۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲
پروژه تازه میرباقری؛

جزئیاتی از مراحل ساخت سریال سلمان فارسی

جزئیاتی از مراحل ساخت سریال سلمان فارسی
یکی از بازیگرانی که نقش او در سریال سامان فارسی مشخص شده و عکسی جذاب از او در لباس این نقش منتشر شد، داریوش فرهنگ است.
کد خبر : ۶۰۴۱۲۳

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از فرهیختگان، آذرماه۱۳۹۸ پروژه تازه میرباقری، کارگردان سینما و تلویزیون کلید خورد. پیش از آن بارها از دغدغه میرباقری برای نگارش و ساخت سریالی با محوریت زندگی سلمان فارسی، صحابه ایرانی پیامبر اسلام(ص) شنیده بودیم. این سریال با تمرکز بر زندگی و زمانه این یار حضرت خاتم، روایتی است از کودکی تا وفات او و درطول قصه زندگی در ایران عهد ساسانی، جست‌وجو در عالم مسیحیت (بیزانس) و درک محضر حضرت رسول(ص) را خواهیم دید. خبرگزاری فارس در گزارشی ضمن گفت‌وگو با برخی بازیگرانی این سریال، گپ‌هایی که با تهیه‌کننده سریال داشته را منتشر کرده است.


یکی از بازیگرانی که نقش او در سریال سامان فارسی مشخص شده و عکسی جذاب از او در لباس این نقش منتشر شد، داریوش فرهنگ است. او در دومین همکاری‌اش با میرباقری در این سریال نقش ناخدای کشتی هانیبال را ایفا می‌کند و خود را در قامت یک مرد دریا محک می‌زند. فرهنگ پیش از این در سریال معصومیت از دست رفته با نقش عبیدالله بن زیاد با میرباقری همکاری داشت که خوش درخشید و بسیار موردتوجه منتقدان و سایر مخاطبان قرار گرفت. حال باید دید نقش تازه او چه فرصت تازه‌ای را جهت دیده‌شده برای این بازیگر و کارگردان باسابقه فراهم آورده است.


گودرزی درباره حضورش در آثار نمایشی تاریخی و تفاوت جنس کار در این دست فیلم‌ها و سریال‌ها بیان کرد: «نوع دیالوگ‌گویی و حرکات بدن در کارهای تاریخی متفاوت است. زبان دیگر گفت‌وگوی امروزی نیست، بازیگر باید به حرکات و سکنات خود زبان هم آشنا باشد. این تفاوت در نوع ایست و نگاه هم وجود دارد. کارهای تاریخی بستر اصلی برای باورپذیری مخاطب است که اگر شما را باور نکند پس می‌زند.»


 همان‌طور که اشاره شد تعداد زیادی از بازیگران به دلایل مختلف همچون دیده شدن آثار میرباقری و حرفه‌ای بودن او تمایل دارند با این کارگردان کار کنند. همچنین عظمت سریال سلمان فارسی از دلایل دیگری است که بسیاری از هنرمندان را  به بازی در این سریال علاقه‌مند کرده است. به همین اندازه برای عده‌ای از مخاطبان هم دانستن نام بازیگران تازه‌ترین اثر میرباقری جذاب است. تا امروز یکی دیگر از چهره‌هایی که مقابل دوربین رفته، فرهاد اصلانی است که نقش آبنوس، تاجر ایرانی را ایفا می‌کند. همچنین چهره بازیگر دیگر، مصطفی طاری است که در سریال مختارنامه هم با میرباقری همکاری داشته است.»


او در توضیح نقشش گفت: «در سریال سلمان فارسی نقش کوتاهی را پذیرفتم که هرچند کوتاه است اما در یک قسمت سریال فوق‌العاده حساس است و تا امروز چنین نقشی را ایفا نکرده بودم. همواره دنبال نقش‌هایی هستم که بتوانم از عهده آن بربیایم. هر بازیگری که هنر بازیگری دارد، خودش را بعد از چهار تا پنج‌سال می‌شناسد و می‌داند از پس چه کارهایی برمی‌آید. نقشم در سلمان فارسی بسیار زیبا و حساس بود و برایم تازگی داشت.» شنیده‌ها حاکی است که مهدی فقیه هم اثری از خود در قاب سریال سلمان فارسی ثبت کرده است.


او درباره این سریال تاریخی و کیفیت آن بیان کرد: «این سریال ازجمله آثار طولانی‌مدت و به‌نوعی اثری ملی محسوب می‌شود که ازجمله آثار ماندگار تاریخ تلویزیون خواهد شد و مطمئن باشید یک سروگردن از تمامی آثار تاریخی که تاکنون ساخته شده، بالاتر است. همه‌چیز در این پروژه برنامه‌ریزی شده است، اثر به‌خوبی مدیریت می‌شود و در راس آن میرباقری کاملا بر امر تولید اشراف دارد. تحقیقات فراوانی روی سریال صورت گرفته و امیدوارم در زمان پخش یکی از بهترین‌های تلویزیون در سال‌های اخیر باشد. محمدرضا هدایتی هم در نقش تاجر هندی در قشم مقابل دوربین رفت.»


هشام رستم هم یکی از بازیگران خارجی این سریال است که چندماه پیش درگذشت. این بازیگر ترک‌تبار اهل تونس که در آثار شناخته‌شده‌ای چون بیمار انگلیسی، طلای سیاه و... بازی داشته است در این سریال به نقش راهب کلیسای بیزانس جان بخشید. همچنین انوش معظمی، محمدجواد جعفرپور، حسن میرباقری، سیدمهدی میرقاسمی و... ازجمله دیگر بازیگرانی هستند که نام‌شان تا امروز اعلام شده است.


گفته می‌شود با حضور حسین طاهری از سال ۹۵، پروژه سلمان فارسی به لحاظ تهیه‌کنندگی به ثبات رسید. روایت قصه زندگی این صحابی آسان نیست؛ چراکه سلمان راهی پرفرازونشیب را طی کرده، بسیار سفر رفته و سرد و گرم زیادی چشیده تا به آن شخصیت رسیده که ما از او سراغ داریم. به تصویر کشیدن این زندگی متفاوت در قاب جادو و در قالب قصه‌ای تماشایی که در دل تاریخ روایت می‌شود، تلاش و امکانات زیادی طلب می‌کند.


برای مثال بخش‌هایی از این سریال هم‌اکنون در ارمنستان درحال تصویربرداری است. طاهری هم پیش از این درباره سفر به خارج از کشور برای تصویربرداری بخش‌هایی از قصه به خبرنگار جام‌جم گفته بود: «سفر کوتاهی به خارج از ایران خواهیم داشت ولی برنامه‌ریزی برای تولید و تصویربرداری بخش عمده سریال در ایران خواهد بود.» این تهیه‌کننده درباره افزوده شدن چهره‌های تازه در قامت ایفاگران شخصیت‌های این قصه، بیان کرد: «بازیگران زیادی می‌آیند و می‌روند.»


بیش از هزار نفر از سراسر ایران که جزء اهالی تئاتر هستند در بخش‌هایی از کار حضور داشتند که قبلا درمورد بازی این گروه از بازیگران، خبرهایی را اعلام کرده بودیم. امیدوارم کار به همین صورت پیش برود و در ادامه پروژه هم بتوانیم بازیگران بیشتری را کنار خود در سریال سلمان فارسی داشته باشیم.