۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۶

امام اوغلو کابوس اردوغان می‌شود؟

امام اوغلو کابوس اردوغان می‌شود؟
صدور حکم حبس و ممنوعیت فعالیت سیاسی و حزبی برای شهردار استانبول، به معنی حذف اصلی‌ترین رقیب اردوغان در انتخابات ۲۰۲۳ است.
کد خبر : ۶۰۴۸۲۱

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از تسنیم، تلاش تیم رجب طیب اردوغان برای حذف یک رقیب سیاسی قدرتمند، حواشی فراوانی در رسانه ها و محافل حزبی ترکیه به وجود آورده است.

با آن که 5 ماه به انتخابات سراسری ترکیه باقی مانده، عملاً در این کشور، شاهد شکل گیری دوقطبی نمایان اردوغان – امام اوغلو هستیم.

اکرم امام اوغلو شهردار استانبول که به خاطر حکم اخیر دادگاه به سوژه نخست صفحه اول روزنامه ها تبدیل شده، همچنان در حال قدرت نمایی است. او که به تازگی با حکم 2 سال و نیم حبس و ممنوعیت فعالیت سیاسی روبرو شده، دیروز به یکی از مهمترین قلعه های آکپارتی یعنی قونیه رفت.

امام اوغلو در جمع خبرنگاران در اظهاراتی درباره دولت گفت: «برنامه ما روشن است. ما می خواهیم سال 2023 میلادی به قدرت برسیم تا ترکیه را از شر آکپارتی نجات دهیم. خواهید دید که با تفاوت ده ها میلیون رای، آکپارتی شکست خواهد خورد».

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

شهردار استانبول حکم دادگاه را یک حکم سیاسی و غیرقانونی قلمداد و اعلام کرد که منتظر نظر نهایی دادگاه قانون اساسی است.

رقیبی از منطقه دریای سیاه

شهردار جوان استانبول که او نیز همچون اردوغان، اهل منطقه کارادنیز یا دریای سیاه است، در قد و قامت یک سیاستمدار محبوب و مورد حمایت همه طیف های مخالفین، اتاق فکر حزب عدالت و توسعه را به هراس انداخته است. چرا که بر اساس اغلب نظرسنجی های میدانی، در صورتی که او در انتخابات آتی نامزد شود، با اختلافی قابل توجه، اردوغان را از صحنه قدرت کنار می زند و بدون آن که انتخابات به دور دوم برود، در همان دور نخست، شکست سنگینی بر رهبر حزب عدالت و توسعه تحمیل خواهد شد.

درست به همین دلیل است که دادستان دادگاه جمهوری کلانشهر استانبول، با یک اتهام مضحک و خنده دار، امام اوغلو را به تحمل دو سال و نیم حبس محکوم کرده و در عین حال، درخواست ممنوعیت فعالیت سیاسی را برای او مطرح کرده است.

اتهام این است: امام اوغلو در یک سخنرانی عمومی اعلام کرده که قضات ارشد «شورای عالی انتخابات» (YSK) احمق هستند و بنابراین او حتماً باید به زندان برود!صدور این حکم سنگین در حالی است که اولاً امام اوغلو اعلام کرده لفظ احمق را در مورد سلیمان سویلوی وزیر کشور به کار برده و نه برای قضات ارشد!

دوم این که قضات شورای عالی، آشکارا از اردوغان دستور گرفتند و بدون هیچ مستنداتی انتخابات استانبول را ابطال کردند تا مگر بن علی ییلدرم رفیق گرمابه گلستان اردوغان در انتخابات مجدد پیروز شود، اما چنین نشد و امام اوغلو با آرایی بیشتر از انتخابات قبلی پیروز شد.

نکته سوم این است که خود اردوغان در تمام سخنرانی هایش، ده ها بار با الفاظی به مراتب تندتر و موهن تر از لفظ احمق، مخالفین و رهبران احزاب سیاسی را مورد خطاب قرار داده و کسی نتوانسته علیه او اقامه دعوی کند.

تایید یا تجدیدنظر، مساله این است

دو سال و نیم حبس و ممنوعیت فعالیت سیاسی، یک حکم سنگین است و اگر این حکم اجرایی شود، امام اوغلو باید با رویای رئیس جمهور شدن خداحافظی کند. اما ظاهراً خود او چنین توقعی ندارد و انتظار دارد که در دادگاه تجدید نظر مبرا شود.

«دادگاه قانون اساسی» (AYM) در ساختار سیاسی و قضایی ترکیه، حکم نهاد قضایی قدرتمندی را دارد که معادل آن هم شورای نگهبان قانون اساسی و هم دیوانعالی کشور است. این دادگاه، تنها محکمه قضایی ترکیه است که هنوز هم استقلال نسبی خود را حفظ کرده است.

من کابوس اردوغان هستم

امام اوغلو دو روز پیش به دفتر روزنامه جمهوریت رفت. همان روزنامه ای که 99 سال یعنی به دارازای تاریخ حزب جمهوری خلق، عُمر دارد و عنوان مهمترین تریبون کمالیست ها و لائیک ها را به دنبال می کشد.

امام اوغلو در بازدید از روزنامه جمهوریت حرفی زده که تیتر این روزنامه شده. او گفته است: من کابوس اردوغان هستم.

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

شهردار استانبول در ادامه گفته است: «اردوغان حق دارد نگران باشد و مرا کابوس خود بداند. چرا که در انتخابات استانبول با اختلافی در حد 806 هزار رای بازی را به ما باختند. اردوغان هنوز هم با این شکست کنار نیامدند و خیلی خوب می داند که باز هم خواهد باخت».

جمله معنی دار و کنایه تند امام اوغلو، نسبت نزدیکی با واقعیت دارد و شواهد نشان می دهد که رئیس جمهور ترکیه، بیش از هر رقیب و مخالفی، از شخص امام اوغلو هراس دارد.

سناریوی تفرقه بینداز و حکومت کن

هدف و آرزوی اصلی اردوغان و باغچلی برای انتخابات سال 2023 میلادی، این است که سران 6 حزب مخالف را به جان هم بیندازند و کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق، نامزد شود. چرا؟

به این دلیل که از نظر اردوغان، کلیچدار اوغلو در میدان سخنرانی، آدم ضعیفی است و حتی نصف اردوغان، کاریزما و محبوبیت ندارد و اگر او به میدان بیاید، قطعاً شکست می خورد. اما اگر امام اوغلو، باباجان یا دیگران بیایند، شانس اردوغان به شدت پایین می آید.

به همین دلیل رسانه های طرفدار حزب حاکم به دنبال طرح ادعاهایی در مورد دوگانه کلیچدار اوغلو – امام اوغلو هستند و مدعی اند که آنان رقیب هم خواهند بود. اما امام اوغلو درباره این ادعا به جمهوریت گفته است:«وقتی که این ادعاها مطرح شد، جناب کلیچدار اوغلو اعلام کرد که مرا مانند فرزند خود می داند و بین ما رابطه پدر و فرزندی در جریان است. راستش را بخواهید، این برای من افتخار است. ایشان رهبر ماست، نامزد هم شود من به عنوان یک نیروی تحت امر، در کنارشان خواهم بود».

در پایان باید گفت، شواهد نشان می دهد که رجب طیب اردوغان برای کسب پیروزی در انتخابات سال 2023 میلادی از شانس پایینی برخوردار است. حتی اگر امام اوغلو با تایید نهایی حکم دادگاه به زندان برود و با ممنوعیت فعالیت سیاسی روبرو شود، شرایط ترکیه چنین طلب می کند که رئیس جمهوری بعدی این کشور، ترجیحاً یکی از سیاستمداران نسل نوینی باشد که حالا در سنین میانسالی، در رقابت با اردوغان و کلیچدار اوغلو، از نیرو و انگیزه بیشتری برخوردارند.

کسانی نظیر اکرم امام اوغلو، منصور یواش و علی باباجان و دیگران. در عین حال، ممکن است که این افراد در تغییرات آتی و در صورت پیروزی مخالفین، به پست نخست وزیری برسند و مقام ریاست جمهوری در اختیار یک حقوقدان یا سیاستمدار مسن قرار بگیرد.