۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱

بهترین کفی طبی چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین کفی طبی چه ویژگی‌هایی دارد؟
کد خبر : ۵۹۸۳۰۶

پوشیدن کفی طبی در طول روز برای پا و سایر بخش های بدن فواید بسیاری دارد. استفاده از کفی طبی به دلیل بهبود وضعیت پا به تنظیم حرکت کل بدن کمک می‌کند. با بهبود وضعیت پا‌ها تغییراتی در کل بدن ایجاد میشود که در بلند مدت برای سلامت فرد بسیار مفید است. به همین علت است که استفاده از کفی طبی به افرادی که کف پایشان صاف است به عنوان بخشی از برنامه درمانی توصیه می‌شود. اگر به تازگی کفی طبی برای کفش هایتان خریده‌اید و می‌خواهید بدانید استفاده از آن چه تاثیری بر روی پا‌ها و بدنتان می‌گذارد، این مقاله به شما کمک میکند. در ادامه به ۷ مزیت اصلی استفاده از کفی طبی برای پا و بدن می‌پردازیم.

کدام کفی طبی برای من مناسب است؟

افراد به دلایل مختلفی از کفی طبی استفاده می‌کنند. برخی برای تسکین پا درد خود که ممکن است ناشی از صافی کف پا، زانو ضربدری، زانوپرانتزی و... باشد، کفی طبی میخرند. زیرا چنین مشکلاتی باعث می‌شود تا فرد نتواند به درستی قدم بردارد و باعث پادرد شدید می‌شود. ممکن است برای انجام فعالیت‌های ورزشی مانند دویدن، تنیس یا بسکتبال به دنبال یک کفی طبی باشید. ممکن است به دنبال تعویض کفی قدیمی کفشتان باشید که هنگام خرید همراه کفش به شما داده شده است. با توجه به اینکه تنوع کفه‌های طبی موجود در بازار زیاد است و افراد برای نیاز‌های مختلفی کفه طبی خریداری می‌کنند ممکن است خرید کفی طبی مناسب نیاز شما خصوصا برای اولین بار کار راحتی نباشد.

نکات مهم هنگام خرید کفی طبی جدید

بهترین کفی طبی چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر قصد خرید کفی طبی جدید دارید باید این نکات را در نظر داشته باشید.

سایز بندی کفی طبی

سایز کفی طبی را معمولا براساس سایز کفش (به عنوان مثال سایز کفش مردانه ۴۵) مشخص میکنند. در اکثر موارد کفی کفش به گونه‌ای طراحی میشود تا فرد بتواند در صورت نیاز سایز کفی را با قیچی کردن اضافه‌ها کاهش دهد. به همین خاطر به این نوع کفی‌ها اصطلاحا کفی trim-to-fit گفته می‌شود. کفی‌ها را برای استفاده در کفش‌ها با طیف گسترده‌ای از سایز بندی طراحی میکنند و فرد باید پیش از قرار دادن کفی داخل کفش بخش‌های اضافه کفی را قیچی کند. سایز بندی کفی‌های سه ربع یا دیگر انواع کفی که تمام قد نیستند (مانند کفی مخصوص پنجه پا یا پد پاشنه) معمولا نشان دهنده سایز کفشی است که این کفی‌ها به راحتی داخل آن جای میگیرند. معمولا کفه‌های سه ربع را طوری طراحی میکنند که دیگر نیاز به قیچی کردن آن نباشد. اگر سایز پایتان عددی میان دو سایز استاندارد است مثلا سایز کفشتان ۳۸.۵ است بهتر است که میان سایز‌های ۳۸ و ۳۹ کفی ۳۹ تهیه کنید و اضافه آن را برش دهید. کفی سفارشی این مزیت را دارد که از ابتدا دقیقا هم اندازه پای شما طراحی میشود و نیازی به دستکاری و قیچی کردن ندارد.

قرار دادن کفی داخل کفش

پس از خرید کفی جدید، به ویژه کفی‌هایی که تمام کف کفش را پوشش میدهند و نه پد پاشنه یا کفی سه ربع، به احتمال زیاد باید کفی قدیمی کفشتان را بردارید تا بتوانید کفی جدید را داخل آن قرار دهید. تقریبا اکثر کفی‌ها برای پوشش دادن تمام کف کفش طراحی شده اند. برای قرار دادن کفی‌های خیلی نازک داخل کفش ممکن است نیاز به درآوردن کفی قدیمی نباشد. اگر طول کفی که خریده اید سه ربع است میتوانید آن را روی کفی قدیمی کفشتان قرار دهید. معمولا کفی‌های سه ربع طوری طراحی میشوند که روی کفی دیگری قرار بگیرند. اگر کفی‌های مخصوص پاشنه یا پنجه پا خریداری کرده اید میتواند آن را زیر کفی خود کفش قرار دهید. معمولا دستورالعمل‌های لازم درباره نحوه قرار دادن کفی همراه با محصول در اختیارتان قرار داده میشود.

نوع قوس پا

معمولا قوس پای افراد یکی از این سه نوع است:

۱. قوس خنثی یا متوسط

۲. قوس کم (کف پای صاف یا افتادگی قوس پا)

۳. قوس بلند

هر کفی به گونه‌ای طراحی میشود که مناسب حداقل یکی از انواع قوس پا باشد. هنگام خرید کفی طبی ابتدا باید نوع قوس پای خود را تعیین کنید. در ادامه در این باره بیشتر توضیح میدهیم. تنها از کفی استفاده کنید که مناسب نوع قوس پای شما است. استفاده از کفی که مناسب نوع قوس پای شما طراحی نشده احتمالا باعث ایجاد پا درد شود.

نوع کفی

به طور کلی کفی طبی در یکی از ۴ نوع زیر ساخته میشود:

۱. سخت (rigid) حمایت کننده قوس پا که بسیار محکم است و خم نمی‌شود.

۲. کفی نیمه سخت حمایت کننده قوس پا که نسبتا محکم است، اما خاصیت انعطاف پذیری نیز دارد.

۳. کفی بالشتکی حمایت کننده قوس پا که نرم و فاقد سختی زیاد است.

۴. کفی صاف و نرم، این نوع از قوس پا هیچ حمایتی نمی‌کند.

نوع کفی طبی مناسب شما به این بستگی دارد که چرا برای کفشتان به دنبال کفی میگردید. حتما محصولی تهیه کنید که مطابق نیاز شما باشد.

مواد به کار رفته در ساخت کفی طبی

متداول‌ترین مواد برای ساخت کفی طبی عبارتند از: فوم، ژل، چوب پنبه و چرم. هر یک از این مواد مزایای خود را دارد و تا حد زیادی به ترجیح خود فرد بستگی دارد. با این وجود به طور کلی از فوم برای ساخت کفی بالشتکی و حمایت از قوس پا استفاده میشود، کفی طبی ساخته شده از ژل عملکرد بسیار خوبی در جذب شوک و ضربه دارد، نوع چوب پنبه‌ای میتواند علاوه بر حمایت از قوس پا، تا حدی خاصیت بالشتکی نیز فراهم میکند و کفی چرمی علاوه بر ایجاد خاصیت بالشتکی احساس خوبی به فرد میدهد به ویژه زمانی که فرد جوراب نازک به پا دارد.

علل رایج برای خرید کفی طبی و محصولات پیشنهادی

بهترین کفی طبی چه ویژگی‌هایی دارد؟

چند مورد از دلایل رایجی که افراد کفی طبی بدون نسخه میخرند یا با استفاده از اسکن پا کفی طبی سفارشی شده تهیه میکنند در ادامه آورده شده است:

التهاب فاسیای کف پا و درد قوس پا

درصورتی که به دنبال راهی برای تسکین درد کف پا و به ویژه درد قوس پا هستید میتوانید از یک کفی طبی که برای قوس پایتان تکیه گاه بالشتکی خوبی فراهم میکند استفاده کنید. کفی طبی ساخته شده از فوم که از نوع نیمه سخت یا سخت است بهترین عملکرد را دارد. اگر اولین بار است که می‌خواهید کفی طبی بخرید توصیه میشود که از کفی‌های نیمه سخت که علاوه بر حمایت از قوس پا خاصیت انعطاف پذیری و حس راحتی خوبی برایتان فراهم میکند استفاده کنید. کسانی که قبلا از این کفی‌ها استفاده کرده اند و الان می‌خواهند کفی جدید برای قوس پایشان حمایت بیشتری فراهم کند بهتر است یک کفی سخت خریداری کنند. اگر داخل کفشتان فضای خالی کافی وجود دارد استفاده از یک لایه کفی فومی اضافه میتواند تا حد زیادی از فشاری که به پاهایتان وارد می‌شود بکاهد، اما درصورت استفاده از کفش‌های نسبتا تنگ بهتر است از کفی‌های نازک‌تر استفاده کنید.

پرونیشن بیش از حد پا

پرونیشن پا اصطلاحی است که به چرخش پا به سمت داخل هنگام گام برداشتن اشاره دارد که کاملا طبیعی است. پرونیشن بیش از حد پا زمانی رخ می‌دهد که پا هنگام گام برداشتن بیش از حد نرمال به سمت داخل بچرخد. پرونیشن بیش از حد پا میتواند منجر به مشکلاتی همچون کج شدن زانو و پا درد شود. برای اصلاح پرونیشن بیش از حد پا باید از کفی طبی نیمه سخت یا سخت استفاده کنید. با استفاده از این نوع کفی‌ها همیشه از پاهایتان حمایت میشود و هنگام قدم زدن به درستی گام برمیدارید. حمایت کفی طبی از قوس کف پا و پاشنه پا به مرور به اصلاح پرونیشن بیش از حد پا کمک میکند.

ایستادن طولانی مدت

هر کسی که برای مدتی طولانی بایستد دچار پا درد می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید از کفی طبی قوس دار استفاده کنید تا فشار کمتری هنگام ایستادن به پاهایتان وارد شود. برای کاهش درد ناشی از ایستادن طولانی مدت کفی های فومی بهترین عملکرد را دارند.

متاتارسالژی و درد پنجه پا

اگر از متاتارسالژی یا دیگر انواع پادرد رنج میبرید، کفی طبی دارای پد متاتارس و پوشش بالایی برای شما مناسب است. کفی های بالشتکی در چنین شرایطی بسیار مناسب اند اما درصورتی که به حمایت بیشتری در ناحیه قوس کف پایتان نیاز دارید بهتر است از کفی های نیمه سخت یا سخت استفاده کنید.

هالوکس ریجیدوس، هالوکس لیمیتوس و انگشت مورتون

برای جلوگیری از درد ناشی از هالوکس ریجیدوس، هالوکس لیمیتوس و انگشت مورتون به کفی سخت نیاز دارید تا از خم شدن انگشتان پایتان جلوگیری شود. بخش جلویی کفش که پنجه در آن قرار میگیرد معمولا طوری طراحی میشود تا حین گام برداشتن خم شود. با استفاده از کفی سخت می‌توانید تا حد ممکن از این خم شدن جلوگیری کنید.

سوپینیشن پا

سوپینیشن پا اصطلاحی است که به چرخش طبیعی پا به سمت بیرون حین گام برداشتن اشاره دارد. پای انسان طوری طراحی شده است که هنگام گام برداشتن کمی به سمت داخل بچرخد که به آن پرونیشن پا گفته می‌شود. به همین خاطر است که چرخش پا به سمت بیرون اغلب مواقع با احساس درد و ناراحتی همراه است. برای جلوگیری از سوپینیشن پا میتوانید از کفی طبی نیمه سخت یا سخت استفاده کنید تا حین راه رفتن از پاهایتان حمایت کند. حمایت کفی طبی از قوس کف پا و پاشنه پا به مرور به اصلاح سوپینیشن پا و هدایت پا به سمت چرخش رو به داخل یا همان پرونیشن کمک می‌کند.

دیابت و آرتروز

افراد مبتلا به دیابت یا آرتروز به کفی طبی نرم نیاز دارند. زیرا این کفی‌ها باعث می‌شوند به پا‌ها فشار کمتری وارد شود. همچنین به بهبود گردش خون کمک میکند و شدت شوکی که به پا وارد میشود به حداقل می‌رساند. هنگام انتخاب کفی طبی مناسب برای افراد مبتلا به دیابت یا آرتروز باید شرایط خاصی را در نظر گرفت. به همین خاطر بهتر است پیش از خرید با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین کفی طبی را به شما معرفی کند.

خار پاشنه و درد پاشنه پا

اگر از خار پاشنه یا دیگر درد‌های مربوط به پاشنه پا رنج می‌برید بهتر است از کفی بالشتکی که برای پاشنه پا حمایت کافی فراهم می‌کند استفاده کنید. کفی‌های متنوعی برای درمان خار پاشنه وجود دارد: کفی‌های معمول که تمام سطح کفش را پوشش می‌دهند، کفی‌های سه ربع، پد پاشنه پا و ...