۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
پشت پرده انتصابات خیالی و موج سواری مجازی در صنعت خودرو؛

شایعه پراکنی مهره‌های سوخته خودروسازی با حمایت یاران دست به جیب

شایعه پراکنی مهره‌های سوخته خودروسازی با حمایت یاران دست به جیب
روز گذشته یکی از مهم‌ترین تغییرات مدیریتی در گروه صنعتی ایران خودرو به سرانجام رسید و عادل پیرمحمدی کرسی هدایت شرکت ساپکو را به بهروز غفاری یکی از مدیران باسابقه صنعت خودرو داد که به نظر می‌رسد این اتفاق مهم معادلات ذهنی و عملی بسیاری از افراد را نیز تغییر داده است.
کد خبر : ۵۹۹۴۵۷

به گزارش خبرنگار صراط، بررسی فضای رسانه‌ای و عملکرد برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های مجازی از یک سود و تماس‌های هدف‌دار و ساختارسازی شده با رویکرد القای تغییرات بزرگ‌تر در صنعت خودرو از دیگر سو، نشان می‌دهد که این قبیل تغییرات برای بسیاری از گروه‌های ذینفع صنعت خودرو و قطعه سازی خوشایند نیست و به تعبیری فرو ریختن کاخ آرزو‌های آن‌ها است.

در چنین شرایطی این جریان‌ها تلاش می‌کنند تا با طرح نام افرادی از بدنه صنعت خودرو به عنوان مدیرعامل احتمالی در مسیر ذهنیت سازی و تکثیر شایعات گام برداشته تا بلکه بتوانند زمین بازی را تغییر دهند. هم‌زمان با پردازش این شایعات، بلافاصله جولان عوامل و عناصر این جریان‌ها در شبکه‌های اجتماعی و یا از طریق تماس‌های مکرر تلفنی با هدف جوسازی به وضوح قابل رویت است.

این در حالی است که این نوع جریان سازی‌های رسانه‌ای و مجازی دست‌کم در سال‌های اخیر به رغم هزینه‌های گزاف و ول‌خرجی‌های متعدد، رنگ باخته و بلافاصله این تصویر را در ذهن ناظران و افکار عمومی متبادر می‌سازد که جریان‌های فرصت طلب دوباره فعال شده‌اند و در تلاش برای فضاسازی به نفع خود هستند.
اگرچه بسیاری نیز این تصمیم مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو را شجاعانه و با هدف ایجاد اصلاحات ساختاری و تحولات بنیادین در فرآیند زنجیره تامین بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه یاد می‌کنند، اما در عین حال بسیاری نیز مخالف برهم خوردن پازل فعلی و رویکرد‌های ناکارآمد کنونی هستند و از همین رو است که بلافاصله با تشکیل اتاق فکر در تلاش هستند تا معادله بازی را بر هم زده و مطامع خود را دنبال کنند.

ناگفته پیداست که در طول سالیان گذشته جریان‌های فاسد و بروکراتیک در بدنه صنعت خودرو و قطعه سازی کشور شکل گرفته‌اند و پس از هر تغییری درصدد انطباق با شرایط جدید برمی‌آیند تا اهداف و منافع خود را دنبال کنند. در چنین شرایطی هرگاه تغییراتی با هدف برهم زدن این فضا اعمال می‌شود، بلافاصله این جریان‌ها فعال می‌شوند.

حال آن‌که دوران تکثیر این گونه شایعات نخ نما با سناریو‌های تکراری به پایان رسیده و نمی‌توان از طریق لفاظی و بازی با کلمات در فضای رسانه‌ای شبهات بزرگ‌تر ایجاد کرد. همان‌طور که رویکرد‌های بی سر و ته برخی فیک نیوز‌ها و رسانه‌های معلوم الحال نیز برای جامعه مدیران و کارکنان صنعت خودرو آشکار شده و همگان به درستی بر این موضوع واقف شده‌اند که هدف از این‌گونه جریان سازی‌ها و فرافکنی‌ها چیزی جز منافع فردی و باندی نیست.

با این همه به نظر می‌رسد، صنعت خودرو ایران نیز پس از موفقیت در آزمون‌های سخت دوران تحریم اکنون گام در مسیر تازه‌ای گذاشته که نمود عینی آن را می‌توان در سرعت طراحی و تولید محصولات جدیدی هم‌چون «ری‌را» و محصول پروژه TF۲۱ و همچنین عبور مستقیم خودرو از خطوط تولید به عنوان یک دستاورد بزرگ مشاهده کرد. به همین دلیل اکنون زمان ایجاد تغییرات اساسی در دیگر بخش‌های صنعت خودرو است تا با تسهیل بسیاری از فرآیند‌ها و اصلاح رویه‌ها به تحقق برنامه‌های جدید در این صنعت سرعت بخشید.