۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
چرا با دروغ پراکنی کاپیتان اسبق تیم ملی برخورد نمی‌شود؟

علی دایی را سایلنت کنید!

علی دایی را سایلنت کنید!
چند روزی از ابراز نظر و ادعای بدون سند علی دایی، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران در خصوص مرگ یک دانش آموز دختر اردبیلی می‌گذرد. پس از آن، ابعاد ماجرا از سوی مقام‌های رسمی و همچنین یکی از اعضای خانواده او روشن شده است. با این حال علی دایی نه تنها حرفش را پس نگرفته بلکه تأکید کرده که آنچه ادعا کرده بود کاملا درست است.
کد خبر : ۵۹۸۰۱۲

گروه سیاسی- ماجرا از آنجا آغاز شد که دایی نوشت: «سکوت ناشی از اعمال فشار حاکمیت در برابر اعتراضات و هتک حرمت به دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف که پایه‌های علمی و معرفتی خود را در این نهاد پرورش داده‌ام امروز منجر به تعرض به دانش‌آموزان بی‌گناه در مدارس و ضرب و شتم و ریختن خون یکی دیگر از دخترانم در زادگاهم گردیده، سکوتی که تاوان مرگ دارد و هر روز داغی دیگر بر دل جای جای ایرانم می‌نشاند که حکم خیانت به انسانیت و میهنم را دارد.»

به گزارش پایگاه خبری صراط، اشاره او به دانش‌آموزی به نام اسرا پناهی بود؛ کسی که شهردار اردبیل به صراحت اعلام کرد که با قرص برنج خودکشی کرده. با این حال خانواده او اظهارات دیگری را مطرح می‌کنند و می‌گویند که دلیل مرگ اسرا بیماری قبلی او بوده. مشخص است که دلیل حساسیت خانواده او نسبت به این خبر چیست و نیازی به توضیح بیشتر و حتی فشار به خانواده این فرد برای باز کردن ماجرا نیست.

با گذشت چند رو از این اظهارات، بسیاری از شخصیت‌ها و رسانه‌ها خواستار عذرخواهی علی دایی شدند و با ابراز نرمش نسبت به کاپیتان تیم ملی گفتند که او تاکنون در دوران فوتبالش گل به خودی نزده و این بار هم انتظار دارند که گل به خودی نزند.

با این وجود، علی دایی پس از یک سکوت کوتاه مدت، بار دیگر بر ادعای قبلی خود اصرار کرد و با تأکید بر اینکه اطلاعاتش از زادگاهش کامل است و تا از چیزی مطمئن نشده، آن را منتشر نمی‌کند، نوشت که «خودکشی دختر نازنین شهرم صحت ندارد و شما راست نمی‌گویید.»

پس از این اظهارات باز هم برخورد‌ها با علی دایی کاملا «نرم» و «محترمانه» بوده. تقریبا هیچ یک از شخصیت‌ها و رسانه‌ها خواهان برخورد جدی با علی دایی نشده‌اند. بخشی از این موضوع را می‌توان درک کرد. علی دایی یکی از بزرگترین ورزشکاران تاریخ ایران است، همیشه هم با ادبیات محترمانه‌ای صحبت کرده و اخلاق مدار بوده. با این حال، باید پرسید آیا چنین سابقه ولو درخشانی مجوز اتهام زنی به نظام و فضاسازی علیه آن است؟ راه دوری نرویم. اکنون مهمترین دستاویز معاندان برای اتهام‌زنی به نظام - آن هم اتهام کشتار دانش‌آموزان - همین اظهارنظر‌های علی دایی است. چه کسی به دایی مجوز این اتهام‌زنی‌ها را داده؟ چه کسی به او مجوز داده که قبل از اثبات یک ادعایی هرچه بر زبانش می‌آید را مطرح کند؟ آیا وقت بررسی فوری ادعا‌های دایی و برخورد سنگین با او در صورت اثبات نادرستی ادعاهایش نرسیده؟ آیا اگر چنین برخوردی با فردی در جایگاه علی دایی صورت گیرد، دیگر خرده سلبریتی‌های کوچک اعم از ورزشکار و هنرمند می‌توانند براحتی چنین اتهاماتی را مطرح کنند؟ و آیا چنین برخوردی عبرتی برای آن‌ها نمی‌شود؟