۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱

گردش در جنگل بدون آسیب به محیط زیست

گردش در جنگل بدون آسیب به محیط زیست
کد خبر : ۶۲۳۸۵۴

گردش در کوه و جنگل یکی از راه‌های مهیج و جذاب برای افراد به شمار می‌آید. علاقه افراد به طبیعت و جنگل‌ها آنقدر زیاد است که فرد با خرید بلیط هواپیما (https://www.alibaba.ir/) یا رزرو تور‌های گردشگری به منطقه‌های دوردست سفر می‌کند تا تجربه یک کوهنوردی یا گردش جنگلی را برای خود ایجاد کند. هرچه افراد سفر‌های خود به طبیعت را بیشتر می‌کنند طبیعتا آسیب به محیط زیست و طبیعت نیز بیشتر می‌شود. ما در این مقاله آداب سفر و طبیعت گردی را برای شما به صورت مفصل شرح می‌دهیم تا بتوانید یک سفر بدون آسیب برای خود داشته باشید.

آسیب‌های وارد شده به طبیعت در حین سفر

امروزه یکی از مشکلات بزرگ، آسیب به محیط زیست و طبیعت در حین سفر بوده است. برخی از مکان‌های محبوب مثل جنگل آمازون در معرض خطر‌ها و صدمه‌های غیر قابل جبرانی قرار دارد؛ این خطر‌ها از رعایت نکردن اصول بهداشتی انسان‌ها نشات می‌گیرد. ریختن زباله‌ها و‌اشیای تجدید ناپذیر در طبیعت یکی از آسیب‌های اساسی به حساب می‌آید. از جمله رفتار‌های نادرست انسان‌ها می‌توان به شکار و دام‌گزاری پرندگان و حیوانات اشاره نمود.

چگونه از آتش سوزی‌های ناگهانی در جنگل پیشگیری کنیم؟

طبق آمار و نتایج حدود ۹۵ درصد از آتش سوزی‌ها عامل انسانی دارد؛ وزش باد‌های گرم یکی از عوامل گسترش این آتش سوزی‌ها در سطح جنگل‌ها است. بسیاری از پارک‌ها نظیر پارک جنگلی لویزان سالیانه در معرض این اتفاقات ناگوار هستند. یکی از عوامل خطرناکی که باعث آتش سوزی جنگل‌ها می‌شود، این است که مسافران آتش‌های خود را با روش‌های نادرست در جنگل ر‌ها می‌کنند؛ این افراد به دلیل نداشتن آگاهی آتش‌های روشن را به حال خود می‌گذارند.

گردش در جنگل بدون آسیب به محیط زیست

در فصول سرد سال مثل فصل زمستان و پاییز برگ‌ها حالت خشک‌تری به خود می‌گیرند؛ این عامل یکی از حساس‌ترین عوامل برای شروع آتش سوزی است. شما مسافران عزیز باید دقت داشته باشید در مناطقی که برگ و خرده چوب قرار دارد، آتش خود را روشن نکنید.

ایمن‌ترین راه برای روشن کردن آتش این است که آتش در یک گودی روشن شود و سپس در داخل همان گودی دفن شود.

همیشه قبل از ترک کردن جنگل، از خاموش شدن آتش مطمئن شوید چرا که در برخی مواقع آتش در زیر زغال‌ها وجود دارد و به محض وزش باد ملایم شروع به روشن شدن می‌کند.

در سفر به جنگل با زباله‌هایمان چه کنیم

زباله‌ها یکی از عوامل نابود‌کننده برای جنگل و طبیعت محسوب می‌شود. فر ض کنید همراه با دوستان خود به پارک جنگلی سراوان سفر کرده‌اید؛ این سفر شما ممکن است حدود یک یا دو هفته طول بکشد؛ اگر در این زمان نتوانید زباله‌های خود را جمع‌آوری کنید یک آسیب مهلک به جنگل وارد کرده‌اید. هر نوع ظروف پلاستیکی یا نایلون‌ها حدود ۳۰۰ سال زمان برای تجزیه شدن نیاز دارند. توجه داشته باشید جدای از بحث تجزیه شدن، سلامتی حیوانات نیز مطرح می‌شود؛ چرا که گاهی حیوانات این گونه مواد پلاستیکی را خورده و سلامتی خود را درگیر می‌کنند.

توصیه ما به شما مسافرین و گردشگران عزیز این است که تا حد امکان از ظروف پلاستیکی استفاده نکنید؛ در صورت استفاده از این ظروف و مواد پلاستیکی، تمامی آن‌ها را جمع‌آوری کرده و با خود از جنگل و طبیعت خارج کنید.

گردش در جنگل بدون آسیب به محیط زیست

گاهی افراد به علت نداشتن آگاهی، اقدام به سوزاندن زباله‌های خود می‌کنند؛ شما باید هوشیار باشید که سوزاندن زباله دست کمی از ر‌ها کردن آن‌ها در طبیعت ندارد و یک عامل نابود‌کننده برای کوه و جنگل به حساب می‌آید.

از پرندگان و حیوانات مراقبت کنیم

یکی از کار‌هایی که باید در حین سفر به آن دقت کنید این است که هرگز پرندگان و جانداران جنگلی را اذیت نکنید و به جان آن‌ها خدشه‌ای وارد نکنید. بسیاری از افراد متعقد هستند زمانی که در جنگل حضور دارند می‌توانند آزادانه به شکار کردن مشغول شوند. شکار کردن یک روش نادرست برای نابودی نسل حیوانات است.

از دیگر نکات مهم این که در جنگل از دادن انواع غذا‌ها به حیوانات خودداری کنیم چرا که این غذا‌ها باعث تغییر ذائقه آن‌ها می‌شود؛ همچنین ممکن است حیوان به برخی از غذا‌ها واکنش بدی نشان داده و سلامتی او دچار اختلال شود.

نتیجه‌گیری

یکی از روش‌های مهیج برای هر فردی رفتن به طبیعت و جنگل است. متأسفانه بسیاری از افراد به دلیل کمبود آگاهی و اطلاعات، آسیب‌های جبران ناپذیری از طریق زباله ریختن، آتش سوزی، شکار کردن و... به طبیعت وارد می‌کنند. بهتر است در زمان حضور در جنگل، مراقب محیط اطراف و همچنین حیوانات و پرندگان باشیم تا بتوانیم در همه زمان‌ها یک طبیعت سرسبز و شاداب داشته باشیم.

به سرم همیشگی از همراهی شما کاربران عزیز کمال تقدیر و تشکر را داریم. اگر شما نیز نکته مهمی به خاطر دارید، م توانید در قسمت نظرات برای ما مطرح نمایید. ‌امید است که مقاله برای شما مفید  و کاربردی واقع شده باشد.