۰۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۱

بیشترین مصرف مواد در معتادان به ترتیب

سمینار پیامدهای سوء مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها و پیشگیری از آن در سازمان پزشکی قانونی و با حضور متخصصین، کار‌شناسان، هیئت علمی این حوزه و قضات پزشکی قانونی در حال برگزاری است.
کد خبر : ۵۵۰۰۸
به گزارش صراط به نقل از سینانیوز، دکتر احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: «بحث روان‌گردان‌ها در جامعه امروزی ایران تبدیل به یک عامل ضد فرهنگی و خانمان سوز شده است و با عنوان کردن این‌گونه بحث‌ها باید به سمت و سویی برویم که تمامی خانواده‌ها با آثار مصرف اینگونه مواد آشنا شوند.»
 وی با اشاره به اینکه مبارزه با عوامل اینگونه مواد یک تکلیف برای ما است ادامه داد: این مواد در ۲ گروه سنتی که شامل تریاک و حشیش و صنعتی که شامل شیشه و آمفتامین‌ها است تقسیم می‌شود. با نگاه به وضعیت مصرف اینگونه مواد در جهان مشاهده می‌شود که در راس آن مصرف حشیش قرار دارد.»
 وی افزود: «۱۹۰ میلیون نفر در جهان دچار سو مصرف حشیش هستند بعد از این ماده، اکستازی در رده بعدی قرار دارد ماده مخدر هروئین نیز که به عنوان یک ماده نیمه صنعتی محسوب می‌شود در رده بعدی قرار گرفته است.»
 شجاعی در ادامه گفت: اثرات تخریبی آمفتامین‌ها بیشتر روی مغز است که در دراز مدت باعث کاهش هوشیاری فرد می‌شود البته یادآوری این موضوع مهم است که بدانید در مراحل اولیه مصرف این مواد فرد مصرف‌کننده در حالات سرخوشی و تمرکز بسیار بالا قرار می‌گیرد که این موضوع یکی از دلایل گرایش به اینگونه مواد است.
 وی با اشاره به اینکه مصرف مواد شبه آمفتامینی در حال افزایش است افزود: مصرف اینگونه مواد شیمیایی که بسیاری از آن‌ها دارای ناخالصی‌های بسیار بالا هستند باعث افزایش مرگ و میر در سطح جامعه شده‌اند. رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به سهول‌الوصول بودن ساخت مواد آمفتامین گفت: ساخت شیشه و مواد آمفتامینی به سادگی امکان‌پذیر است که حتی در یک آشپزخانه معمولی خانه می‌توان آن‌ها را تهیه کرد همچنین ماده اصلی ساخت شیشه یک داروی ضد سرماخوردگی است که وزارت بهداشت اقدام به جمع‌آوری این دارو در سطح داروخانه‌ها کرده است ولی همچنان هیچ منع قانونی برای خرید و مصرف آن در کشور وجود ندارد.
 وی درباره اینکه منطقه توزیع و عبور سابق مواد مخدر از آسیای شرقی بوده است گفت: هم اکنون محل عبور و مرور مواد مخدر مخصوصا مواد مخدر صنعتی، از ایران است این تهیه و توزیع یکی از عوامل بالای سوء مصرف اینگونه مواد در ایران است.
 دکتر احمد شجاعی در پایان خاطرنشان کرد: هزینه تولید یک کیلو شیشه ۲ تا ۵ میلیون تومان است اما فروش آن در بازار تا حدود ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد. تعداد معدودی از لابراتوار‌ها در ایران کشف شده‌ است اما این آمار، آمار واقعی نیست و لابراتوارهای ساخت این مواد روز به روز در حال افزایش است.
 
 

آخرین اخبار و تصاویر اجتماعی را در سرویس جامعه صراط بخوانید.