۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۸
حربه جدید برای ادامه مذاکرات

استراتژی "برد-برد" 1 + 5 در مذاکرات بغداد

بر اساس شواهد موجود و با توجه به سخنانی که طی روزهای گذشته مقامات غربی 5+1 مطرح کرده‌اند به نظر نمی‌آید با وجود بیانیه‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا "اشتون"، غرب به لزوم پذیرش غنی‌سازی ایران پایبند باشد.
کد خبر : ۶۱۶۳۵
"صراط" - شواهد نشان می دهد که غرب یک بازی دو وجهی( برد - برد) را در قبال ایران دنبال می‌کند. اینگونه که در ادامه آنها برای حفظ آبروی خود از تداوم فشار بر جمهوری اسلامی حرف می‌زنند و در عین حال سعی دارند تحریم‌هایی را که برای آنها مشکل‌ساز شده است، لغو کنند.

کارشناسان مسائل خاورمیانه با بیان اینکه آمریکا و غرب ترجیح می‌دهند لغو و یا کاهش تحریم‌ها بدون سر و صدا و حاشیه سازی از سوی رسانه ها و جلوگیری از نفوذ ایران در عمق تصمیم گیری هایشان صورت گیرد، اذعان دارند که در ادامه روند مذاکرات 5+1در مرحله دوم مذاکرات در بغداد سیاست "برد با برد" را در پیش بگیرند.

غرب باید در اقدامی تازه برای اثبات پایبندی به مسئله غنی‌سازی ایران تحریم‌ها و قطعنامه‌ها را لغو کند.

به گزارش صراط، کارشناسان مسائل سیاسی بر این باورند که لغو تحریم‌ها نشان دهنده فضای تعاملی بین کشورهای 1+5 و ایران است و در واقع از این به بعد شرایط سوء‌ظن و اتهام ‌پراکنی که از سوی غربی ها به عنوان یک اهرم فشار به سیاست های ایران صورت می گرفت، جای خود را به بحث کارشناسانه، متعهدانه و شرایط عادلانه می‌دهد طوری که طرفین برای رفع ابهام تلاش ‌کنند.

جالب توجه آنجاست که، بر اساس شواهد موجود و با توجه به سخنانی که طی روزهای گذشته مقامات غربی 5+1 مطرح کرده‌اند به نظر نمی‌آید با وجود بیانیه‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا "اشتون"، غرب به لزوم پذیرش غنی‌سازی ایران پایبند باشد.

 باید یادآور شد در حالی که بیانیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مثبت بود، اما اظهار‌نظر‌های مقامات آمریکا، فرانسه و انگلیس در فاصله نطق اشتون تاکنون نشان می‌دهد بیانیه اشتون به معنای پایان مجادله و تبلیغات غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران نیست اما باید گفت غرب چاره‌ای ندارد جز اینکه فعالیت غنی‌سازی ایران را بپذیرد و تحریم‌هایی که به طور یکجانبه و خارج از چارچوب قوانین بین المللی علیه ایران تصویب شده از جمله تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا و آمریکا در حوزه انرژی و بانک مرکزی را لغو کند.

لازم به ذکر است، غرب ترجیح می‌دهد لغو تحریم‌ها بدون سر و صدا صورت گیرد یعنی به جای اینکه اعلام کند تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را کنار گذاشته ترجیح می‌دهد این مسئله آرام ، بدون جنجال و به دور از حاشیه صورت گیرد.

در ادامه همان سیاست لغو تحریم ها بدون پوشش خبری رسانه های غرب در روز های اخیر به نقل از یکی از مقامات اروپایی این بود که، اتحادیه اروپا تحریم نفتی ایران را که از 6 تیرماه امسال قرار بود اجرا شود به حالت تعلیق در می آورد، از این رو این مسئله از سویی عدم اعلام رسمی لغو تحریم‌ها و از سویی دیگر به‌جای لغو قانون صحبت از عدم اجرای آن می شود.

کارشناسان سیاسی اذعان دارند، اجلاس بغداد روند استانبول را دنبال می‌کند چرا که ممکن است1+5 بدون اعلام رسمی لغو تحریم‌ها، در مذاکرات جداگانه‌ای با هیئت ایرانی آمادگی خود را برای لغو برخی تحریم‌ها به صورت پلکانی اعلام کند.

باید یادآور شد، در پی سیاست های آمریکا،لابی صهیونیست و غرب، در فاصله دو اجلاس، برخی مطالبات را به صورت غیررسمی برای فشار بر جمهوری اسلامی مطرح شد که نمونه آن، ادعای اخیر امارات درباره حاکمیت جزیره ایرانی ابوموسی به این دلیل می باشد که آنها می‌کوشند تا هنگام برگزاری اجلاس بغداد طرف ایرانی را وادار به پذیرش بخشی از خواسته‌های غرب مثل توقف غنی‌سازی 20 درصد یا خارج کردن اورانیوم 20 درصد غنی‌شده بر اساس توافق کلی اجلاس تهران کنند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که غرب می‌کوشد فضای مثبت استانبول را حفظ کند چرا که می‌خواهد از این طریق اوضاع اقتصادی خود را آرام کرده و مانع از افزایش قیمت نفت و بنزین شود و نیز برخی کشورهای اروپایی که با اکراه و فشار آمریکا تحریم انرژی ایران را پذیرفته‌اند ممکن است در مذاکرات آمادگی خود را برای برداشتن تحریم‌های حوزه انرژی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم اعلام کنند.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱۰
۳
بوی 598 میاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
نه خیر عزیزم بوی عوض کردن مروارید غلتان با آب نبات میاد (تعبیر جناب لاریجانی از قبول پروتکل الحاقی توسط دولت اصلاحات که البته تصمیم کل نظام بود در زمان کاندیداتوری برای ریاست جکهوری)
ژانوارژان
|
Iran (Islamic Republic of)
598 با فشار داخلي به امام و با خون شهدا امضا شد.
ولي الان ما چيزي نداديم تازه توي اين مذاكرات خيلي هم سريم احتمالا ديگه بايد به جاي 5+1 بگوييم 5+2 و اين موضوع يعني ايران در دنيا يكي از تصميم گيرندها در هر زمينه اي خواهد بود ناشناس جان من مرده تو زنده ولي ببين كي گفتم ايران به اوجي خواهد رسيد كه در تصور ما هم نميگنجيد و جز آرزوهايمان بود.
يا علي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ژانوارژان خدا از دهنت بشنوه ما که از خدامونه به شرطی که اخبار مذاکرات شفاف باشه .
حامي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱
۶
يا شايد جرياناتي دوباره خواهان خوراندن جام زهر به رهبر انقلاب باشند انشاالله امام زمان مثل هميشه به ياري اين مردم خواهد آمد اين مملكت صاحب دارد دلتون قرص باشه
رجب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱
۷
۴
چرا مي گوئيد حربه برد -برد ، اين يك پيشنهاد است . پس توقع داشتي بيايند براي باخت - باخت يا باخت خودشان . با اين تفكرات ضدي مملكت رت بباد داديد بس كنيد . 598 هم بنفعمان بود بقول معروف برد ما بود و منجر به باخت صدام در كويت شد . اينهمه ضديت شمارا كرده طالبان ايران !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱
۸
۲
بزرگترین لابی ضد ایران متعلق به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است چون از نزدیکی ایران و غرب میترسند .
سپهر سمیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱
۴
بوی سفر نیکسون به چین میاد
پویا
|
Germany
|
۱۰:۴۹ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱
۲
۱
به لطف خدا دمشان قیچی می شه از این بعد ایران +1+5 گفته می شه
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۲۱ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱
۳
۳
معلوم شد عهد اخوت بسته اید در حد لالیگا.شما هم دارید به تابناک تبدیل می شید.
5+سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۱
۲
۰
ایران ایران ایران پیروز است
سحر42
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۱
۲
۰
من ایران را دوست دارم و 5+1 را دوست ندارم