۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۶
خبرگزاری فرانسه از حلبچه گزارش داد :

گرامیداشت سالگرد قتل عام حلبچه

مقامات كردستان عراق روز جمعه سالگرد كشتار هزاران نفر از كردهای حلبچه را با گاز شیمیایی گرامی داشتند و به این مناسبت طناب اعدام یكی از هم نشینان صدام حسین را كه فرمان این حمله را صادر كرده بود به مقامات محلی تحویل دادند
کد خبر : ۵۶۶۲۰
این طناب در بنای یادبودی در روستای حلبچه به یاد پنج هزار نفر از كشته شدگان، كه اكنون گمان می رود بدترین حمله شیمیایی علیه غیر نظامیان بود، نگهداشته خواهد شد.

این طناب در ژانویه 2010 برای اعدام علی حسن الماجد معروف به ' علی شیمیایی ' مورد استفاده قرار گرفت كه به جرم ارتكاب جنایت علیه بشریت پس از گناهكار شناخته شدن در ارتباط با صدور فرمان این حمله به مرگ محكوم شده بود.

اعدام ماجد در حلبچه جشن گرفته شد و اتحادیه میهنی كردستان بلوك سیاسی حاكم در استان سلیمانیه كه حلبچه در آن قرار دارد روز جمعه در بیانیه ای گفت:'هدیه كردن این طناب خانواده های قربانیان را خوشحال و آسوده خاطر خواهد كرد.'

در حالی كه جنگ ایران و عراق در سال 1988 به روزهای پایانی خود نزدیك می شد پیشمرگان كرد كنترل حلبچه واقع در نزدیكی مرز ایران در مناطق كوهستانی كردستان را به دست گرفتند.

ارتش عراق در واكنش به آن این روستا را گلوله باران كرده و شبه نظامیان را بیرون راند. در صبح 16 مارس، هواپیماهای جنگنده عراق به مدت پنج ساعت تركیبی مرگبار از گاز خردل و گازهای اعصاب تابون، سارین و وی ایكش را روی این روستا ریختند.

بسیاری از ساكنان این روستا هنوز با اثرات بعدی برجای مانده از این حمله بی رحمانه دست به گربیان هستند.

آخرین اخبار و تصاویر اجتماعی را در سرویس جامعه صراط بخوانید.