۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹

مکرون: اروپا باید از اختلاف میان آمریکا و چین فاصله بگیرد

مکرون: اروپا باید از اختلاف میان آمریکا و چین فاصله بگیرد
رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه اخیر خود از اتحادیه اروپا خواست تا از موضع واشنگتن در قبال پکن پیروی نکند.
کد خبر : ۶۱۷۹۳۰

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از باشگاه خبرنگاران، «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، در مصاحبه اخیری که با نشریه پولیتیکو داشت از اتحادیه اروپا خواست تا «خودمختاری خود را حفظ کرده» و «از رویارویی و مداخله به جای آمریکا» خودداری کند.

مکرون پیش از این هم چنین اظهاراتی را مطرح کرده بود، اما در نهایت در درگیری میان روسیه اوکراین باز هم از آمریکا پیروی کرد، اکنون هم در این مصاحبه که همزمان با سفر او به چین انجام شد، گفت: «اروپا در صورت گرفتار شدن در بحران‌هایی که مربوط به ما نیست، با خطر بزرگی مواجه است. پارادوکس در این است که ما بر ترس خودمان با این غلبه کنیم که بگوییم پیرو آمریکا هستیم، سوالی که باید به خودمان پاسخ دهیم این است که آیا دامن زدن به بحران تایوان به نفع ماست؟ نه، بدترین کار این است که دراین بحران، ما اروپایی‌ها پیرو آمریکا شویم.»

پیش از این مصاحبه، مکرون با «شی جین پینگ» همتای چینی خود ملاقات کرد و در صحبت‌های خود با پولیتیکو گفت: «اگر اروپا نتواند بحران اوکراین را حل کند، چگونه درباره تایوان می‌توانیم بگوییم اگر کار اشتباهی انجام شود ما آنجا خواهیم بود.»

ساعاتی پس ازآنکه مکرون چین را ترک کرد، پکن رزمایش سه روزه خود در دریای جنوبی چین را در پاسخ به سفر رئیس تایوان به آمریکا و دیدار با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا آغاز کرد. روابط میان واشنگتن و پکن در حال حاضر در پایین‌ترین حد خود است و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، بار‌ها اعلام کرده است که واشنگتن مداخله نظامی در روابط میان چین و تایوان انجام خواهد داد.

از طرفی رهبران اروپایی در تلاشند تا از بحران تایوان دوری کنند، اما پافشاری آن‌ها بر شی جین پینگ بر محکوم کردن حملات روسیه علیه اوکراین، خشم رئیس‌جمهور چین را بر انگیخته است. همچنین درگیری در اوکراین تا حد زیادی بحث درباره «خود مختاری استراتژیک» در اروپا را هم زیر سوال برد.

مکرون و «آنگلا مرکل» صدراعظم پیشین آلمان، مذاکرات بسیاری درباره کاهش اتکا به آمریکا داشتند، اما به روی کار آمدن «اولاف شولتس» باعث شد تا موضع صلح‌طلبانه کنار گذاشته شود و برلین به دستو آمریکا به اوکراین سلاح بفرستد. مکرون از ماه فوریه سال گذشته که حملات روسیه آغاز شد بار‌ها با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، مذاکره کرده است، اما تاکنون نتوانسته کرملین را از این حملات منصرف کند، در حال حاضر که به دلیل تحریم‌ها اروپا با بحران انرژی مواجه است و قیمت‌ها به شکل سرسام‌آوری بالا رفته، مکرون از تمام ۱۰ بسته تحریم ضد روسیه حمایت کرده است. در واکنش به چنین اقداماتی، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، تابستان سال گذشته گفت: «رئیس‌جمهور فرانسه هنوز در مورد استقلال استراتژیک اتحادیه اروپا صحبت می‌کند و مطمئن هستم که آن‌ها اجازه نخواهند داشت آن را داشته باشند.»