۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۵

ایده انتقال آب از دریا و چند سؤال

آیا بزرگترین دریاچه جهان نیز به سرنوشت دریاچه ارومیه مبتلا می شود یا اینکه خواهد توانست با استعدادی که دارد دریاچه دیگری را در قلب ایران بوجود بیاورد؟
کد خبر : ۶۰۴۴۷

شاید کمتر کسی باشد که از پرونده طرح های انتقال آب از دریاها به نقاط کویری در ایران اطلاعات کاملی داشته باشد. طرح هایی که پرونده آنها هم اکنون به طرح انتقال آب از دریای خزر به منطقه حوض سلطان رسیده است.

به گزارش مجله مهر، نخستین بار، «محمد محمدی» روزنامه نگار پیشکسوت استان کرمان در کتاب خاطرات یکصد سال روزنامه نگاری، از طرحی به نام انتقال آب دریای های جنوب به کویر لوت سخن گفت که قرار بوده است در دوران حکومت پهلوی اجرا شود.

او گفته بود که یک مهندس کرمانی الاصل در دهه های قبل از انقلاب پیگیر مطالعات این طرح بوده است.

ماجرا گذشت تا ابتدای دهه 80 که بحث خشکسالی و کمبود آب در شهرستان رفسنجان در استان کرمان شدت بیشتری یافت و دوباره بحث انتقال آب مطرح شد. این بار، انتقال از سرشاخه های رود کارون به رفسنجان.
مسئله البته تا حدی هم ابعاد سیاسی پیدا کرد.

حجت الاسلام هاشمیان، امام جمعه فقید رفسنجان وارد صحنه دفاع از این طرح شده بود. زمزمه هایی از کشاورزان و نمایندگان استان خوزستان نیز به گوش می رسید که مخالف این طرح بودند و می گفتند تا وقتی که زمین های کشاورزی استان ما به آب نیاز دارد چه ضرورتی هست که آب کارون به استان های دیگری منتقل شود؟

این اما تمام حرف و حدیث ها نبود. روی دیگر سکه آن بود که اجرای این طرح نیازهای مختلف و البته بزرگی داشت.

در همین راستا قرار شده بود یک کمپانی لوله سازی ایتالیایی بیاید و با ساخت یک کارخانه در رفسنجان، اقدام به ساخت لوله های مورد نیاز برای انجام این طرح انتقال کند.

طرحی که البته مشخص نشد سرانجام آن به کجا رسید و این کمپانی بالاخره آمد یا نیامد؟

زمزمه های طرح انتقال آب به رفسنجان هنوز هم به گوش می‌رسد. در واقع اقتصاد کشاورزان پسته کار شهر رفسنجان در خطر کم آبی شدید قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان کرمان در اسفند ماه سال گذشته گفتگویی را در همین زمینه با نشریه محلی استقامت در استان کرمان انجام داده است.

محسن رشید فرّخی در صحبت های خود با اشاره به مسئله کم آبی کشاورزان رفسنجانی تصریح کرده است که «طرح انتقال آب در دسترس نیست."»

او همچنین تصریح کرده است که این طرح حتی در صورت اجرا هم با مشکل دیگری مواجه خواهد شد و آن مقرون به صرفه نبودن آن است.

او به نظر استاندار فعلی کرمان پیرامون طرح انتقال آب نیز اشاره کرده و گفته بود که خوشبختانه نظر ایشان هم این است که اجرای این طرح در کوتاه مدت ممکن نیست و در دراز مدت هم اگر اجرا شود مقرون به صرفه نخواهد بود.

و دوباره طرح انتقال آب
پرونده طرح های انتقال آب در ایران اما گویا قراری بر بسته شدن نداشت.

این بار شخص رئیس جمهور و همرزم سابقش یعنی مجید نامجو وزیر نیرو بودند که بصورت ناگهانی در حاشیه دریای خزر و در حالی که در پشت سرشان ده ها ماشین مکانیکی، بیل هایشان را بالا برده بودند، طرح انتقال آب از دریای خزر به دریاچه حوض سلطان در کنار اتوبان تهران ـ قم را افتتاح کردند.