۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۰

توصیه لاریجانی به انگلیس

رئیس مجلس تأکید کرد: باید دولت انگلیس فکری به حال وزیر خارجه خود بکند چراکه به نظر می‌رسد هم زیاد حرف می‌زند و هم حرف بی‌حساب.
کد خبر : ۵۵۵۱۶

فارس: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس خطاب به نمایندگان اظهار داشت: انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی در موقعیتی چند وجهی برگزار شد که همه وجوه آن پراهمیت است.

وی با اشاره به وجه نخست این انتخابات گفت: این وجه مربوط به ارزیابی غرب پس از یک دوره ماجراجویی و تحریم علیه ملت ایران بود. تصور آنها بر این مبنا بود که با یک انتخابات کم رونق می‌توانند همگرایی بیشتری در صحنه بین‌الملل برای فشار بر ملت ایران فراهم کنند لذا تبلیغات وسیع خود را بر ایجاد یاس و تحریم انتخابات بنا کردند.

رئیس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: وجه دوم نگاه حساس جریان‌ها، ملت‌ها و دولت‌های منطقه به انتخابات مجلس بود مخصوصا پس از انقلاب‌های یکسال اخیر، از طرفی عده‌ای از انقلابیون و دوستدارن ملت ایران به دلیل حجم وسیع تبلیغات با اضطراب و نگرانی پیگیر نتیجه انتخابات بودند و از طرف دیگر برخی از مرتجعین منطقه که امروز صف معاندین در مقابل انقلاب‌های دموکراتیک را شکل داده‌اند، فرصت‌طلبانه به دنبال به دست آوردن نقطه ضعف در این انتخابات بودند تا آن را چنان بزرگ کنند و با کوفتن بر سر جریان بیداری اسلامی الگوی پیشتاز آنها را تخریب کنند و تخم یاس را در پیگیری اهداف نهضت‌ها در دل‌های انقلابیون بکارند و به همین جهت این گروه هم راستا با جریان استکبار از ظرفیت تبلیغاتی خود برای دلسردی مردم بهره جستند.

وی وجه سوم اهمیت انتخابات مجلس را در برخی جریانات داخلی کشور دانست که با تحلیل اشتباه از شرایط و وزن سیاسی خود و به بهانه رد صلاحیت حضور خود را کم‌فروغ کردند.

لاریجانی افزود: البته مشاهده شد که اولا شورای نگهبان از جریان اصولگرا بیشتر عدم تائید ارائه کرد تا اصلاح‌طلبان و اکثر قریب به اتفاق اصلاح‌طلبان تائید صلاحیت شدند، ثانیا نتایج حضور چشمگیر ملت و انتخابات نشان داد ملت ایران فهم و تعریف درستی نسبت به منافع ملی و مسئولیت انقلابی و اسلامی خود دارد و حیثیت خود را دستخوش هوس‌های سیاسی گروه‌ها و احزاب نمی‌کند. این رفتار سیاسی ناپخته تنها بستر موقتی برای تبلیغات دیگران ساخت که با حضور چشمگیر ملت یکسره به کناری نهاده شد و برای این آقایان باید نتایج انتخابات پند‌آموز باشد.

وی همچنین تصریح کرد‌ که مسئولیت شناسی ملت در سرنوشت خود منوط به کاهلی سیاسی گروه‌ها نخواهد بود. وجه چهارم شرایط سیاسی و اقتصادی داخلی کشور بود؛ گرانی مخصوصا در ماه‌های اخیر و در آستانه انتخابات و بیکاری به شدت توده مردم را ناراحت کرده و از طرفی دعواهای سیاسی حاشیه‌ای و کشمکش‌ها و بداخلاقی‌ها به خصوص در دوره تبلیغات انتخابات وجه قدرت‌طلبی را علیرغم دعاوی اسلامی و ولایتی بودن به رخ ملت می‌کشاند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌‌ بازار مکاره اتهامات و توهین‌ها و قصه‌های بی‌خاصیت و بلکه مضر سیاسی هم در وزانت رفتار سیاسی مورد انتظار ملت لطمه وارد کرد و همین تلقی را ایجاد کرد که این گروه‌ها از واقعیات کشور به دور هستند‌ لذا ملت ایران با دغدغه‌ای که نسبت به سرنوشت کشور و حیثیت ملی  خویش داشت، به ندای رهبر فرزانه انقلاب توجه کرد و با کرامت از کنار این مناقشات عبور کرد تا بار دیگر شاخک‌های ذهنی سیاسیون را به متن متمرکز کنند، یعنی وقت خود را صرف حل مسائل اصلی کشور نظیر تورم و اشتغال کنند.

لاریجانی بر همین اساس خاطرنشان کرد: باید انصاف داشت و در مقابل عظمت روحی و درک عمیق ملت خضوع کرد. ملت بزرگ ایران مشکلات موجود را در محاسبات رفتار سیاسی خود وارد نکرد تا حیثیت ملی کشور در انظار دیگران تابناک بماند و عملا قدرت‌های بین‌المللی و مرتجعین منطقه را در پیگیری طرح‌های خام و همراه با سوء‌نیت ناامید کرد. با این اقدام ارزشمند و انقلابی ملت حریف‌های ماجراجو را به عقب راند و نشان داد در پای منافع ملی و آرمان‌های انقلاب همصداست و راهنمای عمل آنها نه گروه‌ها که رهبر بزرگوار نظام حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای است.

رئیس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: در صورتی که جریان‌ها دچار کسالت و رخوت سیاسی شوند، حرکت ملت از روی آنها عبور می‌کند. اینک مجلس نهم با همت ملت عزیز از پشتوانه قوی برخوردار شده است و تکریم از این همت عالی در توجه به خواست آنها در حل مشکلات اصلی کشور و پرهیز از مجادلات بی‌خاصیت است‌ البته دولت باید با همکاری نزدیک با مجلس زمینه‌های رفع این نواقص را فراهم کند.

لاریجانی از ملت ایران در خلق این حرکت بزرگ ملی سپاسگزاری و از خدمات مسئولان اجرایی و نظارت بر انتخابات و رسانه‌ها تشکر کرد و گفت: لازم می‌دانم از مردم انقلابی و شریف استان قم سپاسگزاری کنم که حرکتی با شکوه را در انتخابات این استان رقم زدند.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب در راهنمایی ملت و مدیریت صحنه بسیار ارزشمند و ستودنی عمل کردند، گفت: همچنین توصیه‌های مراجع عظام تقلید و نقش‌آفرینان سیاسی کشور در این تحرک ملی بسیار مؤثر و قابل تقدیر است‌ همچنین از طرفی انتظار ملت کاملا به جاست که پس از فصل انتخابات رقابت‌ها به رفاقت‌ها بدل شود و با همدلی پیگیر خواست ملت باشند.

رئیس مجلس همچنین اظهار داشت: در هفته گذشته مسلمانان شاهد اقدام به غایت زشت و غیرقابل گذشت از آمریکائیان اشغالگر افغانستان بودند یعنی سوزاندن تعداد زیادی کتاب خدا،‌ قرآن کریم و اهانت به آن؛ این چه وحشی‌گری است که سربازان آمریکایی در کشورهای اسلامی به راه انداخته‌اند. آقای اوباما به جای بلوف هشدار به ایران بهتر است با احساسات مسلمانان بازی نکند.

لاریجانی افزود: مسلمانان خاطرات بدی از این بد مستی‌های سیاسی آمریکاییان دارند و معلوم نیست بتوانند این احساسات ملت غیور افغان و مسلمان را کنترل کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی این لاابالی‌گری سیاسی آمریکاییان را در اهانت به اسلام و قرآن محکوم می‌کند البته باید دولت انگلیس فکری به حال وزیر خارجه خود بکند چراکه به نظر می‌رسد هم زیاد حرف می‌زند و هم حرف بی‌حساب، به خصوص آنچه که درباره انتخابات ایران بیان کرد، همگی ناشیانه و دور از حکمت بود. قاعدتا باید وزیر خارجه این کشور هوشیار نسبت به حوادث باشد. این رفتارهای دولت انگلیس نشان می‌دهد که تصمیم مجلس هشتم در کاهش روابط با آن کشور کاملا به موقع و درست بوده است چراکه همین قضاوت آنها حکایت از عقب افتادگی سیاسی و ندیدن واقعیات دارد.

رئیس مجلس در پایان با اشاره به بررسی بودجه سال 91 تاکید کرد: در این زمینه باید کمیسیون‌های مجلس هر چه سریع‌تر نظرات خود را ارائه کنند تا در هفته آینده کمیسیون تلفیق بتواند کار خود را آغاز کند لذا جا دارد که کمیسیون‌ها در چند جلسه متوالی پیشنهادات نمایندگان را بررسی کنند گرچه با توجه به عدم اقدام به موقع دولت در ارائه بودجه آن هم با تاخیر دو ماهه به نظر می‌رسد چاره‌ای جز ارائه طریق نظیر سال گذشته به صورت تنظیم بودجه برای دو ماه اول سال 91 نخواهیم داشت که مناسب است کمیسیون بودجه با کمک دولت متن آن را برای هفته آینده تنظیم و به مجلس ارائه کند.