۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۲

به كارگر ساده نیاز نداریم !

مثل زمان مدرسه مشغول امتحان دادن است، بر اساس محاسبات انجام شده فلز را برش می زند، می تراشد و جوش می دهد، باید در این آزمون نمره لازم را كسب كند و كارت مهارت بگیرد چون دیگر هیچ كارفرمایی به كارگر ساده نیاز ندارد !
کد خبر : ۶۰۳۸۸

ایرنا:تعاریف جهانی از كارگران می گوید آنها افرادی هستند كه در مشاغلی كار می‌كنند كه نیاز به قدرت بدنی و كار دستی دارد. همین تعریف كارگران را بر اساس سطح مهارت تقسیم‌بندی می‌كند؛ گزینه ای كه مهمترین اصل برای ثبات كاری كارگران محسوب می شود.

نشستن چندین نفر در كنار خیابان و انتظار آنها برای آمدن كسی كه بگوید: ' چند كارگر می خواهم' تصویر نا آشنایی نیست! بیشتر كسانی كه اینگونه سر كار می روند كارگران روز مزدی هستند كه الفبای مهارت كارگری را نمی شناسند.

اینها صحبت های 'احمد قوامی پور' است، جوانی كه تا چند سال پیش یكی از افرادی بود كه در كنار خیابان به دنبال كار می گشت.

احمد می گوید: بعد از اینكه دیپلم گرفتم برای گذران زندگی سراغ كارگری ساختمان رفتم، ناوارد بودم و كارم الك كردن خاك، درست كردن سیمان و بالا بردن كیسه های گچ بود، اما بالاخره متوجه شدم برای اینكه كار ثابتی داشته باشم باید ماهر شوم، در كلاس های فنی و حرفه ای ثبت نام كردم و گواهی مهارت كارگر ساختمانی گرفتم.

این جوان ۲۸ ساله با دریافت گواهینامه مهارت هم اكنون یك كارگر ماهر محسوب می شود و به عنوان كارگر ثابت یكی از پیمانكاران احداث مسكن مشغول به كار است.

'لیلا نظری' هم كارگر یك واحد تولیدی است، او كه معتقد است كارگران ماهر از امنیت شغلی بیشتری برخوردارند می گوید: كارگرانی كه در حرفه خود به درجه قابل قبولی از مهارت رسیده باشند ثبات شغلی و حقوق بهتری دارند و اگر به هر دلیلی در معرض تعدیل نیرو قرار بگیرند دوره بیكاری آنها بسیار كوتاهتر از كارگران غیر ماهر است.

نظری با بیان اینكه در دنیای امروز كار، بیكار كسی است كه مهارت نداشته باشد، گفت: یك كارگر ماهر توانایی نو آوری دارد و كارفرمایی كه چنین كارگرانی داشته باشد با تقویت بنیه اقتصادی واحد خود می تواند در اشتغالزایی و كار آفرینی هم نقش آفرین شود.

'یاسر ترابیان' به عنوان كارگر خدماتی یكی از ماهرترین افراد محل كارش برای جابجا كردن یخچال های ساید بای ساید است، او به شوخی می گوید: می توانم امضا بدهم كه یخچال را بدون حتی یك خط خوردگی در اسباب كشی ها جابجا كنم، بخاطر همین با اطمینان می گویم كارگران ماهر بخصوص در مشاغل خدماتی هرگز بیكار نمی مانند.

با اینكه نظر ترابیان این است كه مهارت كارگری با اعتمادسازی میان آنها و مشتری، به نفع خود كارگران تمام می شود اما باید گفت در دید كلانتر مهارت كارگری به رشد تولید و افزایش كیفیت منجر خواهد شد.

'امیر ملك زاده' كارشناس اقتصادی با بیان اینكه سرمایه گذاری در آموزش نیروی انسانی، دستیابی به رشد اقتصادی را تسریع می كند گفت: با توجه به پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی و تاكید ایشان به تقویت تولید ملی، تخصص گرایی و تربیت نیروی كار ماهر ارتقای كیفیت تولید را در پی دارد.

ملك زاده با تاكید بر اینكه افزایش مهارت كارگران ضمن افزایش كیفیت تولید موجب درآمد زایی برای خودشان هم می شود افزود: برای داشتن رشد شتابان و پایدار تولیدات ملی باید از اهرم مهارت كارگری بیشترین استفاده را برد و مهارت های تخصصی را در كنار مهارت های عمومی بازار كار به آنها آموزش داد.

این كارشناس اقتصادی مهارت آموزی برای كارگرانی كه بخاطر پیشرفت تكنولوژی دچار كاهش كارایی شده اند را نیز ضروری دانست و افزود: كارگرانی كه مهارت، تخصص و دانش فنی خود را افزایش می دهند هم می توانند فرصت شغلی مناسبی به دست بیاورند و هم می توانند به عنوان كار آفرین فرصت شغلی بسازند.

'زهرا اسدی' كارشناس آموزشی نیز تقویت دانسته های عملی كارگران را شرط لازم برای تحقق شعار امسال عنوان كرد و گفت: این بستر سازی برای ایجاد مهارت و تخصص نباید دیر هنگام باشد بلكه باید از دوران مدرسه با توجه به علایق دانش آموزان آغاز شود تا افراد پس از طی مدارج علمی مهارت های عملی هم داشته باشند.

اسدی همچنین بر لزوم برگزاری دوره های بازآموزی برای كارگران تاكید كرد و گفت: كارگرانی كه دارای كارت مهارت هستند از اولویت به كارگیری در واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی برخوردارند، اما برای همین كارگران ماهر هم باید دوره های بازآموزی مهارت برگزار شود تا حرفه خود را بر اساس تغییر مدل های كسب و كار آموزش ببینند.

این آزمون هم همین است، یك دوره باز آموزش، هنرجویان مثل دوران مدرسه دارند امتحان می دهند، او هم بر اساس محاسباتی كه انجام داده فلز را می برد، می تراشد، جوش می دهد تا مهارت خود را در ساخت كابینت نشان دهد، او كه تا بحال فقط كابینت فلزی می ساخته الان دارد برای ساخت كابینت های طرح جدید آزمون می دهد چون كارفرمایان امروز نه تنها دیگر كارگر ساده نمی خواهند بلكه مسابقه برای انتخاب كارگر ماهرتر گذاشته اند.

یازدهم اردیبهشت روز جهانی كارگر است.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۰
با دیپلم رفته سراغ کارگری؟! واقعا که چقدر 12 سال آموزش مفید و کاربردی در مدارس داریم.