۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۲۰:۴۳

باید 90 نماینده زن در مجلس باشند

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: برای مجلسی که 290 نماینده دارد، باید 90 نماینده زن باشند چرا که نصف ملت ما را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. حضور روحانیون هم در مجلس ضروری است چرا که ما احتیاج به متخصص در امور اسلامی داریم، لذا توجه به روحانیت برای حضور در مجلس بسیار ضروری است.
کد خبر : ۶۰۳۳۹

به گزارش صراط به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه) طی سخنانی در همایش بزرگ جبهه متحد اصولگرایان که در حسینیه فاطمیون برگزار شد، اظهار داشت: اوایل مجلس هشتم ملاقاتی با رهبری داشتیم که ایشان یک نکته‌ای را درباره مجلس فرمودند که فکر می‌کنم می‌تواند مبنای کار ما برای تصمیم‌گیری باشد.

وی افزود: رهبری فرمودند که مجلس باید مظهر حکمت نظام باشد و به مسائل توجه کند و اوضاع را ببیند و بر اساس منافع ملی کشور تصمیم بگیرد که این نکته، نکته مهمی است.

لاریجانی افزود: گاهی برخی مجلس را با محل حزب‌بازی عوضی می‌گیرند؛ البته درست است که در مجلس افراد مختلفی هستند اما مجلس یک نهاد حکومتی است و وظیفه نمایندگان این است که وکیل ملت باشند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: نماینده مجلس نباید خریده شود یا در لابی‌ها نباید تأثیرپذیر باشد؛ اگر نمایندگان درد ملت را شناختند مناسب خانه ملت خواهند بود.

وی گفت: ما در شرایط حساسی هستیم و البته مجلس همیشه برای کشور حساس بوده ولی امروز شرایط کشور حساس‌تر از گذشته است.

رئیس مجلس ادامه داد: در چند سال اخیر مخصوصا فشارهای بین‌المللی بر ملت ما زیاد شده و تحریم‌ها نهایت خصومت دشمنان را علیه ما نشان می‌دهد. البته گاهی دشمنان جیغ‌های بنفش می‌کشند و نعره‌ها و غرش‌هایی هم سر می‌دهند که از سر ترس است چرا که از هیبت ملت ایران می‌ترسند.

وی تصریح کرد: در چند سال اخیر نوک اصلی حملات دشمن به مسائل اقتصادی معطوف است و تحریم‌ها را هم دشمنان به همین دلیل اعمال می‌کنند. تا فشار اقتصادی بر ملت افزایش پیدا کند.

وی افزود: گرچه دشمنان می‌گویند که تحریم‌ها به خاطر مسئله هسته‌ای است ولی دروغ می‌گویند.

وی به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: در زمانی که من مذاکرات هسته‌ای را دنبال می‌کردم یکی از وزرای کشورهای همسایه پیغامی از سوی یکی از وزرای غربی آورد و در جلسه‌ای به من گفت که غربی‌ها می‌گویند حتی اگر ایران به دنبال سلاح هسته‌ای هم باشد، مشکلی نداریم ولی مشکل ما این است که ایران نقشه ما را در منطقه به هم می‌زند.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: وقتی آمریکایی‌ها عراق را اشغال کردند، فقط جمهوری اسلامی بود که کنار عراق ایستاد که این صلابت و قدرت ما را نشان می‌دهد.

لاریجانی گفت: در جنگ 33 روزه هم که تمام غرب رژیم صهیونیستی را حمایت می‌کرد و بقیه هم خود را به خواب زده بودند ما پشت سر حزب‌الله قرار گرفتیم و از آنها حمایت کردیم و به مدد خداوند رژیم صهیونیستی شکست خورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش اظهار داشت: یکی از مسئولین آمریکایی اخیرا گفته که کشورهای دیگر نمی‌توانند نقش ایران را کمرنگ کنند.

وی با بیان اینکه دشمن همواره با ما لجبازی می‌کند، اظهار داشت: در منطقه ما طی یک سال اخیر تحولات کم‌نظیری رخ داده است. که برای غربی‌ها خیلی سنگین بود. درست است که آمریکایی‌ها شعار دموکراسی‌خواهی می‌دهند ولی همه جا بر سر راه دموکراسی خواهی سنگ‌اندازی می‌کنند.

رئیس قوه مقننه این سؤال را مطرح کرد که چرا آمریکایی‌ها بر سر مسئله سوریه متمرکز شده‌اند و گفت: آنها به دنبال مأموریت خود هستند و می‌خواهند که حتی اگر می‌شود وضعیت سوریه را حتی با ارسال سلاح به هم بریزند تا از تحولات منطقه استفاده کنند.

لاریجانی اظهار داشت: از سوی دیگر ما در داخل کشور نقایصی از نظر اقتصادی داریم؛ گرانی‌ها مسئله آشکاری است که وجود دارد و باید این نقص را جبران کنیم.

وی اضافه کرد:‌ نکته‌ای که رهبری برای شعار سال فرموده‌اند، بسیار لازم و بجا بود تا اوضاع کشور درست شود.

لاریجانی این سؤال را مطرح کرد که چرا در کشور ما مدیریت منابع باید طوری باشد که تحصیل‌ کرده‌ها شغل نداشته باشند و گفت: اگر همه تحریم‌ها وجود داشته باشد ولی ما بتوانیم تولید داخل را سامان دهیم، هم اشتغال و هم گرانی‌ها حل می‌شود.

لاریجانی با بیان اینکه هم اکنون در آستانه انتخابات دور دوم مجلس هستیم، اظهار داشت: اصل حضور مردم در انتخابات بسیار مهم و مؤثر است.

وی افزود: مجلس یا رئیس جمهور به واسطه مردم انتخاب می‌شوند و اگر افراد درست انتخاب شوند، می‌توانند وقت خود را صرف امور کشور کنند.

وی با بیان اینکه مردم باید انتخاب درستی داشته باشند، افزود: افرادی باید برای مجلس انتخاب شوند که صاحب نظر باشند و تجربه لازم را هم در امور داشته و مشکلات مردم را بشناسند.

باید 90 نماینده زن در مجلس باشند/ مجلس "پدرسالار" نمی‌خواهد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش در همایش جبهه متحد اصولگرایان که عصر امروز در حسینیه فاطمیون تهران برگزار شد، ضمن تقدیر از زحمات آیات عظام مهدوی کنی و یزدی، اظهار داشت: این بزرگواران وقت گذاشتند تا گروه‌های اصولگرا وحدت کنند.

وی افزود: ما در این مجلس در شئونات مختلف افراد صاحب‌نظر نیاز داریم البته در مجلس هشتم هم این افراد وجود داشتند.

رئیس مجلس گفت: بنده در مجلس هشتم می‌دیدم که برخی نمایندگان در مجلس چیزی نمی‌گویند البته بیرون سخنرانی سیاسی زیاد می‌کنند؛ من موردی را سراغ دارم که یک نماینده در طول 4 سال دوره خود حتی در مورد یک ماده هم سخن نگفت.

وی با بیان اینکه در اکثر مواقع خودم مجلس را اداره می‌کنم، ادامه داد: من ندیدم که آن نماینده حتی در مورد یک ماده هم اظهارنظر کرده باشد؛ ما آدم وقت‌گذار برای مجلس می‌خواهیم.

وی اظهار داشت: آقای مصباحی مقدم در این دوره برای طرح‌ها و لوایح تلاش می‌کرد و ما نیازمند چنین نیرویی هستیم.

لاریجانی گفت: آقای باهنر هم از شخصیت‌های با سابقه کشور است و خلق و خویی هم مثل شهید باهنر دارد و در کارهای مجلس هم با احساس مسئولیت عمل می‌کند؛ من ندیدم که باهنر اهل زد و بند باشد و خیلی جاها هم جلوی خیلی از مسائل ایستاد ولی حالا که موقع انتخابات شده تیرها به سمت وی می‌رود؛ باهنر معاون نظارت مجلس است و وظیفه داشته با تخلفات برخورد کند و بر همین اساس نباید با وی تسویه حساب کنند.

لاریجانی ادامه داد: آقای بادامچیان هم از نیروهای باسابقه است که با انقلاب رو راست است.

لاریجانی در خصوص بذرپاش هم اظهار داشت: وی آدم باسابقه‌ای در کارهای اجرایی بوده و آدم‌هایی که کار اجرایی کرده‌اند، می‌توانند در مجلس کار کنند.

رئیس مجلس حبیبی را از استوانه‌های انقلاب معرفی کرد و اظهار داشت: حبیبی از افرادی است که می‌تواند جزو ستون‌های مجلس باشد.

وی تاکید کرد: افرادی که ذکر کردم نمی‌توان با لابی نظرشان را عوض کرد؛ باید نمایندگانی انتخاب شوند که با لابی دست از حقوق مردم بر ندارند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: خانم رهبر و خانم افتخاری هم جزو نیروهای خدوم و سرمایه‌های مجلس هستند، لذا باید روی کاردانی این افراد توجه لازم انجام شود.

لاریجانی گفت: آقای مطهری هم که اسمش اینجا نیست من او را می‌پسندم چرا که در بزنگاه‌ها نشان داده که پای انقلاب می‌ماند.

وی همچنین توصیه کرد که مردم در انتخابات حتما به خانم‌ها رای دهند و گفت: تعداد خانم‌ها در مجلس کم شده در حالی که خانم‌ها باید در مجلس حضور داشته باشند.

رئیس مجلس افزود: در مجلس هشتم ما 8 خانم داشتیم و در مجلس بعدی تعدادشان کم شده و این نامردی است به خانم‌ها رای ندهیم.

وی ادامه داد: خانم امین‌زاده هم که در مجلس هفتم حضور داشت، خانمی پرکار بود که در مجلس هشتم ما توفیق همکاری با وی را نداشتیم.

لاریجانی تاکید کرد: حتما به خانم‌ها رای دهید چرا که بخش زیادی از مسائل کشور مربوط به خانم‌ها است.

وی در عین حال گفت: البته یک کمی هم اشکال از جبهه متحد و پایداری است چرا که جنس‌شان مردانه است و از خانم‌ها کم کاندیدا معرفی کردند.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: برای مجلسی که 290 نماینده دارد، باید 90 نماینده زن باشند چرا که نصف ملت ما را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

لاریجانی همچنین گفت: حضور روحانیون هم در مجلس ضروری است چرا که ما احتیاج به متخصص در امور اسلامی داریم، لذا توجه به روحانیت برای حضور در مجلس بسیار ضروری است.

وی اظهار داشت: خیلی مهم است که نمایندگان برای مجلس وقت بگذارند و طرح‌ها و لوایح را مطالعه کنند تا حواشی به متن غلبه پیدا نکند.

لاریجانی گفت: گاهی فریادهای سیاسی افرادی که کمتر در مجلس حضور دارند، در بیرون بلند می‌شود؛ این افراد مجلس را با منطقه حزبی عوضی گرفته‌اند؛ با دعواهای حیدری نعمتی که مشکلات مردم حل نمی‌شود.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: دوران سر و صداهای پوپولیستی در کشور سر آمده و مردم نیازمند افرادی هستند که مشکلاتشان را حل کنند.

وی با بیان اینکه ما نباید به قیل و قال‌ها توجه کنیم، اضافه کرد: ما در مجلس احتیاج به پدرسالار نداریم؛ برخی‌ها تصور می‌کنند که باید همه نمایندگان را در قبضه خود بگیرند که این اشتباه است؛ مجلس را نباید خفه کرد و باید اجازه داد که مجلس حرفش را بزند.

لاریجانی در پخش پایانی سخنانش ضمن تمجید از شخصیت شهید مدرس، گفت: وی عالمی بود که درد مردم را می‌شناخت و برای حل آن تلاش می‌کرد.

رئیس قوه مقننه افزود: امروز شرایط کشور ما طوری است که نیاز به آدم کاردان داریم، لذا باید نمایندگانی انتخاب شوند که می‌توانند مشکلات را حل کنند.

نظرات بینندگان
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۶ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۰
دو تا نکته اول اینکه چرا به زنان و روحانیون مردم رای نمی دهند؟ دوم اینکه آیا مردانی که در مجلس هستند واقعا مرد هستند و به سوگندی که خورده اند وفا دار ماندند یا ضعیف النفس های هستند که با یه تلفن و یه اس ام اس نظرشون بر میگرده و در واقع از زنان هم کمترند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
از زنان هم کمترند؟!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۶ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۰
290نه 145 نصف جمعيت زنان هستند پس بايد نصف نمايندگان هم زن باشند