۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۲

شكست طرح شكاف درحاكميت ايران

ارگان فارسي زبان سازمان سيا با بيان اينكه «محاسبات هاشمي رفسنجاني در زمينه طرح رابطه با آمريكا كلا اشتباه از آب درآمد»، تصريح كرد: هدف از افزايش تحريم ها، ايجاد شكاف در حاكميت ايران بود اما اين هدف عملي نشد.
کد خبر : ۶۰۳۵۹

کیهان نوشت : ارگان فارسي زبان سازمان سيا با بيان اينكه «محاسبات هاشمي رفسنجاني در زمينه طرح رابطه با آمريكا كلا اشتباه از آب درآمد»، تصريح كرد: هدف از افزايش تحريم ها، ايجاد شكاف در حاكميت ايران بود اما اين هدف عملي نشد.
وب سايت راديو فردا در تحليلي خاطرنشان كرد: هاشمي رفسنجاني در نوبت اخير تمايل به رابطه با آمريكا را علني كرد ولي محكوم كردن اظهارات وي از سوي جامعه روحانيت تهران و جمعيت موتلفه اسلامي نشان داد كه هاشمي تا چه ميزان پايگاهش در جناح راست پيشين و اصولگرايان كنوني را از دست داده است. همچنين در هيچ بخشي از بلوك قدرت اعم از سياسي، نظامي، روحاني و امنيتي موقعيتي ندارد. او با اظهارات خود نشان داد از دهه 60 در انديشه برقراري رابطه با آمريكا بوده است.
اين وب سايت مي افزايد: هاشمي با اظهاراتش درباره رابطه با آمريكا متهم شد كه در آستانه مذاكرات با 1+5 به اقتدار نمايندگان ايران ضربه زده است. اما خارج از اين مجادلات، فشار خارجي يك فرصت براي نيروهاي منتقد سياست هاي نظام است تا آن را زير سؤال ببرند و بدين ترتيب خود را بركشند. يكي از اهداف افزايش تحريم ها ايجاد گسست در داخل حكومت و تقسيم نيروها به موافقان و تجديدنظرطلبان است. به نظر مي رسد هاشمي در نزديكي مذاكرات خواسته است از اين كارت استفاده كند.
راديو فردا ادامه مي دهد: اعتراضاتي كه به هاشمي شد، موقعيتي است كه نوع نگاه نيروهاي اصلي حكومت به رابطه با آمريكا را بازگو مي كند. اين مواضع بر اين حقيقت انگشت مي گذارد كه حل بحران هسته اي و يا جلوگيري از رسيدن آن به نقطه جوش به معناي عادي شدن روابط ايران و آمريكا نيست.
اين تحليل خاطرنشان مي كند: در كل محاسبات هاشمي رفسنجاني اشتباه از كار درآمد. حركت وي نه تنها توانست زمينه تنش زدايي با آمريكا را مساعد كند بلكه باعث تقويت گفتمان ضد آمريكايي در حكومت شد. همچنين عقب نشيني وي كه فاش سازي نامه به آيت الله خميني را صرفا بيان يك خاطره دانست نه ارائه يك سياست، نيز موقعيت سست اش در حاكميت را نمايان ساخت كه ديگر در اردوگاه اصولگرايان محلي از اعراب ندارد. اين اتفاق در مجموع به زيان هاشمي تمام شد چون در حال حاضر نه نيروهاي اپوزيسيون در موضع قدرتمندي هستند تا از اين موضع گيري استفاده كنند و نه اساسا آنها جايگاهي براي هاشمي رفسنجاني قائل هستند. يكپارچگي اصولگرايان در محكوميت موضع هاشمي در زمينه رابطه با آمريكا پرده از ناكارايي سياست «وسط ايستادن» هاشمي را برمي دارد. او ديگر چكش تعادل نيست.