۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۲

اسرائیل عاری از سلاح اتمی است

کد خبر : ۶۱۴۷۴

يکي از اعضاي مبارزه براي خلع سلاح اتمي مي‌گويد، رژيم اسرائيل "بدون شک" تنها دارنده سلاح‌هاي اتمي در خاورميانه است.
به گزارش افکارنیوز به نقل از پرس تی وی،در همین حال، به گفته جيمي کارتر رئيس جمهور سابق امريکا، رژيم اسرائيل داراي زراد خانه اتمي مشتمل بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلاهک هسته‌اي است. همچنين دهها گزارش مستمر و تصاوير ويديويي هوايي نيز نشان می دهد رژیم اسرائیل سلاح اتمی در اختیار دارد.

تل آويو در سال ۱۹۵۸ ميلادي در صحراي نقب شروع به ساخت ديمونا، اولين مرکز پلوتونيوم و غني سازي اورانيوم کرد.

با وجود اين، رژيم اسرائيل درباره داشتن سلاح‌هاي اتمي سیاست ابهام آلود نه تایید و نه تکذیب اتخاذ کرده است؛ اين رژيم هرگز اجازه نداده است بازرسان بين المللي از مراکز هسته‌اي آن بازديد کنند و مصرانه مخالف پيوستن به پيمان منع گسترش سلاح‌هاي اتمي است.

شبکه پرس تي‌وي با اليسون ويليامز، از اعضاي مبارزه با خلع سلاح اتمي مصاحبه‌کرده است که متن آن در زير مي‌آيد:

پرس تي‌وي: باراک اوباما، رئيس جمهور امريکا در سخنراني خود در سال ۲۰۰۹ در پراگ خواسته بود امريکا تلاش‌هاي بين المللي براي جهاني عاري از سلاح اتمي را رهبري کند. آيا امريکا از آن زمان تا کنون کاري در اين رابطه انجام داده است؟ چه اقدامات جدي براي رسيدن به اين هدف اتخاذ شده است؟

ويليامز: متاسفانه هيچ اقدام جدي در اين رابطه انجام نداده است. من بر اين باورم که اوباما در آرمان خود صادق بود. اين يک قضاوت شخصي از يک فرد ديگر است اما سياست‌ها به شدت دشوار هستند و من فکر مي‌کنم که وي قادر نيست تصميماتي بگيرد تا بتواند به طور جدي برنامه و صنعت اتمي آن‌ها را هدايت کند.

پرس تي‌وي: شما فکر مي‌کنيد وي واقعا نمي‌تواند يا اين که اين اصلا هدف امريکا نيست، چرا که بسياري از صنايع ديگر احتمالا از اين ساخت و ساز اتمي سود مي‌برند؟

ويليامز: بدون شک اين صنايعي که نام برديد وجود دارند اما تا آن‌جايي که مي‌دانم تعداد بسيار زيادي از شهروندان امريکايي از اقدام براي خلع سلاح به شدت حمايت مي‌کنند و به عقيده من خود رئيس جمهور هم واقعا به امکان پذير شدن خلع سلاح علاقه مند است.

پرس تي‌وي: خانم ويليامز، بياييد به اين وضعيت نگاهي بيندازيم، ما درباره امريکا صحبت کرديم. درباره اين‌که امريکا از يک سو به کشورهاي جهان مي‌گويد که طرح‌هايي براي کنار گذاشتن زرادخانه‌اش دارد اما از سوي ديگر به تقويت توانمندي هسته‌اي‌اش ادامه مي‌دهد چه نظري داريد؟

ويليامز: پاسخ به اين سوال ساده نيست. سياست امريکا نامتجانس است. به نظر من آرزوي تحقق صلح در خاورميانه در تلاش تک تک افراد تمامي کشورها براي ترغيب دولت‌هاي‌شان به احترام گذاشتن به منشور سازمان ملل و معاهده منع اشاعه تسليحات اتمي (ان پي تي) نهفته است و به ياد داشته باشيد که قرار است نشستي درباره خاورميانه عاري از تسليحات هسته اي در فنلاند و يا به رياست يک فنلاندي برگزار شود.

دولت‌ها در آخرين کنفرانس مرور ان پي تي که مي ۲۰۱۰ برگزار شد با تشکيل اين نشست موافقت کردند. ما خواهان خاورميانه اي عاري از تسليحات هسته اي هستيم و بدون شک اسرائيل تنها نهادي است که داراي تسليحات هسته اي است.

من هم مثل بقيه از اين‌که اسرائيل از کنار گذاشتن تسليحاتش خودداري مي‌کند و همچنين حمله رسانه هاي غربي به ايران به خاطر مطالبه حق خود براي بهره مندي از برنامه هسته اي براي انرژي صلح آميز و نه تسليحات اتمي ناراحت و مايوس هستم. به نظر من هيچ کشوري نبايد سلاح هسته اي داشته باشد.

پرس تي‌وي: به نظر شما در اين اوضاع که از يک سو با نبود پوشش رسانه اي زرادخانه هسته اي اسرائيل مواجهيم و از سوي ديگر همان ‌طور که اشاره کرديد درباره برخوردها با برنامه هسته اي غيرنظامي ايران، آيا شاهد يک استاندارد دوگانه هستيم؟

ويليامز: از نظر من همان‌طور که گفتم اين قضيه مرا بسيار ناراحت مي‌کند. به نظر من اين کاملا رياکارانه است و اعضاي کمپين خلع سلاح هسته اي و انجمن سازمان ملل نيز از اين مساله سرخورده شده‌اند. شما درباره علت اين مساله جويا شديد که پاسخ به آن و بررسي تاريخچه اين موضوع به زمان زيادي نياز دارد.