۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱

محافظت از موتورسواران با شلوار جین مجهز به کیسه هوا!

محافظت از موتورسواران با شلوار جین مجهز به کیسه هوا!
یک شلوار جین عجیب و غریب مجهز به کیسه هوا ابداع شده تا از نیم‌تنه پایینی بدن موتورسواران در هنگام تصادف محافظت کند.
کد خبر : ۶۱۱۵۸۶

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از ایسنا، دیلی‌میل نوشت؛ مخترعان راه حل عجیبی برای کمبود کیسه‌ی هوا در موتورسیکلت‌ها ارائه کرده‌اند و آن قرار دادن کیسه هوا در داخل شلوار موتورسوار است.

شرکت سوئدی Mo'cycle یک شلوار جین ۴۹۹ دلاری ساخته است که در عرض چند ثانیه باد می‌شود تا در صورت تصادف از پایین‌تنه موتورسوار محافظت کند.

«ایربگ جین» که به گفته‌ی وبسایت خبری دیلی‌میل اواخر این ماه وارد بازار خواهد شد به یک کارتریج قابل تعویض دی‌اکسید مجهز شده که وقتی موتورسوار در حال سقوط از موتور است، گاز آزاد می‌کند.

این شلوار جین راه جدیدی برای محافظت از موتورسوارانی که بالاترین میزان آسیب را در بین تمام رانندگان جاده‌ای دارند، ارائه می‌دهد. علت این آسیب‌پذیری بالا به دلیل عدم وجود محافظت کافی است.

پیش از این نیز خبری مبنی بر ساخت یک کلاه دوچرخه سواری بادی منتشر شده بود که در صورت تصادف به سرعت دور سر کاربر باز می‌شد.

محافظت از موتورسواران با شلوار جین مجهز به کیسه هوا!

شرکت Mo'cycle در وب‌سایت خود نوشته است: این شلوار جین مانند هر شلوار دیگری راحت است و از پارچه‌های ضد آب، ضد تعریق و مقاوم در برابر سایش ساخته شده است. اگرچه پارچه آن بسیار در برابر سایش مقاوم است، اما ظاهری مانند شلوار‌های جین معمولی دارد.

کیسه هوا پیش از فعال شدن، کاملاً نامرئی است، اما در عرض چند میلی‌ثانیه پس از فعال شدن باز و پر از گاز می‌شود.

این شلوار‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در نقطه‌ای که راکب موتور ناتوان می‌شود یا کنترل خود را از دست می‌دهد فعال شوند. شلوار ذکر شده توسط یک بند به وسیله نقلیه متصل می‌شود و به محض اینکه راننده به هر دلیلی از صندلی جدا و در هوا شناور شود، این بند از شلوار جین جدا می‌شود.

جدا شدن آن باعث آزاد شدن یک پیستون فنری می‌شود که کارتریج دی‌اکسید کربن را سوراخ می‌کند و باعث آزاد شدن گاز و پر شدن کیسه هوا می‌شود و همه اتفاق‌ها پیش از برخورد راننده به زمین رخ می‌دهد. کیسه هوا پس از فعال‌سازی در نهایت تخلیه می‌شود، بنابراین می‌توان سیستم را با قرار دادن یک کارتریج دی‌اکسید کربن دیگر مجددا مورد استفاده قرار داد. این کیسه هوا برای فعال شدن به نیرویی حدود ۸۸ پوند (۴۰ کیلوگرم) نیاز دارد بنابراین تا زمانی که موتورسوار نیوفتد، باز نمی‌شود. علاوه بر این، موتورسیکلت نیازی به انجام تغییرات خاصی برای اتصال این بند ندارد.

شلوار جین گفته شده قسمت‌هایی از پایین بدنه که پیش از این در برابر ضربه محافظت نشده بودند را می‌پوشاند.

این شرکت می‌گوید: حفاظت از اولین استخوان ستون فقرات با این فناوری کیسه هوا بسیار راهگشا است، زیرا آسیب به ستون فقرات موتورسیکلت سواران را فلج می‌کند.

این شلوار جین علاوه بر کیسه هوا، پد‌هایی روی زانو‌ها دارد تا از کاسه زانو محافظت بیشتری کند.

شرکت Mo'cycle یک "جلیقه دارای کیسه هوا" نیز ارائه می‌دهد که خطر آسیب به ستون فقرات را کاهش می‌دهد. به گفته وب سایت این شرکت، هزینه این جلیقه هنوز مشخص نشده است. جلیقه کیسه هوا دار نیز به شکلی مشابه عمل می‌کند، به این معنی که راکبانی که هر دو لباس را می‌پوشند، توسط دو بند به وسیله نقلیه خود متصل می‌شوند.