۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰

مراقبت‌های لازم قبل و بعد از تزریق ژل و فیلر

مراقبت‌های لازم قبل و بعد از تزریق ژل و فیلر
کد خبر : ۶۱۸۵۶۴

امروزه تزریق ژل یا فیلر به نواحی مختلف صورت و بدن به عنوان یک روش ایمن و مؤثر جهت رفع چین و چروک‌ها و جوانسازی پوست شناخته می‌شود. تزریق ژل صورت جهت برجسته کردن گونه‌ها، از بین بردن خط خنده، زاویه سازی و فرم دهی و متقارن نمودن لب‌ها کاربرد دارد.

این نوع تزریق یک روش کم تهاجمی و به‌صرفه است که در آن از بی‌هوشی استفاده نمی‌شود و دوره‌ نقاهت آن بسیار راحت خواهد بود. البته لازمه‌ رسیدن به نتیجه‌ دلخواه با دوره نقاهت کوتاه، به رعایت مراقبت‌‌های لازم قبل و بعد از تزریق ژل و فیلر نیاز خواهید داشت.

اقدامات قبل از تزریق ژل

اولین قدم پیش از اقدام به تزریق ژل انتخاب پزشکی ماهر و کاربلد خواهد بود. با کسب اطلاعات از اطرافیان خود می‌‌توانید برای انتخاب پزشک اقدام نمایید. بعد از مشاوره و نهایی کردن تصمیم، می‌توانید به نتیجه‌ دلخواه خود دست یابید. بعد از انتخاب پزشک مورد نظر و قبل از مراجعه جهت تزریق ژل می‌بایست موارد و نکات زیر را رعایت نمایید:

  • اگر بیماری خاصی داشته و دارو مصرف می‌‌نمایید، می‌‌بایست به اطلاع پزشک خود برسانید.
  • حتماً از انجام کار‌های دندانپزشکی روی دندان‌های خود در حدود دو هفته قبل از تزریق ژل بپرهیزید.
  • افراد متقاضی از مصرف دارو‌هایی چون آسپرین و ایبوپروفن که سبب رقیق شدن خون می‌شوند به مدت دو هفته پیش از تزریق ژل خودداری نمایند.
  • سه روز پیش از اقدام برای تزریق از مصرف چای سبز خودداری نمایید.
  • یک هفته قبل از تزریق ژل مصرف الکل و دخانیات را کنار بگذارید.
  • از مصرف رتینال‌ها، اسید گلیگولیک‌ها، ترتینوئین و اسید‌های آلفا هیدروکسی به مدت سه روز قبل از تزریق ژل خودداری گردد.

ساعت اول بعد از تزریق ژل

مراجعه‌کننده بعد از تزریق ژل متوجه مواردی چون قرمزی، کبودی، تورم، حساسیت به لمس یا خارش در نزدیکی محل‌ تزریق خواهد شد؛ که امری طبیعی خواهد بود. بنابراین لازم است تا از خاراندن، ماساژ و لمس نواحی تزریق جلوگیری نمایید. این عوارض طبیعی بوده و اغلب با گذشت مدت زمانی اندک و تا چند ساعت بعد از تزریق برطرف می‌شوند. در صورتی که علائم گفته شده تا ۳ روز رفع نشد، با کلینیک مورد نظر تماس برقرار نمایید.

مراقبت‌های لازم قبل و بعد از تزریق ژل و فیلر

معمولاً احساس درد پس از تزریق نمودن ژل وجود ندارد یا در صورت وجود بسیار خفیف خواهد بود. به هیچ وجه جهت تسکین درد از دارو‌هایی همچون آسپرین یا دارو‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی از جمله ایبوپروفن یا ژلوفن استفاده نکنید؛ چرا که مصرف آن‌ها عوارضی همچون خونریزی و کبودی را به‌دنبال خواهند داشت.

کمپرس آب سرد برای رفع کبودی گزینه مناسبی خواهد بود. اغلب تزریق ژل، درمانی کم عارضه بشمار می‌رود؛ اما مانند دیگر درمان‌‌های زیبایی بیمار گا‌هاً بعضی از عوارض را تجربه می‌کند. یکی از این عوارض، کبودی در اطراف و قسمت تزریق است. برای کاهش کبودی کمپرس سرد کمک زیادی خواهد کرد. ضمن این‌که برای کاهش کبودی می‌‌توانید از کرم‌ها و پماد‌های حاوی عصاره گیاه آرنیکا یا از مکمل بروملائین نیز استفاده نمایید.

در سراسر دنیا برای رفع کبودی از عصاره گیاه آرنیکا استفاده می‌شود که بدون نسخه نیز می‌توان آن را از داروخانه‌ها تهیه نمود. پزشک برای بهبود سریع‌‌تر عوارض با مشاهده شرایط بیمار، دارو‌ها یا پماد‌هایی را تجویز خواهد کرد. گا‌هاً برخی از کلینیک‌ها همراه با توصیه‌های ضروری، دارو‌های لازم را نیز در اختیار بیمار قرار می‌دهند.

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای تزریق فیلر هستند؟

با توجه به این‌که تزریق فیلر عملی غیرجراحی و غیرتهاجمی محسوب می‌شود؛ اغلب متقاضیان، تزریق موفق و ایمن فیلر را در قسمت‌های مختلف بدن انجام می‌دهند.

مراقبت‌های لازم قبل و بعد از تزریق ژل و فیلر

برای قرار گرفتن در زمره کاندیداهای مناسب برای تزریق فیلر لازم است تا سیگار نکشید و سلامت جسمانی مناسبی داشته باشید. از مصرف نوشیدنی‌های الکلی، روغن ماهی، گلوکوزامین، کافئین، ویتامین B و E، قبل از تزریق خودداری نمایید؛ چرا که از فاکتور‌های رقیق ‌کننده خون برخوردار هستند و منجر به افزایش تورم و کبودی پس از تزریق خواهند شد.

نکات مراقبتی بعد از تزریق فیلر

پس از تزریق و انجام این روش جوانسازی مراجعه‌کننده می‌بایست نکات زیادی را رعایت کند که از جمله مهم‌ترین آنها باید به موارد زیر اشاره کرد.

  • هرگز ناحیه تزریق را ماساژ ندهید و نخارانید؛ در غیر این صورت ماده تزریق شده جابه‌جا خواهد شد.
  • پس از تزریق به هیچ وجه ناحیه تحت تزریق را گرم نکرده یا کمپرس گرم قرار ندهید.
  • از انجام ورزش و فعالیت‌های سنگین خودداری نمایید.
  • پرهیز از حمام آفتاب
  • از قرار گرفتن در مقابل اشعه ماوراء بنفش، گرمای بسیار زیاد همچون سونا، اتاق بخار، آفتاب گرفتن و سولاریم خوداری شود.
  • در ۲۴ ساعت بعد از تزریق مصرف آنتی هیستامین و قراردادن کمپرس متناوب سرد روی ناحیه تزریق به تسکین تورم کمک کننده خواهد بود.
  • از انجام هرگونه فعالیت سنگینی یا مصرف الکل، دویدن و وزنه‌برداری که سبب می‌گردند جریان خون در ناحیه تزریق افزایش یابد خودداری نمایید.
  • روی صورت و گونه یا هر ناحیه‌ای که در آن تزریق صورت گرفته هرگز نخوابید. زیر سر خود هنگام خواب دو بالشت گذاشته و بدین ترتیب آن را از سطح بدن بالاتر قرار دهید.
  • از کشیدن، بلند کردن و جابه‌جایی اجسام سنگین خودداری کنید.

سخن پایانی

ژل و فیلر از مواد شناخته شده جهت افزودن حجم، پر شدن خطوط ریز و چین و چروک‌های صورت هستند. با تزریق فیلر لب، صورت، گردن، دست‌ها و گونه‌ها می‌‌توانید از ظاهری کامل‌تر، صاف‌تر و جوان‌تری برخوردار شوید. امروزه استفاده از این روش به دلیل غیرتهاجمی بودن آن‌ بسیار پرطرفدار است. همچنین برای دستیابی به نتیجه دلخواه می‌بایست مراقبت‌های لازم قبل و بعد از تزریق ژل و فیلر را رعایت نمایید.

شما می‌توانید برای انجام انواع تزریق فیلر به مطب دکتر پیشگاهی در تهران مراجعه نمایید. برای مشاهده نمونه کارها و مشاوره تخصصی به وبسایت ایشان به آدرس اینترنتی https://drpishgahi.com/ مراجعه و یا با شماره‌های 02122650230 و 02122650630 تماس بگیرید.