۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۱
پاسخگویی رئیس جمهور به سوالات 79 نماینده

آنچه مطهری در مجلس مطرح کرد

کد خبر : ۵۶۳۲۸
"صراط" - سرویس سیاسی/ علی مطهری صبح امروز چهارشنبه در صحن علنی مجلس سئوالات نمایندگان از رئیس جمهور را مطرح کرد.

وی در ابتدا ضمن تشکر از حضور رئیس جمهور در صحن علنی مجلس برای پاسخگویی به سئوالات 79 نماینده امضا کننده این طرح، گفت: خوشبختانه برای اولین بار در عمر نظام جمهوری اسلامی ایران موضوع طرح سئوال از رئیس جمهور در مجلس هشتم مطرح شد و این نشان از مردم سالاری واقعی در جمهوری اسلامی است.

مطهری ضمن تشکر از خدمات احمدی نژاد افزود: حقیقتا رئیس جمهور در زمینه موضوع هسته ای مقاومت درباره اسرائیل در مجامع بین المللی و رسیدگی به مناطق محروم کشور زحمات زیادی را کشیده اند و ما نمی توانیم به این راحتی این زحمات را نادیده بگیریم، اما امیدواریم نتیجه پرسش و پاسخ در معرض قضاوت مردم قرار گیرد.

نماینده مردم تهران در ادامه افزود: این پرسش برای نمایندگان ایجاد شده است که چرا دولت در مواردی بر خلاف قانون عمل کرده است. چرا دولت تسهیلات ارزی در مترو تهران و سایر شهرها را ابلاغ و اجرا نکرده است؟ رئیس جمهور در تاریخ 20/5/89 در مصاحبه ای فرمودند که این مصوبات را اصلا قانون نمی دانیم و در نهایت دیدیم که این مصوبه اجرا نشد.

وی افزود: استدلال رئیس جمهور آن بود که طرح تسهیلات ارزی بار مالی دارد. این در حالیست که در اصل 112 قانون اساسی این اختیار به مجلس داده شده است که بتواند طرح ها را به تصویب برساند و اگر مغایر بود در مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود.

طراح سئوال از رئیس جمهور ادامه داد: دولت کمک های خوبی را در این زمینه اعمال کرده است اما سئوال ما آن است که چرا طرح تسهیلات ارزی اجرایی نشد؟

وی در ادامه این پرسش را مطرح کرد که موضوع اشتغال که رئیس جمهور به آن پرداخته اند چگونه محقق می شود؟ رئیس جمهور در سال 88 - 89 اعلام کرده بودند که یک میلیون شغل ایجاد می شود با توجه به نرخ رشد اقتصادی چگونه این اشتغال ایجاد می شود؟

نماینده تهران افزود: خالص یارانه ها در بخش تولید اختصاص داده نشده است. چرا این سهم به بخش تولید اعمال نشده است؟ در صورتیکه شاهد آن هستیم که تولید کنندگان کشاورزی دچار مشکلات جدی شده اند و با تعدیل کارگران روبرو هستیم؟
مطهری افزود: آقای رئیس جمهور در مواضعی اعلام کرده بودند که مجلس در راس امور نیست این موضوع چه هدفی را توجیه می کند؟

مطهری افزود: مبلغ بودجه شاخص فرهنگی سال 89 چگونه هزینه شده است؟ نماینده رئیس جمهور در کمیسیون فرهنگی حاضر شد و اعلام کرد که 35 درصد این هزینه تخصیص داده شده است. بقیه مبلغ کجاست؟

یکی دیگر از سئوالات نمایندگان از رئیس جمهور انتقاد رئیس جمهور از طرح عفاف و حجاب بود.

مطهری گفت: آقای رئیس جمهور در مصاحبه ای زنده رسما دولت را از این طرح  سلب مسئولیت کرد این چه توجیهی دارد؟ آقای رئیس جمهور با این موضع گیری چراغ سبزی را به افرادی نشان داد که با این طرح مخالف بودند. این در حالیست که محتوای انقلاب ما فرهنگی است و پرتاب موشک به فضا بر اساس احکام اسلامی است در غیر این صورت پشیزی ارزش ندارد.

طراح سئوال از رئیس جمهور خطاب به احمدی نژاد گفت: نظریه مکتب ایرانی که توسط رئیس دفتر شما مطرح شده را چگونه توجیه می کنید؟ پس از طرح این موضوع بزرگان و نمایندگان مجلس مخالفت خود را اعلام کردند اما شما از تز مشایی حمایت کردید.

نماینده تهران گفت: تز مشایی فراتر از اسلام است. مشایی می گفت چون القاعده از اسلام دم می زنند پس اسلام دیگر کارآیی ندارد و باید مکتب ایرانی جایگزین آن کرد.

وی افزود: جشن نوروز نیز مدتی است برگزار می شود و بنا بر آن بود که جشن نوروز در تخت جمشید برگزار شود اما با تذکر هوشمندانه رهبر انقلاب در تهران برگزار شد.

مطهری همچنین به انتقاد از موضع گیری رئیس جمهور در قبال حمایت از کورش پرداخت و گفت: آیا حکومتداری ما باید بر اساس الگوبرداری از کورش باشد یا پیامبر اعظم (ص)؟ کورش پس از فتح بابل بت پرستان را در پرستش بت ها آزاد گذاشت در حالیکه حضرت ابراهیم با شکستن این بت ها رسما خط بطلانی بر این نظریه کشیدند. رهبر معظم انقلاب بارها بر این نکته تاکید کرده بودند که اگر می خواهیم بر فرهنگ تاکید کنیم باید به فرهنگ پس از اسلام روی آوریم.

مطهری در پایان از احمدی نژاد برای حضور در جلسه تشکر کرد.
نظرات بینندگان
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۱ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۰
۱
۰
سلام
آیا فایل صوتی که در مجلس اتفاق افتاد هم منتشر میشود ؟
با تشکر