۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۸

جزئیاتی تازه از اسناد کشف شده در اقامتگاه ترامپ

جزئیاتی تازه از اسناد کشف شده در اقامتگاه ترامپ
ترامپ با ۳۱ مورد اتهام نگهداری عمدی اطلاعات دفاع ملی تحت قانون جاسوسی مواجه است که هر اتهام مربوط به یک سند محرمانه خاص است.
کد خبر : ۶۲۵۵۶۱

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از میزان، کارشناسان اطلاعاتی درباره محتویات اسناد محرمانه که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سایق آمریکا در استراحتگاه «مار-آ-لاگو» خود در فلوریدا نگهداری می‌کرد، حدس و گمان‌هایی می‌زنند.

در ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد)، رئیس‌جمهور سابق در مورد ۳۷ اتهام فدرال در رابطه با اتهاماتی مبنی بر اینکه به طور غیرقانونی مطالب حساس و محرمانه را پس از خروج از کاخ سفید نگه داشته و سپس مانع تلاش فدرال برای بازگرداندن آن‌ها از خانه خود در «پالم بیچ» فلوریدا شده است، گناهکار شناخته نشد. 

به گزارش «نیوزویک»، پیش از محاکمه ترامپ در دادگاه میامی، دادستان‌ها کیفرخواست تاریخی علیه رئیس جمهور سابق را افشا کردند که در آن آمده بود که اسناد کشف شده شامل اسنادی است که جزئیات «قابلیت‌های دفاعی و تسلیحاتی آمریکا و کشور‌های خارجی؛ برنامه‌های هسته‌ای آمریکا، آسیب پذیری‌های احتمالی آمریکا و متحدانش برای حمله نظامی و طرح‌هایی برای تلافی احتمالی در پاسخ به یک حمله خارجی» را نشان می‌دهد. 

ترامپ با ۳۱ مورد اتهام نگهداری عمدی اطلاعات دفاع ملی تحت قانون جاسوسی مواجه است که هر اتهام مربوط به یک سند محرمانه خاص است. در کیفرخواست شرحی از مواد حساس ارائه شده است.

متخصصان اطلاعاتی «داگلاس لندن»، سابقاً از سرویس مخفی سیا و «مارک استات»، که قبلاً به عنوان تحلیلگر اطلاعاتی در وزارت خارجه آمریکا و سیا کار می‌کرد، درباره این محرمانه صحبت کردند.

جزئیاتی از این اسناد محرمانه
این ۲ نفر گفتند که به نظر می‌رسد این اسناد توضیحات جزئیات برنامه هسته‌ای و همچنین تصاویر ماهواره‌ای، جلسات توجیهی رئیس‌جمهور سابق در دوران حضورش در کاخ سفید و کار‌هایی را که ممکن است از جاسوسی که برای سیا کار می‌کرد سرچشمه گرفته باشد، در بر داشته باشد.

در توضیح یکی از این اسناد آمده است: «فوق محرمانه» //// ORCON/NOFORN. سند مورخ ژوئن ۲۰۲۰ در مورد توانایی‌های هسته‌ای یک کشور خارجی است.

«لندن» گفت که سند فوق محرمانه، بالاترین سطح طبقه بندی، در مورد برنامه هسته‌ای یک کشور خارجی به اندازه‌ای حساس است که حتی ۲ رمز مربوط به این سند به دلیل حساسیت آن‌ها تغییر یافته است.

لندن گفت که به دلیل ماهیت فوق محرمانه این اسناد و اسناد مشابه، اگر اطلاعات موجود در آن لو رفته باشد یا به دست افراد نادرست افتاده باشد، خسارت فوق العاده شدیدی به امنیت ملی آمریکا وارد خواهد کرد. 

لندن توضیح داد که سند دیگری با عنوان "TOP SECRET//HCS-P/SI//ORCON-USGOV/NOFORN" ممکن است حاوی اطلاعات یک جاسوس سیا باشد. 

لندن گفت که «HCS» به معنای «سیستم کنترل انسانی» است، که اطلاعاتی است که از منبع انسانی به دست می‌آید، در حالی که «P» مخفف «تخصصی» است، که به گفته لندن به این معنی است که «از یک عملیات انسانی حساس به دست آمده است». به عبارت دیگر، یک جاسوس حرفه‌ای که برای سیا کار می‌کند. 

در مورد بقیه سند، "SI" مخفف "Signals Intelligence" است، به این معنی که اطلاعات احتمالاً شامل رهگیری سیگنال‌ها توسط دولت آمریکا است، مانند تلفن همراه. "NOFORN" به این معنی است که سند را نمی‌توان با خارجی‌ها به اشتراک گذاشت، در حالی که ORCON به "Originator Control" اشاره دارد، به این معنی که آژانس اطلاعاتی آمریکا که سند را تهیه کرده است، قبل از به اشتراک گذاشتن آن در سایر نقاط داخل دولت آمریکا باید تایید شود.

سند دیگری در مورد "توانایی‌های نظامی یک کشور خارجی" از ژانویه ۲۰۲۰ با برچسب: "TOP SECRET// [redacted]/TK//ORCON/IMCON/NOFORN" وجود دارد.

لندن گفت که "TK" مخفف "Talent Keyhole" است، به این معنی که اطلاعات از نوعی تصاویر بالای سر، مانند سیستم‌های ماهواره‌ای به دست آمده است.

در جای دیگر، استات گفت که اسناد فوق محرمانه و «دستورالعمل ویژه» با شرح «توضیحات اطلاعاتی کاخ سفید» به احتمال زیاد اسنادی هستند که در جریان جلسه توجیهی روزانه ترامپ در دفتر کاخ سفید به ترامپ داده شده است. وی گفت که اطلاعات مربوط به این جلسات توجیهی روزانه به طور احتمالی بسیار قابل توجه بوده است.

ترامپ مدت‌هاست که هرگونه تخلف در رابطه با تحقیقات اسناد محرمانه را رد کرده است؛ به طور مثال وی ادعا می‌کند که قبل از خروج از کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱، همه اسناد مورد بحث را از حالت محرمانه خارج کرده است.