۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸

تشدید اختلافات در بروکسل پس از سفر شهردار تهران به بلژیک

تشدید اختلافات در بروکسل پس از سفر شهردار تهران به بلژیک
پس از تثبیت شهردار تهران در جایگاه نایب رئیسی مجمع عمومی متروپلیس، پاسکال اسمت، مسئول شهرسازی و امور بین‌الملل شهرداری بروکسل که میزبان هیأت ایرانی بوده، از سمت خود استعفا داده است.
کد خبر : ۶۲۵۷۱۸

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از فارس، بر اساس آنچه خبرگزاری فرانسه خبر داده پاسکال اسمت با فشار علنی حاجا لحبیب، وزیر امور خارجه بلژیک مجبور به استعفا شده و توسط وزارت خارجه این کشور متهم شده که زمینه ساز سفر موفقیت آمیز شهردار تهران و تثبیت وی در در جایگاه نایب رئیسی مجمع عمومی متروپلیس شده است.

 

پاسکال اسمت در یک کتفرانس خبری کناره گیری از سمت خود را اعلام کرده و تاکید کرده که «هیچ خطای شخصی مرتکب نشده است»


با این وجود حاجا لحبیب مدعی شده، پاسکال اسمت در حالی اصرار داشت که علیرضا زاکانی را دعوت کند که وزارت امور خارجه این کشور پیش از سفر، مخالفت خود برای صدور ویزای شهرداری تهران را به او اعلام کرده است.

 

بالا گرفتن اختلاف در میان مقامات بروکسل در حالی پس از حضور موفقیت آمیز شهردار تهران بالا گرفته که اینک برخی نمایندگان نماینده پارلمان بلژیک نیز خواستار استعفای وزیر امور خارجه این کشور شده اند.

 

دریا صفایی،‌ نماینده پارلمان بلژیک در توییتی در واکنش به استعفای این مقام شهرداری بلژیک گفته است: «این که پاسکال اسمت، مسئولیت خود را برعهده می گیرد، صحیح است، اما مسئولیت نهایی برعهده وزیر خارجه است، او نمی‌تواند در سمتش باقی بماند.»

 

گفتنی است علاوه بر تثبیت شهردار تهران در جایگاه نایب رئیسی در مجمع عمومی متروپلیس در سفر اخیر به بلژیک، تاسیس دفتر منطقه غرب آسیا و انتقال دفتر منطقه‌ای متروپلیس از گوانگجو به یکی از شهرهای جمهوری اسلامی ایران و افزایش نقش شهرداری‌های کلانشهرهای ایران در این سازمان بین‌المللی مورد بحث و تأیید قرار گرفته است.