۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۱

3گانه دردناک بارسلونا تکمیل شد+عکس

خداحافظی "پپ بزرگ" با نیوکمپ سه‌گانه‌ای دردناک برای بارسا بود که روز گذشته اتفاق افتاد.
کد خبر : ۶۰۰۹۵
جوزپه گواردیولا روز گذشته پس از پایان تمرین بارسا در کنفرانس خبری که به‌طور زنده از 10 شبکه اسپانیا پخش می‌شد، اعلام کرد در پایان این فصل از بارسلونا جدا خواهد شد و دراین‌باره با روسل نیز صحبت کرده است.بلافاصله پس از اظهارات "پپ" جانشین این مربی اسپانیایی تیتو ویلانووا معرفی و هدایت کاتالان‌ها به دستیار و یار قدیمی گواردیولا سپرده شد.
"پپ" در سال 2008 جانشین فرانک ریکارد هلندی به عنوان سرمربی بارسا معرفی شد و دوران مربی‌گری وی با خروج ستارگانی مانند رونالدینیو، دکو، زامبروتا، ادمیلسون و .. همراه بود.
گواردیولا که خود فرزند لامسیا به شمار می‌رود سیاست بارسا را بیش از پیش بر پرورش استعدادهای جوان و حضور آن‌ها در تیم اصلی کاتالان‌ها بنا نهاد و ستارگانی مانند جفرن، بویان کرکیچ، پدرو رودریگز، تیاگو و ... را وارد نیوکمپ کرد.

پپ در مدت حضور 4 ساله خود در بارسا از 16 جام ممکن 13 قهرمانی را برای بارسا به ارمغان آورد و توانست این تیم اسپانیایی را به عنوان برترین تیم فوتبال جهان معرفی کند.

او با شعار "تیکی تاکا"آمد و با ارائه فوتبالی چشم‌نواز و به‌دور از حاشیه با حضور ستارگانی مانند، مسی، ژاوی، اینیستا، پویول، بوسکتس و ... باعث نفوذ آبی‌و اناری‌ها در قلب‌ها شد.

گواردیولا در اولین فصل حضورش به عنوان مربی اولین سه‌گانه خود را فتح کرد و موفق شد قهرمانی لالیگا، کوپا دل‌ری و لیگ قهرمانان اروپا را از آن خود کند و به عنوان جوان‌ترین مربی فاتح لیگ قهرمانان معرفی شد.

پس از آن باز هم پپ، دو بار دیگر قهرمانی لالیگا را به دست آورد و سه سال پی‌درپی (2009، 2010 و 2011 )سوپر جام اسپانیا را از آن خود کرد.

هافبک خلاق سال های نه چندان دور بارسا در سال 2011 روی نیمکت کاتالان ها شگفتی ساز و در یک سال 11 جام قهرمانی را به کارنامه افتخاراتش اضافه کرد.

بارسا با هدایت این مربی دومین عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان را در سال 2011 با شکست منچستریونایتد به دست آورد و سوپر جام اروپا را نیز در سال‌های 2009 و 2011 فتح کرد.

گواردیولا در 2 جام باشگاهی جهان نیز 2 قهرمانی در سال‌های 2009 و 2011 کسب کرد تا تمامی رکوردها را بشکند و هواداران کاتالان‌ را در مدت 4 سال حضورش از قهرمانی سیرآب کند.

*دوران بازیگری

جوزپه گواردیولا در محله سانتاپدرو بارسلونا در ایالت کاتالونیا به دنیا آمد. در 13 سالگی به لاماسیا، مدرسه فوتبال بارسلونا پیوست و در سال 1990 اولین بازی خود برای تیم اصلی این باشگاه را انجام داد.

او که با شاگردی در مکتب یوهان کرویف، اسطوره فوتبال هلند و باشگاه‌های آژاکس و بارسلونا، به تدریج جایگاه محکم خود را در ترکیب اصلی یافت، در 12 سال حضور در بارسلونا، 16 عنوان قهرمانی را به دست آورد.

پپ هافبکی تکنیکی و خلاق بود و به جای گلزنی بیشتر به عنوان سازنده ظاهر می‌شد.

او تا سی سالگی‌ در بارسلونا بازی کرد و در حالی که باشگاه‌های متعددی نظیر منچستریونایتد، لیورپول، تاتنهام، اینتر و آث میلان خواستار به خدمت گرفتن او بودند به ایتالیا رفت و در برشیا و سپس رم بازی کرد.

وی پس از حضور در کالچو راهی الاهلی قطر شد و آخرین سال بازیگری خود را در سال 2006 در باشگاه دورادوس مکزیک سپری کرد.

گواردیولا در مدت 9 سال حضور در میان ماتادورها، 47 بازی برای تیم ملی اسپانیا انجام داد و 5 گل به ثمر رساند.

گواردیولا در المپیک 1992 بارسلون نیز کاپیتان تیم المپیک اسپانیا بود وتوانست عنوان قهرمانی را بدست آورد.

* تاثیر گواردیولا بر تیم ملی فوتبال اسپانیا

نادیده‌گرفتن نقش پپ در تیم‌ملی فوتبال اسپانیا بزرگترین خیانتی است که هواداران فوتبال می‌توانند درباره این مربی داشته باشند.

شاکله اصلی بارسا و بازیکنانی که ستون فقرات ماتادورها را تشیکل می‌دهند بیش از پیش نقش پررنگ پپ را نمایان می‌کند.

قهرمانی اسپانیا در یورو 2008 همراه با اوج‌گیری بارسا بود و قهرمانی این تیم در جام‌جهانی 2010 همزمان با دوران شکوفایی کاتالان‌ها بود.

اگرچه نباید از نقش بازیکنان ملی‌پوش غیربارسایی فوتبال اسپانیا چشم‌پوشی کرد؛ اما کمتر هوادار با انصافی در فوتبال جهان وجود دارد که نقش پررنگ بازیکنانی مانند پویول، پیکه، اینیستا، ژاوی، بوسکتس که ستون فقرات اصلی ماتادورها را تشکیل می‌دهند نادیده بگیرد.

*نقش سمبل کاتالان در احیای بازیکنان بارسا 

بدون شک نقش پررنگ پپ در بارسا نه ‌تنها در اذهان باقی خواهد ماند، بلکه این مربی جوان که هوادارانش او را سمبل کاتالان می‌دانند در معرفی و احیای بازیکنان جوان بسیار پررنگ است.

حضور تقریبا همیشگی "مسی" در جمع فوتبالیست‌های مدعی کسب توپ طلا و دریافت متوالی و سه‌ساله این عنوان توسط این مهاجم آرژانتینی، ارتباط تنگاتنگی با حضور پپ دارد.

کدام فوتبالدوسیتی است که بازی‌های چشم‌نواز لیونل بارسا را نپسندد و او را دوست نداشته باشد، اما در مقابل مسی آرژانتین، آیا محبوبیت مسی بارسا را داشت؟

احیای بازیکنانی نظیر ژاوی و اینیستا که هرکدام کاندیدای دریافت توپ طلا بودند، تفاوت طعنه‌آمیز پپ با سایر مربیان جهان رانشان می‌دهد.

آن جا که ژاوی بهترین بازی‌ساز فوتبال جهان اعتراف می‌کند تاکتیک‌های مربیان سابق بارسا او را به بازیکنی بی‌مصرف مبدل کرده بود (سرطان بارسا) و نمی‌توانسته کیفیت بالای خود را نشان دهد به طور مستقیم نقش پر رنگ "پپ بزرگ " نمایان می‌شود.

 

*مربی که پیروزی به هر قیمتی را دوست ندارد

برای گواردیولا زدن گل مهم‌تر از گل خوردن است. او از آن دست مربیانی است که ترکیب تیمش را از حمله به دفاع می‌چیند. او بارها در مصاحبه‌اش عنوان کرده که پیروزی به هر قیمتی را دوست ندارد و فقط در شرایطی از برد تیمش لذت می‌برد که این اتفاق با یک بازی زیبا و هجومی رخ داده باشد.

پپ‌ معتقد است که بهترین مربی دنیا نیست و این شاید یکی از تفاوت‌های عمده وی با سایر مربیان مطرح جهان باشد.

 

او چه پس از شکست و چه پس از پیروزی به تیم حریف احترام می‌گذارد، برد را به بازیکنانش نسبت می‌دهد و مسئولیت تمام شکست‌ها را می‌پذیرد و هیچ وقت چاشنی شانس و بداقبالی را باعث مغلوب شدن تیمش ندانست و کمتر موضع تاثیرگذاری داوری را در بازی‌های تیمش به رخ حریفان کشید.

 

* 3 گانه‌ای دردناک که نیوکمپ را غرق در سکوت کرد

حالا کاتالان‌ها در فاصله تنها یک هفته همه چیز خود را از دست رفته می‌بینند.

آن‌ها آخرین ال‌کلاسیکوی فصل را مقابل مادرید واگذار کردند، در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا از رسیدن به فینال بازماندند و حالا سرمربی شیک‌پوش و متشخص خود را از دست داده‌اند.

قطعاً خداحافظی "پپ بزرگ" با نیوکمپ سخت‌تر از تمامی شکست‌های این تیم خواهد بود و حالا کاتالان باید با سمبل خود شاید در جشن قهرمانی کوپا دل‌ری خداحافظی کند.

گواردیولا در 2 مسابقه اخیر برابر رئال مادرید و چلسی در نیوکمپ دقایق تلخی را تجربه کرد.شکست در ال‌کلاسیکو و ناکام شدن برابر چلسی، کاری کرد که چهره محبوب مردان کاتالان بار سفر را بسته و از بارسلونا خداحافظی کند، اما در همین هوای ابری، کارنامه گواردیولا بیانگر همه چیز است و بعدها تاریخ راحت‌تر می تواند در مورد این مربی قضاوت کند.

منبع: فارس

نظرات بینندگان
عامر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱
۲
۰
بسياري از ما و قطعا من بايد صداقت و خير انديشي و حفظ حرمت و اعتبار دوستان و حتي دشمنان را از اين مرد ياد بگيريم. مربيان و مسئولين ورزشي و غير ورزشي ما چطور حرف ميزنند و چطور خودشان را عالم به غيب و آشكار ميدانند و اين بنده خدا چطور به تلاش و پشتكار و همراهي وهم دلي انسانهاي مجموعه اش فكر ميكند . در عجبم مسلماني و اعتقاد و دين ، بدون عمل از من و امثال من چي ساخته