۰۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۱

تصوير ديدني خورشيدگرفتگي از فضا

کد خبر : ۵۵۲۵۰
تصوير ديدني خورشيدگرفتگي از فضا

رصدخانه ديناميك خورشيدي در فرصتي جالب موفق به ثبت تصاويري از يك خورشيد گرفتگي جزئي در فضا شده است.

به گزارش (ايسنا)، اين فضاپيما توانست صحنه عبور ماه از روي بخشي از خورشيد را در مدار زمين همزمان در فاصله 36 هزار كيلومتري زمين در طول موجهاي مختلف نور شديد فرابنفش ثبت كند.

در اين پديده‌، ماه در جريان عبوري خود در جلو چشم‌انداز پروژه رصدخانه ديناميك خورشيدي براي رصد يك منطقه فعال خورشيد قرار گرفت. اين انسداد منجر به يك قطعي در انرژي دريافتي توسط ابزار تحولات شديد فرابنفش شد كه به دانشمندان در سنجش انرژي ساطع شده از منطقه فعال كمك مي‌كند.

به گفته محققان، اين پديده همچنين از مزاياي ديگري براي اين رصدخانه برخوردار است از جمله اين كه محققان مي‌توانند به سنجش ويژگي‌هاي درون مداري تلسكوپ و چگونگي شكست نور در اطراف اپتيك‌ها و شبکه‌هاي پشتيباني فيلتر بپردازند. اين كار به تصحيح اطلاعات اين رصدخانه از تاثيرات ابزاري و وضوح بيشتر تصاوير كمك مي‌كند.

ساكنان زمين در روز 20 مه، قادر به مشاهده يك خورشيدگرفتگي جزئي با چشمان خود خواهند بود. اين پديده البته در مناطق شرق آسيا، اقيانوس آرام و غرب آمريكاي شمالي ديده خواهد شد.

همچنين برخي كه از شانس بهتري برخوردارند قادر به مشاهده يك خورشيد گرفتگي ديگر خواهند بود كه در آن خورشيد به طور كامل در پشت ماه قرار گرفته اما به دليل حجم كوچكتر ماه، يك هاله درخشان در اطراف اين جرم سياه رنگ ديده خواهد شد. اين پديده در سواحل غربي و جنوب شرق آمريكا قابل مشاهده خواهد بود.

پاييز سال آينده نيز يك خورشيدگرفتگي كلي در روز 13 نوامبر از بخشهاي از استراليا و اقيانوس آرام مشاهده خواهد شد.