۲۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۳

عاقبت انتقاد از سیاست‌های آمریکا

دیپلمات آمریکایی که از نحوه عملکرد دولت آمریکا برای بازسازی عراق انتقاد کرده بود، از وزارت امور خارجه آمریکا اخراج شد.
کد خبر : ۵۶۵۰۵
به گزارش صراط، فارس به نقل از روزنامه واشنگتن پست نوشت: "پیتر ون بورن" مسئول امور خارجی در وزارت خارجه آمریکا که کتابی در انتقاد به نحوه عملکرد دو گروه آمریکایی برای بازسازی عراق به رشته تحریر درآورده است به دلیل این اقدام خود از حضور در وزارت خارجه آمریکا محروم و به وی شغلی بسیار سطح پایین داده شده است، به طوری که وی از این پس تنها به کپی کردن آدرس های اینترنتی بر روی یک فایل خواهد پرداخت.

بر اساس این گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا برای تنبیه این دیپلمات به این کار نیز بسنده نکرده است و قصد دارد به زودی وی را به دلیل اتهاماتی که در کتاب خود به دولت آمریکا در مورد بازسازی عراق وارد کرده است، از وزارت خارجه اخراج کند. این در شرایطی است که وی متهم به انتقال اطلاعات فوق محرمانه و انتشار آن ها شده است.

اخراج ون بورن در شرایطی صورت می گیرد که وی در طول 24 سال خدمت خود به عنوان دیپلمات در وزارت خارجه آمریکا، در کشورهای بسیاری در تمام جهان خدمت کرده است. وی همچنین به چهار زبان خارجی مسلط است.

ون بورن در این باره می گوید: من از روز جمعه پیام مربوط به خاتمه حضور خود در وزارت خارجه را دریافت کردم و این در حالی است که من از زمان انتشار کتابم تاکنون، اهانت ها و مشکلات بسیاری را تجربه کرده ام. وی در کتاب خود با عنوان "چگونه من به از بین بردن تلاش و نبرد برای به دست آوردن قلب و ذهن مردم عراق کمک کردم"، مطالبی را منتشر کرده است که می تواند به سیاست خارجی آمریکا ضربه زیادی بزند. به همین دلیل وی با مشکلات زیادی مواجه شده است و این در حالی است که وی معتقد است آزادی بیان او نقض شده است.

وی در کتاب خود از حضور کارکنان فاقد تجربه و کیفیت لازم برای بازسازی عراق، فساد مالی گسترده و هدر رفتن میلیاردها دلار هزینه در این زمینه پرده برداشته است و به همین دلیل مورد سرزنش مقامات وزارت خارجه قرار گرفته است. این در حالی است که یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهارات ون بورن در مورد اقدامات تلافی جویانه وزارت خارجه آمریکا را کذب دانسته است.