۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱

تمدید برند و انحلال شرکت؛ هرآنچه که نیاز است بدانید

تمدید برند و انحلال شرکت؛ هرآنچه که نیاز است بدانید
در ابتدا باید بدانید که هر برند تجاری مدت اعتبار محدودی دارد. بعد از آن زمان باید برای تمدید برند اقدام کنید. اعتبار برند‌های تجاری ثبت شده در ایران ۱۰ سال است. پس از طی شدن این زمان، باید برای تمدید برند خود برای ده سال دیگر اقدام نمایید.
کد خبر : ۶۲۰۴۸۴

در ابتدا باید بدانید که هر برند تجاری مدت اعتبار محدودی دارد. بعد از آن زمان باید برای تمدید برند اقدام کنید. اعتبار برندهای تجاری ثبت‌ شده در ایران ۱۰ سال است. پس از طی شدن این زمان، باید برای تمدید برند خود برای ده سال دیگر اقدام نمایید.

در صورت عدم تمدید اعتبار برند چه اتفاقی می‌افتد؟

شما اگر در مهلت زمان ۶ ماهه برای تمدید نام تجاری یا برند خود اقدام نکرده باشید؛ این نام به شخص یا شرکت دیگری که تقاضای ثبت آن را داشته باشد، تعلق می‌گیرد. اگر در این مهلت ارفاقی شش ‌ماهه نیز برای تمدید علامت تجاری اقدام نکنید، با پرداخت جریمه تأخیر همراه خواهید بود که رقمی حدود یک دوم رقم ثبت برند می‌باشد.

به نوعی می‌توان گفت که بعد از گذشت این زمان، دیگر برند در مالکیت شما نخواهد بود و شما صاحب آن به حساب نمی‌آیید. در این صورت مالکیت برند شما به شخص دیگری تعلق می‌گیرد.

مدارک لازم برای تمدید برند اشخاص حقیقی

  • یک کپی از شناسنامه و کارت ملی شخصی که برند به نام او ثبت شده است.

  • ارسال یک نمونه از برند تجاری

  • تکمیل دقیق فرمی که در اختیار شما قرار می‌گیرد

  • ارائه وکالت نامه مهر و امضا شده اگر یک وکیل مراحل تمدید نام تجاری یا برند را برای شما پیگیری می‌کند.

مدارک لازم برای تمدید برند اشخاص حقوقی

  • یک کپی از شناسنامه و کارت ملی اشخاصی که در شرکت حق امضا دارند.

  • یک کپی از روزنامه تاسیس

  • یک کپی از روزنامه تغییرات اگر شرکت تغییراتی داشته است.

  • تکمیل دقیق فرم‌های اطلاعات

  • ارسال نمونه‌ای از برند تجاری

  • ارائه وکالت نامه مهر و امضا شده اگر یک وکیل مراحل تمدید نام تجاری یا برند را برای شرکت پیگیری می‌کند.

مراحل تمدید علامت تجاری

ساده‌ترین راه برای تمدید برند و لوگو این است که از سامانه هوشمند آسان‌ ثبت استفاده کنید و با کمترین زحمت و هزینه، صفر تا صد مراحل را پشت سر بگذارید. در غیر این صورت، باید به سایت مرکز مالکیت معنوی مراجعه نمایید و مراحل زیر را گام به گام طی کنید:

  • مشخصات مالک برند و علامت تجاریِ ثبت‌شده را وارد نمایید.

  • اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات خود را تکمیل فرمایید.

  • مدارک مورد نیاز برای تمدید برند و علامت تجاری را آپلود کنید.

  • هزینه تمدید اعتبار علامت تجاری و لوگو را پرداخت نمایید.

  • در پایان، شماره اظهارنامه خود را برای پیگیری‌های بعدی یادداشت کنید.

پس از بررسی کارشناسان این مرکز، اگر برند شما منقضی نشده باشد، از شما درخواست می‌شود کپی برابر اصل مدارک خود را به این اداره بفرستید. سپس گواهی چاپ آگهی شما در روزنامه رسمی صادر می‌شود. پس از انتشار آگهی، برگه تمدید اعتبار برند شما صادر خواهد شد. گفتنی است که اعتبار علائم تجاری تمدید شده نیز ده سال است.

برای تمدید برند خود سامانه‌ای می‌خواهید که اگر سوال یا مشکلی داشتید بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن به راه حل مناسب برسید. سامانه مرجع خدمات حقوقی آسان ثبت را می‌توان یکی از برترین سامانه‌ها با پشتیبانی توسط تیم با تجربه‌ای دانست که می‌تواند به شما کمک کند.

انحلال شرکت

گاهی شرکت‌ها بنا به ضرورت و دلایل مختلف به فعالیت تجاری خود پایان داده و منحل می‌شوند. برای منحل کردن یک شرکت، مدت زمان تأسیس، میزان سرمایه و… شرط نیست و تنها با گذران مراحل قانونی، انحلال شرکت صورت می‌پذیرد. با توجه به تنوع انواع و روش‌های ثبت شرکت، مراحل و قوانین خاصی برای انحلال هریک از این شرکت‌ها وجود دارد.

چه مدارکی برای انحلال شرکت مورد نیاز است؟

انحلال انواع شرکت‌ها تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با یک دیگر دارند. برای مثال مدارک مورد نیاز برای انحلال دو نوع از متداول‌ترین شرکت‌های ثبتی در ایران به شرح زیر می‌باشد.

مدارک مورد نیاز انحلال سهامی خاص:

  • اصل صورت جلسه‌ی انحلال شرکت که به تایید همه شرکا و مدیر تصفیه رسیده باشد.

  • آخرین روزنامه رسمی شرکت

  • فتوکپی شناسنامه مدیر تصفیه هر گاه مدیر تصفیه خارج از سهامداران انتخاب شده باشد.

  • اصل روزنامه کثیرالانتشار حاوی آگهی دعوت شرکاء،هرگاه مجمع با اکثریت شرکاء تشکیل شده باشد.

*صورت جلسه انحلال شرکت همراه دیگر مدارک می‌بایست ظرف 5 روز از تاریخ تشکیل جلسه به اداره‌ی ثبت شرکت‌ها ارسال گردد و پس از ثبت در دفاتر ثبت شرکت‌ها و امضاء ذیل آن توسط نماینده آن شرکت منحل شود.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت انحلال شرکت با مسئولیت محدود:

برای انحلال یک شرکت از نوع ثبت شرکت مسئولیت محدود هم باید مراحل خاصی را پشت سر بگذارید، البته توجه داشته باشید که این مراحل با شرکت‌های سهامی خاص شباهت‌هایی دارد و تنها در چند مورد بسیار کوچک متفاوت می‌باشد.

  • اصل صورت جلسه‌ی انحلال شرکت که به تایید همه شرکا و مدیر تصفیه رسیده باشد.

  • آخرین روزنامه رسمی که آگهی‌های شرکت در آن منتشر می‌گردد.

  • فتوکپی شناسنامه مدیر تصفیه در صورتی که خارج از شرکاء انتخاب شده باشد.

  • ارائه سند ثبت دایر بر ارسال دعوت نامه برای شرکاء چنانچه مجمع عمومی فوق العاده با اکثریت شرکاء تشکیل شده باشد.

نحوه و مراحل ثبت اینترنتی انحلال شرکت چگونه است؟

نحوه و مراحل ثبت اینترنتی درخواست انحلال شرکت، با توجه به نوع شرکت و علتی که به واسطه آن، شرکت منحل می‌شود، متفاوت می‌باشد. در کل هر نوع شرکتی، با هر علتی که منحل شود، باید مطابق مراحل خاصی، اقدام به ثبت این انحلال کند. این مراحل، به شرح زیر هستند:

1.ابتدا باید وارد سامانه جامع ثبت شرکت‌ها شوید.

2.پس از وارد شدن به سامانه ثبت درخواست انحلال شرکت، گزینه صورتجلسه تغییرات را انتخاب کنید

3.بعد از اینکه گزینه صورتجلسه تغییرات را انتخاب نمودید، یکی از دو گزینه با شناسه ملی یا بدون شناسه ملی را در قسمت شیوه درخواست انتخاب کنید. سپس اطلاعات مورد نیاز مانند شناسه ملی شرکت، یا نام، استان و واحد ثبتی شرکت را وارد کرده و پس از وارد کردن تصویر امنیتی، به مرحله بعد بروید.

4.در این مرحله، اطلاعاتی نظیر خوشه و گروه شخصیت حقوقی، تاریخ جلسه، نصاب جلسه از حیث تعداد سهام داران حاضر در جلسه، اطلاعات شخص متقاضی و شخص امضا کننده دفتر و سایر اطلاعات مورد نیاز را وارد نمائید و پس از وارد کردن تصویر امنیتی، به مرحله بعد بروید.

5.در این مرحله، از قسمت نوع تصمیم، گزینه انحلال را انتخاب کنید. پس از مشخص نمودن تصمیمات مربوط به انحلال شرکت، باید نام افراد حاضر در جلسه و سمت آن‌ها در کادر مربوطه، وارد نمایید.

6.در مرحله بعدی از نحوه مراحل انحلال شرکت، باید نوع ارتباط اشخاص نام برده شده در مرحله قبل، با شخص حقوقی مشخص گردد.

7.در انتها نیز، شما باید متن صورتجلسه انحلال شرکت خود را عینا، وارد کنید و گزینه ثبت نهایی را بزنید تا به شما کد رهگیری داده شود.

با طی نمودن نحوه و مراحل ثبت درخواست انحلال، درخواست شما، به اداره ثبت شرکت‌ها، فرستاده خواهد شد و یک نماینده، با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، به صورت حضوری، برای پیگیری‌های نهایی، به اداره ثبت شرکت‌ها برود.

همانطور که گفته شد با توجه به تنوع شرکت‌های ثبت شده، مراحل و قوانین خاصی برای انحلال هریک از این شرکت‌ها وجود دارد. شما می‌توانید تمام مراحل و اقدامات لازمی که برای انحلال شرکت گفته شد را از طریق سامانه ثبت و پیگیری انحلال شرکت‌‌های آسان ثبت شما به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن دنبال نمایید. با دنبال کردن راهنمای انحلال و سامانه ثبت شرکت آسان‌ثبت می‌توانید به راحتی این روند قانونی را به انجام برسانید.