۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳

پنتاگون: تنش میان تایوان و چین نباید به درگیری ختم شود

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با تأکید بر حق دفاع تایوان، ازلزوم عدم درگیری میان چین و تایوان سخن گفت.
کد خبر : ۵۴۳۲۶۷

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون در اظهاراتی مداخله جویانه با تأکید بر پشتیبانی خود از حق تایوان در دفاع از خود، اعلام کرد نباید تنش‌ها میان تایوان و چین به درگیری ختم شود.
این اظهارات، نخستین سخنان جان کربی، سخنگوی پنتاگون برای مقامات نظامی در دولت جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا در خصوص تنش میان تایوان و چین است.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که روز گذشته مقامات چین با تشدید لحن خود خطاب به مقامات تایوان روز پنجشنبه اعلام کردند سخن از جدایی و استقلال تایوان به معنای جنگ خواهد بود.
در کنفرانس خبری ماهانه که در خصوص فعالیت‌های اخیر نیروی هوایی چین برگزار شده بود، «وو کیان» (Wu Qian) سخنگوی وزارت دفاع چین در سخنانی اعلام کرد: تایوان بخش جدایی ناپذیر چین به حساب می‌آید.
او در ادامه افزود: فعالیت‌های نظامی که از سوی ارتش آزادی بخش خلق چین در تنگه تایوان به اجرا در آمد، فعالیت‌های مورد نیازی بودند که برای پرداختن به اوضاع امنیتی جاری در تنگه تایوان و به منظور محافظت از حاکمیت ملی و امنیتی انجام شد.
روز چهارشنبه وزارت دفاع تایوان (MDN) اعلام کرده بود ۴ فروند هواپیمای نظامی چینی وارد منطقه شناسایی دفاع هوایی جنوب غربی تایوان (ADIZ) شدند.

بنا بر اعلام وزارت دفاع تایوان، در این ماموریت ۲ فروند هواپیمای ضد زیردریایی «وای-۸» به همراه یک فروند هواپیمای جنگ الکترونیک «وای-۸» و یک فروند هواپیمای شناسایی تاکتیکی «وای-۸» وارد حریم هوایی تایوان در دریای چین جنوبی شدند.
وزارت دفاع تایوان در پاسخ به این اقدام چین جنگنده‌های خود را به پرواز درآورد و سیستم‌های موشکی دفاع هوایی خود را برای ردیابی هواپیما‌های چینی مستقر کرد.