۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹

صادرات ۱۲۰ میلیون دلاری ایران به ونزوئلا

صادرات ۱۲۰ میلیون دلاری ایران به ونزوئلا
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت گفت: صادرات غیر نفتی ایران به ونزوئلا در سال قبل با رشد ۴۱۶ درصدی به ۱۱۸ میلیون و ۱۰۲ هزار دلار رسید، تجارت با ونزوئلا بیش از این مورد انتظار است.
کد خبر : ۶۲۴۹۵۴

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از مهر، سید روح اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران همزمان با سفر رئیس جمهور به سه کشور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۹ هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش ۱۱۸ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۸۳۲ دلار به ونزوئلا صادر شده که این میزان ۴۱۶ درصد نسبت به سال قبل‌تر افزایش داشته، در این سال صادراتی به کوبا و نیکاراگوئه انجام نشده است.

وی افزود: واردات کشورمان از کشور ونزوئلا در سال ۱۴۰۱ حدود ۸ تن به ارزش ۸۱۶ هزار دلار و از کشور کوبا حدود ۱۸۸ تن به ارزش ۱۱ میلیون و ۸۵۸ هزار دلار بوده، اما در ده سال اخیر از کشور نیکاراگوئه هیچ کالایی به ایران به صورت مستقیم وارد نشده و از ایران نیز کالای غیر نفتی به این کشور صادر نشده است.

سخنگوی سابق گمرک در خصوص تجارت ایران با ونزوئلا گفت: عمده کالا‌های غیر نفتی صادراتی ایران به ونزوئلا، خودرو، لوازم یدکی و بدنه، محصولات شیلاتی، شیرینی و شکلات، رب گوجه فرنگی، روغن موتور، مواد شیمیایی، دارو و واکسن، کود، شوینده‌ها، پوشاک، صنایع دستی، کاشی و سرامیک، انواع لوله و پروفیل، شیرآلات، ماشین آلات ریخته گری، تراکتور، تانکر، سرنگ و لوازم الکترونیکی بوده و واردات سال گذشته از این کشور به ایران اجزا و قطعات وسایط نقلیه هوایی و تجهیزات الکترونیکی بوده است.

وی افزود: صادرات ایران به ونزوئلا از زمان دولت نهم و دهم افزایش یافت و در سال ۹۲ به ۱۲۰ میلیون و ۶۲۶ هزار دلار رسید، ولی در دولت یازدهم مسیر کاهشی را در این امر شاهد بودیم تا جایی که در سال ۹۶ به ۳۶۳ هزار رسید، اما در سال پایانی دولت دوازدهم مجدداً به ۱۱۹ میلیون دلار رسید و در سال ۱۴۰۰ مجدداً با کاهش، ۲۳ میلیون دلار کالا صادر شد و در سال ۱۴۰۱ با رشد ۴۱۶ درصدی به بیش از ۱۱۸ میلیون دلار رسید.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص تجارت با کوبا گفت: تا سال ۹۱ به صورت محدود، اما سالانه کالای ایرانی به کوبا صادر می‌شد، اما از سال ۹۲ تا سال ۹۶ صادراتی به این کشور انجام نشده و فقط ۶۰ هزار دلار در سال ۹۷ صادرات صورت گرفته و مجدداً بعد از آن تا کنون صادراتی به کوبا اتفاق نیفتاده، اما واردات از کوبا که عمدتاً دارو و تجهیزات پزشکی است در سال‌های مختلف انجام شده، که بالاترین میزان آن در ۱۲ سال گذشته در سال ۹۷ با ۶۰ هزار تن به ۲۱ میلیون و ۲۱۵ هزار دلار رسیده است.

لطیفی در خصوص تجارت با نیکاراگوئه گفت: متأسفانه جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه واردات کالا و صادراتی (غیر نفتی) در یک دهه گذشته با نیکاراگوئه نداشته که امیدواریم با سفر رئیس جمهور به این کشور شاهد آغاز تعامل تجاری با نیکاراگوئه باشیم.

وی افزود: در چارچوب سیاست ورود یا توسعه روابط تجاری و اقتصادی دولت سیزدهم به بازار‌های بکر و جدید، منطقه‌ای و بین المللی همراه با رویکرد چندجانبه گرایی، سفر رئیس جمهوری به آمریکای لاتین با برنامه‌ها و گفتگو‌های مد نظر، می‌تواند علاوه بر دستاورد‌های سیاسی، در توسعه روابط تجاری و اقتصادی و صادرات خدمات فنی و مهندسی نقش سازنده‌ای ایفا کند.