۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹

موافقت طرفین درگیری در سودان با آتش‌بس قابل تمدید ۷ روزه

موافقت طرفین درگیری در سودان با آتش‌بس قابل تمدید ۷ روزه
بامداد امروز یکشنبه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که توافق آتش‌بس در سودان پس از ۴۸ ساعت اجرایی می‌شود و ممکن است با موافقت ارتش و نیرو‌های واکنش سریع تمدید شود. وزارت خارجه عربستان نیز شامگاه شنبه اعلام کرد طرفین درگیر در سودان توافقنامه‌ای برای آتش‌بس ۷ روزه و قابل تمدید در جده امضا کردند.
کد خبر : ۶۲۲۴۸۳

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: "این توافق شامل توافق طرف‌های درگیر برای تسهیل تحویل و توزیع کمک‌های بشردوستانه، احیای خدمات اولیه و خروج نیرو‌ها از بیمارستان‌ها و تاسیسات عمومی است. "

این بیانیه می‌افزاید: «این توافق شامل تسهیل عبور و مرور امن عوامل بشردوستانه و دسترسی به کالا‌های ضروری است که امکان انتقال بدون مانع آن‌ها را فراهم می‌کند».

در این بیانیه اشاره شده است که "دو طرف متعهد شدند که در طول ۴۸ ساعت قبل از آغاز آتش‌بس بشردوستانه به دنبال دستاورد‌های میدانی نباشند. "

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان صبح امروز گفت که توافق آتش‌بس بارقه امیدی به مردم سودان می‌دهد و گامی در مسیر درست است.

وزیر امور خارجه عربستان در اظهارات خود پس از امضای توافقنامه بین نمایندگان نیرو‌های مسلح سودان و نیرو‌های واکنش سریع، بر اصرار عربستان به امنیت و ثبات سودان و ملت برادر تاکید کرد.

ائتلاف «نیرو‌های آزادی و تغییر» در سودان صبح یکشنبه از توافقی که عصر دیروز شنبه در جده بین نیرو‌های مسلح سودان و نیرو‌های واکنش سریع امضا شد، استقبال کردند.

نیرو‌های آزادی و تغییر در بیانیه‌ای از همه طرف‌ها خواست تا به طور کامل به اصول توافق جده پایبند باشند و آتش‌بس کوتاه‌مدت و ترتیبات بشردوستانه را رعایت کنند.

درگیری بین نیرو‌های مسلح سودان و نیرو‌های واکنش سریع به رهبری محمد حمدان دقلو "حمیداتی" در ۱۵ آوریل پس از اختلاف نظر در مورد طرح‌های ادغام "واکنش سریع" در ارتش و تسلسل فرماندهی در آینده تحت یک توافقنامه پشتیبانی شده در سطح بین‌المللی آغاز شد.