۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹

پیرهادی :تغییر تعطیلی از پنجشنبه به شنبه هیچ منع شرعی و قانونی ندارد

پیرهادی :تغییر تعطیلی از پنجشنبه به شنبه هیچ منع شرعی و قانونی ندارد
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تغییر تعطیلی از پنجشنبه به شنبه، هیچ منع شرعی و قانونی ندارد و صرفاً نیاز به یک عزم و اصلاح دارد.
کد خبر : ۶۲۴۸۹۱

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل ازمهر، محسن پیرهادی، با تأکید بر اینکه لازم است شجاعت تصمیم‌گیری در جایگزین کردن تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه را پیدا کنیم، گفت: متأسفانه ایام فعالیت و روزهای کاری مورد استفاده در کشور ما، برای تعامل با کشورهای منطقه و جهان نامناسب و نامتناسب است و همین روند سبب شده در تعامل همه‌جانبه با دنیا به نوعی انزوا و خود تحریمی دچار شویم. ما چهار روز هفته را به‌واسطه تعطیلی متفاوت با سایر کشورها از دست می‌دهیم. یک روز تعطیل که جمعه باشد به‌واسطه مسائل دینی، اجتناب‌ناپذیر و صحیح است اما تغییر تعطیلی از پنجشنبه به شنبه، هیچ منع شرعی و قانونی ندارد و صرفاً نیاز به یک عزم و اصلاح دارد.

پیرهادی با توجه به برخی ایراداتی که از سوی جمعی نسبت به جایگزین شدن تعطیلی روز شنبه به جای تعطیلی مرسوم پنج‌شنبه‌ها در کشور بیان می‌شود، گفت: بسیاری از افراد از گشایش کار فعالان اقتصادی در تعامل با دنیا بی‌اطلاع هستند و طبیعی هم هست؛ چراکه درگیر این موضوع نبوده و نیستند اما وظیفه مسئولان و نخبگان است که در این باره روشنگری کنند، تا اشخاصی که به جایگزینی شنبه به جای پنج‌شنبه ایراد وارد می‌کنند، اقناع شوند.

هر روشی که منجر به بهبود اوضاع اقتصادی می‌شود را پیگیری کنیم

عضو هیئت رئیسه مجلس با اعتقاد به اینکه باید از هر ایده، مدل و روشی که باعث شود وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبود حرکت کند را سریع و بی‌درنگ پیگیری کنیم، ادامه داد: برای حل مشکلات بزرگ باید تصمیمات بزرگ بگیریم چرا که حل مشکلات بزرگ اقتصادی با شعارزدگی حل نمی‌شود. تصمیمات باید به‌روز، مهم و دقیق گرفته شوند.

نماینده مردم تهران در ادامه با تأکید بر اینکه برای کاستن از هزینه افزایش تعطیلات رسمی کشور، سامان‌دهی و نظام‌مند کردن تعطیلات را حتی‌المقدور برحسب الگوی مبادلات و مراودات بین‌المللی، منطقه‌ای و کشورهای حوزه خلیج فارس، پیش‌برده و یکسان‌سازی کنیم، ادامه داد: پیش تر در قالب یک نامه، اصلاحیه‌ای بر لایحه دولت وارد و جهت بررسی به کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی لایحه ارائه کردم‌. هر دو موضوع مورد مطالبه به بهره‌وری، ارتباطات بین‌المللی و عدالت، کمک خواهد کرد و مجلس و دولت نباید از کنار آن ساده عبور کنند.

در اصلاح رویکردهای اقتصادی نباید دستمان بلرزد

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با اشاره به اینکه تعطیلی شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه‌ها و بهره‌مندی تمامی نیروهای کار اعم از دولتی و بخش خصوصی، مطالبه بخشی از فعالان اقتصادی و مردم در بحث ساماندهی تعطیلات از مجلس است، افزود: تأکید دولت بر تعطیلی سراسری پنج‌شنبه‌ها- به دلیل نیمه تعطیل بودن قاطبه ادارات دولتی در این روز - در کنار تعطیلی روز جمعه سبب بروز نگرانی‌هایی در میان فعالان اقتصادی شده است چرا که منجر به افزایش شمار روزهای مسکوت در تعاملات و مراودات بین‌المللی و منطقه‌ای از سه روز به چهار روز می‌شود.

پیرهادی با تأکید بر اینکه در اصلاح رویکردهای اقتصادی نباید دستمان بلرزد، ادامه داد: سالهاست بسیاری از فعالان تجاری به‌ویژه فعالان حوزه تجارت بین‌الملل، جامعه دانشگاهی و پژوهشی کشور از تحمیل تعطیلی ۳ روزه در روند کاری‌شان گلایه دارند؛ چراکه ما در روندی نادرست در حوزه اقتصادی برای تعامل با کشورهای دنیا ساعت خواب و استراحت آنها را برای انجام مراودات بین المللی انتخاب کرده‌ایم و تلاقی تعطیلی جمعه در ایران با تعطیلات شنبه و یکشنبه قاطبه کشورهای دنیا خسارات زیادی را متوجه فعالیت‌های بین‌المللی اقتصادی، دانشگاهی و پژوهشی کرده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ سال پیش عمده کشورهای اسلامی و کشورهای حوزه خلیج فارس برای جبران این زیان اقتصادی و علمی و بهره‌مندی بیشتر از تعاملات بین‌المللی، در اقدامی واحد و مشترک، روزهای تعطیلات پایان هفته خود را از «پنج‌شنبه و جمعه» به «جمعه و شنبه» تغییر دادند، تا با تعاملات و مراودات بین‌المللی و منطقه‌ای هماهنگ شوند، گفت: آزمون و خطا در سیاستگذاری‌ها و چشم‌بستن بر الگوهای تثبیت شده و کارآمد منطقه‌ای و بین‌المللی بیشتر از اینکه منجر به توسعه عدالت و رفع نواقص شود، به ابهام و سردرگمی جامعه می‌انجامد. پیشنهاد تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه مطالبه به حق فعالان اقتصادی و جامعه دانشگاهی کشور است که سبب انتفاع اقتصادی همگانی خواهد شد.

برچسب ها: پیرهادی