۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۶
طرح استارلینک وطنی در روز‌های اینترنتِ نیم بند!

آن هیجان زدگی دهه هشتادی‌ها قابل شماتت است یا این هیجان زدگی شما؟

آن هیجان زدگی دهه هشتادی‌ها قابل شماتت است یا این هیجان زدگی شما؟
وزارت ارتباطات گویا راهکار مقابله با ایلان ماسک و اینترنت ماهواره‌ای او را یافته و اعلام کرده که قرار است یک اینترنت ماهواره‌ای مشابه استارلینک راه اندازی کند! احتمالا این وزارتخانه انتظار دارد از این پس کاربران اینترنت در ایران امیدوار باشند که نه تنها مشکل قطعی اینترنت و سرعت پایین هم حل شود بلکه در آینده نزدیک با فرستادن صد‌ها یا هزاران ماهواره به فضا، اینترنت ماهواره‌ای رقیب ایلان ماسک نیز راه اندازی شود.
کد خبر : ۵۹۷۹۰۹

گروه سیاسی- ماجرا از این قرار است که ایلان ماسک مالک اسپیس ایکس که از مدتی پیش طرح اینترنت ماهواره‌ای خود با نام استارلینک را بر سر زبان‌ها انداخته، از زمان آغاز ناآرامی‌ها در ایران، بحث راه اندازی این طرح در ایران را هم مطرح کرد و حتی گفت که از کنگره آمریکا تقاضا می‌کند که تحریم‌های مربوط به این بخش را هم بردارد.

به گزارش پایگاه خبری صراط، واکنش مقام‌های آمریکایی که نشان از همراهی با ایلان ماسک داشت، پاسخ تند مقام‌های وزارت خارجه دولت رئیسی را به همراه داشت که از رفتار‌های دوگانه آمریکا انتقاد می‌کردند.

در ادامه تحولات، ماسک همین چند روز پیش در پاسخ به یکی از کاربران توییتر که پرسیده بود که آیا خبری از اینترنت استارلینک در ایران دارد پاسخ داد که در ایران چند دستگاه فعال شده‌اند؛ خبری مبهم که مشخص نیست منظور ماسک دقیقا چه بوده و کدام دستگاه‌ها در ایران فعال شده اند.

از نیت ایلان ماسک و مقام‌های آمریکایی درمورد این قضایا و سابقه مشخص و مبرهن آن‌ها که بگذریم، واکنش مقام‌های وزارت ارتباطات به این اقدام آمریکا و ایلان ماسک به قدری عجیب است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

روز گذشته وزارت ارتباطات رسما اعلام کرد که برای رقابت با ایلان ماسک، یک استارلینک وطنی راه اندازی می‌کند.

حسن سالاریه، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فضایی کشور با اشاره به برنامه این سازمان برای ساخت «منظومه ماهواره‌ای» مشابه «استارلینک» گفت «برای رسیدن به این هدف باید برای ارتفاعات مختلف چند ۱۰۰ و چند هزار ماهواره در زمان کوتاه به مدار موردنظر پرتاب شوند.»

او با بیان اینکه برای این کار «باید کنسرسیوم بین‌المللی شکل بگیرد» گفت: «نقشه راه ما این است که ایران همراه با چند کشور علاقه‌مند دیگر که با آن‌ها رایزنی کرده‌ایم، برای ساخت منظومه ماهواره‌ای همراه شوند.»

رئیس سازمان فضایی کشور با اعلام اینکه «قطعاً در بازه زمانی ۲ تا ۳ ساله این کار انجام‌شدنی نیست» گفت: «با تشکیل این کنسرسیوم یک پلتفرم را به‌صورت مشترک طراحی و آن را به منظومه تبدیل خواهیم کرد. شکل‌گیری این منظومه می‌تواند رقیبی برای منظومه استارلینک باشد.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که دست کم یک ماه است که اینترنت در ایران به صورت نصفه و نیمه فعال است. قبل از آن هم به مدت بیش از یک سال، سرعت اینترنت و اختلالات گاه و بیگاه آن، فریاد کسب و کار‌های اینترنتی را بلند کرده بود. راهکار وزارت ارتباطات برای این دست مشکلات هم چیزی جز انکار اصل مشکل نبود. عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات حتی یک بار جلوی دوربین گوشی موبایلش را درآورد و تست سرعت گرفت تا نشان دهد سرعت اینترنت چقدر بالاست!

حال باید پرسید وزارت ارتباطات با کدام پشتوانه چنین بحثی را اکنون مطرح کرده است؟ برای نمونه، استارلینک که هنوز درست و حسابی هم راه اندازی نشده، تاکنون دست کم ۲ هزار ماهواره به فضا پرتاب کرده. وزارت ارتباطات تا کنون چند ماهواره با موفقیت به فضا فرستاده که اکنون به دنبال پرتاب چند صد مورد دیگر است؟

بحث بر سر توانمندی داخلی برای این کار نیست. شکی نیست که ایران از نظر علمی چیزی کم ندارد. قرار نیست مانند علی رزم آرا در جریان ملی شدن صنعت نفت به غلط بگوییم ما توان ساخت لولهنگ را هم نداریم. اتفاقا برعکس، تردیدی نیست که پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های گوناگون به ویژه فضایی، این آینده را باورپذیر می‌کند. اما آنچه اکنون مطرح است این است که آیا نباید این اقدامات مرحله به مرحله پیش برود؟ آیا نباید اول فکری به حال همین اینترنت نیم بند موجود کرد و بعد، طرح منظومه ماهواره‌ای را داد؟

در روز‌های اخیر و در جریان حوادث ناگواری که در شهر‌های مختلف رخ داد، بار‌ها از هیجان زدگی جوانان دهه هشتادی سخن به میان آمده است. کمتر مسئولی وجود دارد که در این روز‌ها به این هیجان زدگی اشاره نکرده و منشأ آن را شبکه‌ها و رسانه‌های آن ور آبی و بازی‌های کامپیوتری ندانسته باشد. واقعیت آن است که از یک جوان دهه هشتادی می‌توان انتظار هیجان زدگی را داشت، اما چرا یک مسئول در این سطح از اظهارات و اقدامات ایلان ماسک و مثلا چند برنامه ماهواره‌ای که وعده‌هایی درمورد اینترنت استارلینک در ایران می‌دهند ناگهان اینقدر هیجان زده شود که گزینه اینترنت ماهواره‌ای وطنی را روی میز بکوبد؟