۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۱

بندرشهیدرجایی به 3نفر می‌رسد+اسناد

شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه بر اساس ابلاغیه مورخ (16/1/91) از سوی اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به عنوان برنده مزایده اپراتور دوم بندر شهید رجایی اعلام شده است.
کد خبر : ۶۰۳۶۲

به گزارش صراط به نقل از مشرق ، بندر شهید رجایی در یک قدمی تبدیل شدن به بندر کانونی (هاب) منطقه قرار دارد و طبق قانون برنامه باید این اهداف محقق شود.

بندر شهید رجایی مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین بندر کشور است که به عنوان اصلی‌ترین بندر کانتینری ایران در حال حاضر رتبه 44 را در بین بنادر کانتینری جهان و رتبه چهارم را بین بنادر منطقه دارا است.

رسیدن به این سطح از عملیات بندری و حفظ موفقیت بندر شهید رجایی به عنوان بندری که دولت و بخش خصوصی هزاران میلیارد تومان در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در شرایط فعلی مستلزم رعایت نکاتی است که نباید از نظر دور بماند.

به عقیده کارشناسان به نظر می‌رسد برنامه‌های پیش‌رو در این بندر به حفظ صلابت و پایداری آن در آینده ضربه‌های جبران‌ناپذیری خواهد زد که در این‌باره می‌توان به برگزاری مزایده اپراتور دوم در این بندر اشاره کرد و مشخصات برنده این مزایده که در ذیل این گزارش می آید تا شاید مسئولان دولتی مرتبط با این مزایده با درس گرفتن از پرونده فساد بزرگ مالی اخیر که آن هم یک شرکت خانوادگی بود کمی درس گرفته و حداقل واکنشی به خبرهای منتشر شده در روزهای اخیر توسط رسانه ها از خود نشان بدهند.

بر اساس این گزارش ،شرکت خدمات دریایی و بندری  کاوه بر اساس ابلاغیه مورخ (16/1/91) از سوی اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به عنوان برنده مزایده اپراتور دوم بندر شهید رجایی اعلام شده است.

اما این شرکت چه شرکتی است؟ چه توانایی های ویژه ای دارد که سازمان بنادر و دریانوردی آن را در یک مزایده یک طرفه! به عنوان اپراتور بزرگترین بندر تجاری کشور و دروازه ورود بیش از 90 درصد از کالاهای وارداتی و صادراتی ایران انتخاب کرده است؟

شرکت کاوه بر اساس آخرین اطلاعیه (3/11/90) منتشر شده در روزنامه رسمی کشور هم اکنون با 5 سهامدار به نامهای:

1-محمد صادق کاوه (مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و بندری  کاوه)
2-پروانه فیضی(همسر آقای محمد صادق کاوه)
3- پریسا کاوه(فرزند آقای محمد صادق کاوه)
4- حمید دشتی (یکی از مدیران شرکت خدمات دریایی و بندری  کاوه)
5- و هادی کریمی (یکی از مدیران شرکت خدمات دریایی و بندری  کاوه)
به عنوان یک شرکت سهامی عام! فعالیت می کند.

شرکت خانوادگی کاوه

همچنین بر اساس اطلاعیه ثبت شده در تاریخ (10/5/90) هم اکنون محمد صادق کاوه به عنوان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل ، پروانه فیضی(همسر آقای محمد صادق کاوه) به عنوان نایب رئیس هیات مدیره و پریسا کاوه (فرزند آقای محمد صادق کاوه) ، حمید دشتی و هادی کریمی  به عنوان اعضای هیات مدیره این شرکت فعالیت می کنند.

شرکتی بدهکار با 16 برابر سرمایه ثبتی

شرکت خدمات دریایی و بندری  کاوه بر اساس اطلاعیه بهمن ماه سال گذشته با 4 میلیارد تومان سرمایه در مقابل 68.4 میلیارد تومان دیون مختلف به اشخاص حقیقی و حقوقی مختلف از جمله بانکها، برنده یک مزایده با بیش از 3000 میلیارد تومان گردش مالی شده است .


به عقیده کارشناسان یکی دیگر از نکات مبهم در مزایده اخیر واگذاری فاز دو به اپراتور دوم بندر شهید رجایی، تعارض آن با مصوبات جلسه‌ای است که در 26 اردیبهشت ماه سال 90 در دفتر معاون اقتصادی حوزه معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شده است.

این گزارش می‌افزاید :در جلسه فوق‌الذکر که یک جلسه رسمی دولتی است، دو نماینده از شرکتی حضور دارند که هم اکنون خبرهای رسمی حاکی از برنده بودن آنها در مزایده است؛ این افراد که به عنوان مدیرعامل و نماینده شرکت مذکور در آن جلسه حضور یافته‌اند، آمادگی خود را برای حضور در مزایده و سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی اعلام کرده‌اند.


حضور این افراد در این جلسه دولتی جای سؤال از سوی مسئولان دارد. آیا مسئولان متولی حدود دو ماه پیش از انتشار رسمی آگهی مزایده در جراید کشور از یک شرکت خاص حمایت ویژه کرده و درنهایت همان شرکت را به عنوان شرکت برنده اعلام کرده‌اند؟

به هر حال مسئولان به خاطر داشته باشند که بندر شهید رجایی ‌شاهرگ اقتصادی کشور به شمار می‌رود و یکی از گزینه‌‌های مؤثر در تولید ناخالص ملی است که هر گونه اختلال در فعالیت آن، حکم ایجاد خلل در اقتصاد کشور را دارا است.

همچنین گزارش مسیر طی شده برای اخذ مجوز تبدیل این شرکت از سهامی خاص به سهامی عام در گزارش بعدی مشرق بزودی منتشر می گردد.