاح طلبان و گروهی که از جریان انحراف نامزد شده‌اند درصدد به دست گرفتن این مجلس هستند مثلا 1280 نفر از  اصلاح طلبان نامزد شدند در بسیاری حوزه‌ها نیز نامزدهای جریان انحرافی حضور دارند.

عضو جبهه متحد اصولگرایان با اشاره به اینکه اصولگرایان با توجه به در اختیار داشتن 8 سال مجلس و 7 سال دولت باید پاسخگو باشند، افزود: بزرگترین اشتباه استراتژیک در شرایط فعلی رقابت درونی است ک در حال وقوع است زیرا جبهه متحد اصولگرایان حزب و گروه نیست بلکه یک سامانه وحدت است اما این در حالی است که جبهه پایداری حزبی از سلایق مختلف است.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری از اتحاد و اتفاق و یک صدایی به عنوان مصلحت بزرگتر یاد می‌کند ضمن اینکه نسبت به 8+7 نقدهایی داشتیم اما آنها را تریبونی نکردیم و کوشیدیم تا از داخل اصلاحاتی انجام دهیم تا مورد خواست انقلاب باشد.

زاکانی اظهار داشت: گفتمان نباید با نفی دیگران صورت گیرد مثلا می‌گویند ما با 8+7 نیستیم چون ساکتین فتنه هستند در حالی که این صحیح نیست و ملاک ما در حضور در صحنه‌های مختلف ولایت است.

وی افزود: رهبر فرمودند: خالص سازی با این شیوه چیزی برای انقلاب نمی‌ماند. ما معتقدیم این شیوه نوعی وحدت شکنی است و باعث می‌شود تا ذخیره‌های استراتژیک نظام را در دید امت حزب‌الله چند قسمت کند.

عضو جبهه متحد اصولگرایان اظهار داشت: چنین روندی با توجه به نحوه عملکرد بعضی از افراد در جبهه پایداری باعث می‌شود تا روحانیت را در مقابل روحانیت قرار دهند در حالی بنا به فرموده آیت‌الله مصباح این جبهه پایداری محل تجمع نیروهای انقلاب است تا ظرفیتی جدید خلق شود و به سمت انحراف کشیده نشود.

وی تصریح کرد: چنین سیری که غیر خود را ساکتین فتنه نامیدن اشتباه است زیرا من خودم بارها درباره فتنه صحبت کردم اما در همین جبهه پایداری افرادی هستند که در این مدت پیرامون موضوع فتنه هیچگونه صحبتی نکردند.

زاکانی با اشاره به اینکه این شیوه تحلیل به سبک بعضی اعضای جبهه پایداری غلط است افزود: این وضعیت باعث می‌شود تا جریان حزب‌الله به هر دو گروه به دید تردید نگاه کند.

وی گفت: بارها من، آقای فدایی و حتی آقای نادران خواستند وحدت شکل گیرد به صورتی که ما سه نفر نام خود را خط بزنیم و آقایان آقاتهرانی، زارعی و طلا یا نجابت جایگزین شوند اما نپذیرفتند.

عضو فراکسیون اصولگرایان خاطرنشان کرد: باید مسیر اصلی که مقابله با جریان فتنه و انحرافی است دنبال شود ضمن اینکه رقابت باید اخلاقی و بدون برچسب زنی باشد زیرا دعوا راه انداختن میان اصولگرایان هدف دشمنان است.

زاکانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر شایعات صورت گرفته در خصوص هدایت جبهه متحد اصولگرایان توسط آقای هاشمی رفسنجانی گفت: این جبهه توسط آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله یزدی هدایت می‌شود و نسبت هر کدام از این روحانیون یا آیت‌الله هاشمی مشخص است زیرا آیت‌الله مهدوی کنی ریاست مجلس خبرگان را از آیت‌الله هاشمی گرفتند و آیت‌الله یزدی نیز نخستین فردی بود که به نامه سرگشاده آیت‌الله هاشمی به رهبر اعتراض کردند ضمن اینکه سایر افراد این جبهه از جمله آقایان حداد عادل، ابوترابی و تقوی نیز حساب‌شان با آقای هاشمی کاملا گویا است.

* زارعی: عده‌ای از بعضی از سخنان الهام این‌گونه قلمداد می‌کنند که او وابسته به انحراف است

 

 زارعی نیز در پاسخ به سؤالی مبنی بر حرف‌های اخیر الهام پیرامون اینکه عدم هم‌سو بودن دولت و مجلس نظام را با بحران روبرو می‌کند، گفت: از روز اول تشکیل جبهه پایداری هجمه‌هایی علیه این جبهه آغاز شد حتی وقتی به نزد آیت‌الله مهدوی کنی رفتیم ایشان نسبت به کسانی که این هجمه‌ها را کردند، عتاب کردند ضمن اینکه محوری‌ترین ایستادگی روی اصول بود البته ما نسبت به حرف‌های آقای الهام بسیار انتقاد داریم حتی به خود او نیز تذکر داده‌ایم زیرا این‌گونه قلمداد می‌کند که الهام وابسته به انحراف است.

* زاکانی: همین ۵ درصد اختلاف متحد و پایداری موجب تردید حزب‌اللهی‌ها می‌شود

 

 در ادامه زاکانی اظهار داشت: اعضای جبهه پایداری که از بسیاری از ما و از غیر خود با عنوان ساکتین فتنه یاد می‌کنند، ببینند که آقایان آقاتهرانی، محصولی و الهام چه میزان راجع به فتنه صحبت کرده‌اند حتی در حالی که احمدی‌نژاد خانه نشست بعد از آن همین دوستان در نشریه خود مجددا وی را با شهید رجایی مقایسه کردند و عنوان می‌داشتند احمدی‌نژاد همان احمدی‌نژاد سال 84 است و این خود گویای تفکر آنها است.

وی افزود: 95 درصد میان جبهه پایداری و جبهه متحد اصولگرایان مشترک وجود دارد اما همین درصد اختلاف باعث شده است تا حزب‌الهی‌ها نسبت به این دو جبهه دچار تردید و خدشه شوند.

عضو فراکسیون اصولگرایان تصریح کرد: گاه شاهد هستیم که سخنان آیت‌الله مصباح یزدی به گونه‌ای دیگر حتی گاهی متضاد منعکس می‌شود ضمن اینکه در جریان انتخاب نامزدها سهمیه‌بندی نکردیم و در انتخابت نامزد هفت ملاک را در نظر گرفتیم که در بخش اول چهار ویژگی اثباتی یعنی اسلام، انقلاب اسلامی، ولایت فقیه، قانون اساسی و سیره و روش امام و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ملاک بود. همچنین سه ویژگی سلبی که برائت از فتنه برائت از انحراف و عدم فساد به عنوان شاخص قرار داده شد.

وی خاطرنشان کرد: هفت ویژگی‌ بالا همراه 37 پارامتر هزار و 100 امتیاز داشت و در نهایت منتخبان در سبد اصولگرایی وارد شدند و در نهایت با نظرسنجی در هر شهر منتخبان طی دو یا سه مرحله انتخاب می‌شوند.

* زارعی : رهبری اغماض را برای مردم مطرح فرمودند نه خواص

 

 زارعی در ادامه در پاسخ به بخشی از صحبت‌های زاکانی گفت: در دوره قبل 6+5 مطرح بود اما این دوره پای روحانیت نیز به میان کشیده شد و اکنون باید دید که پس از ماجرای آقای احمدی‌نژاد چه کسی پای روحانیت را به میان کشید زیرا فرمایش امام (ره) نسبت به جامعه مدرسین اینگونه نبود ضمن اینکه آقای زاکانی که نسبت به اغماض توضیح می‌دهد باید گفت رهبری اغماض را برای مردم مطرح می‌فرمایند در حالی که اغماض برای کسی که در پست و مقام بالایی جای دارد وجود ندارد  باید سخت‌ترین نظارت‌ها را بر مسئولان داشت همانگونه که در فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر نیز مشخص است.
 

آخرین  اخبار  و  تصاویر  سیاسی  را  در  سرویس سیاست صراط بخوانید .