۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۰

اهداف سفر نوری مالکی به ایران

"بخشی از مذاکرات به دور بعدی نشست های ایران و 1+5 در بغداد مربوط است که برگزاری این مذاکرات در بغداد نشان دهنده جایگاه و اهمیتی است که ایران برای عراق قائل شده است."
کد خبر : ۵۹۴۶۴
مهر: رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عراق، دور بعدی مذاکرات ایران در بغداد، موضوعات منطقه ای، امنیت عراق و امضای تفاهم نامه های بین دو کشور را از موضوعات اصلی سفر نوری المالکی به ایران عنوان کرد.

حشمت الله فلاحت پیشه رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عراق درباره سفر نوری المالکی نخست وزیر عراق به کشورمان با اشاره به اینکه به طور طبیعی روابط ایران و عراق از جمله روابط دیپلماتیک خوب است ، بیان کرد: هیچ کدام از دو کشور ایران و عراق نمی توانند نسبت به تحولات منطقه بی تفاوت باشند.

وی با اشاره به اهداف و مذاکراتی که در سفر نوری المالکی به ایران صورت می گیرد، اظهار داشت: بخشی از مذاکرات به دور بعدی نشست های ایران و 1+5 در بغداد مربوط است که برگزاری این مذاکرات در بغداد نشان دهنده جایگاه و اهمیتی است که ایران برای عراق قائل شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مباحث مربوط به کشور سوریه و دیگر مباحث امنیتی از موضوعات دیگر مورد توجه دو طرف در این سفر است.

وی به موضوع امنیت در عراق نیز اشاره کرد و اظهار داشت: امنیت در عراق و آینده سیاسی این کشور از موضوعاتی است که برای ایران نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به همین دلیل یکی از مباحث عمده در سفر نوری المالکی خواهد بود.

به گفته فلاحت پیشه ، علاوه بر این مذاکرات، یادداشت ها و تفاهم نامه هایی نیز وجود دارد که باید به نتیجه لازم برسند و شرایط استفاده از هم مرز بودن و همسایگی را برای دو کشور فراهم کنند. این تفاهم نامه ها نیز در این سفر بررسی و به نتیجه خواهند رسید.