۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷

توافق اولیه عربستان و یمن برای تمدید آتش بس و اعلام رسمی پایان جنگ

توافق اولیه عربستان و یمن برای تمدید آتش بس و اعلام رسمی پایان جنگ
شورای ریاستی یمن و گروه انصارالله با میانجیگری عمان برای برقراری آتش بس جدید زیر نظر سازمان ملل به توافق رسیدند.
کد خبر : ۶۱۷۵۲۳

به گزارش پایگاه خبری صراط، خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع دیپلماتیک می‌گوید شورای ریاستی یمن و جنبش انصارالله با میانجیگری عمان به توافقی برای تمدید آتش بس به مدت شش ماه دست یافتند.

این منبع افزود: «طرفین همچنین توافق کردند که پرواز‌های جدیدی از فرودگاه صنعا، پایتخت یمن ایجاد کنند، محدودیت‌های عبور کشتی‌ها به بندر حدیده در جنوب غرب این کشور را رفع کرده و انسداد راه‌ها را رفع کنند».

همچنین گفته شده طرفین توافق کرده‌اند که کارمندان دولت در سراسر یمن از درآمد‌های صادرات انرژی مبلغی دریافت کنند.

شبکه خبری المیادین نیز گزارش داد: عربستان سعودی رئیس و اعضای شواری ریاستی یمن را به ریاض فرا خواند و آن‌ها را در جریان صحبت‌ها و تفاهم‌های غیر علنی خود با دولت نجات ملی یمن قرار داد.

المیادین به نقل از منابع یمنی گزارش داد: دیدگاه عربستان مبتنی بر تمدید آتش بس کنونی در یمن برای یکسال دیگر با تفاهم با صنعاء است.

این منابع افزودند: تمدید آتش بس با شروط جدید، اعلام رسمی پایان جنگ یمن و توقف دخالتش در یمن را به همراه خواهد داشت. پس از اعلام رسمی پایان جنگ، رایزنی‌های یمنی-یمنی با نظارت سازمان ملل و سرپرستی عربستان برگزار خواهد شد. این منابع بیان کردند: رایزنی‌های یمنی-یمنی با نظارت سازمان ملل و سرپرستی عربستان، تلاش خواهد کرد که توافقی برای مرحله انتقالی دو ساله حاصل شود. ریاض تصمیمش درباره پایان جنگ و بستن پرونده یمن را به شورای ریاستی یمن ابلاغ کرده است.

گفتنی است، آتش بس قبلی در اکتبر ۲۰۲۲ منقضی شد و طرفین نتوانستند بلافاصله بر سر تمدید آن به توافق برسند. انتظار می‌رود با اجرایی شدن آتش بس جدید در یمن، روند حل و فصل سیاسی تحت نظارت سازمان ملل آغاز شود.

آتش بس بین دو طرف بار‌ها از سوی ائتلاف سعودی نقض شد. با این حال بسیاری معتقدند این قرارداد تا حد زیادی درگیری بین دو طرف را کاهش داد. طی این مدت تلفات به میزان ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد و با سوخت بیشتری وارد کشور شد.