۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۲

«آنتونی بلینکن» جمعه به چین می‌رود

«آنتونی بلینکن» جمعه به چین می‌رود
وزارت امور خارجه آمریکا امروز از سفر وزیر خارجه این کشور به چین در روزجمعه هفته جاری خبر داد.
کد خبر : ۶۲۵۲۶۹

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از مهر، وزارت امور خارجه آمریکا امروز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور ۱۶ ژوئن (جمعه هفته جاری، ۲۶ خرداد ماه) به منظور ترمیم روابط دارای تنش به چین سفر خواهد کرد.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، مقامات ارشد ایالات متحده در خصوص جزئیات این سفر اعلام کردند: ایالات متحده انتظار یک تعامل کامل و قوی بین بلینکن و همتایان چینی اش در مورد وضعیت اوکراین را دارد و واشنگتن انتظارات خود را در این سفر روشن خواهد کرد.

این مقامات اضافه می کنند: بلینکن به دنبال ایجاد کانال های ارتباطی باز برای جلوگیری از محاسبات اشتباه و جلوگیری از درگیری احتمالی میان دو کشور است. واشنگتن از مقامات ارشد چین انتظار دارد تا نگرانی های خود را با بلینکن در مورد سیاست های فناوری ایالات متحده از جمله در مورد نیمه هادی ها مطرح کنند.

بر اساس اعلام مقامات آمریکایی، با وجود مذاکرات، ایالات متحده انتظار دارد که چین به آنچه آن ها اقدامات تحریک آمیز پکن از تنگه تایوان تا کوبا مدعی اند، ادامه دهد.

این در حالیست که چین گانگ، وزیر خارجه چین در جریان تماسی تلفنی امروز خود با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی‌ اش، از این کشور خواست تا در امور داخلی پکن دخالت نکرده و به منافع توسعه‌ای این کشور آسیب نزند.

گانگ درباره این مساله گفت: طرف آمریکایی باید از خود احترام نشان داده، دست از دخالت در امور داخلی چین برداشته و به خاطر رقابت، به حاکمیت، امنیت و منافع توسعه‌ای چین آسیب وارد نکند. امیدواریم طرف آمریکایی در راستای اجرای توافقی که سران دو کشور در اجلاس بالی به آن دست یافتند و همچنین تعهدات مربوطه، اقدام حقیقی کرده و برای حل و فصل اختلافات به نحو احسن، با طرف چینی همکاری کند.

دیپلمات چینی همچنین ابراز امیدواری کرد که آمریکا تبادلات و همکاری را توسعه داده و مانع تشدید روابط دو کشور شده و با حصول اطمینان از برقراری ثبات در روابط طرفین، به مسیر توسعه سالم و پایدار بازگردد.‌

خبر فوری

سید ابراهیم رییسی به شهادت رسید