۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴

ارتقای شاخص اهدای عضو در کشور

ارتقای شاخص اهدای عضو در کشور
رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ارتقای شاخص اهدای عضو (PMP) در کشور از ۷.۸ در سال ۹۹ به ۱۲.۲ در هر یک میلیون نفر در سال ۱۴۰۱ خبر داد.
کد خبر : ۶۲۵۸۹۶

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از وبدا، امیرحسام علیرضایی گفت: سال ۹۹ تعداد اهدای عضو در کشور ۶۴۵ مورد بود که در سال ۱۴۰۰ به ۹۲۸ مورد رسید و در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۱۶ مورد ارتقا یافت.

وی افزود: هم اکنون در کشور ۳۰ بخش پیوند کلیه، ۱۱ بخش پیوند کبد، ۳ بخش پیوند ریه، ۴ بخش پیوند پانکراس، ۱۸ بخش پیوند مغز استخوان، ۲۲ مرکز فراهم آوری و ۳۵ مرکز شناسایی پیوند، فعال هستند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت ادامه داد: پیوند کلیه با ۴۰ هزار و ۹۵ مورد بیشترین میزان پیوندها در کشور از ابتدا تاکنون را داشته است.

علیرضایی با بیان این که ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی سالانه در کشور داریم، اظهار داشت: ۲۵۰۰ تا ۴ هزار مورد از مرگ مغزی ها قابلیت پیوند عضو دارند.

وی بیان کرد: ۱۸ هزار بیمار نیازمند دریافت عضو در کشور وجود دارند و سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۴۰۱ مورد اهدای عضو انجام شد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت سه پایه اهدای عضو را علم، ساختار و فرهنگ دانست و گفت: علم ۲۰ درصد، ساختار ۳۰ درصد و فرهنگ ۵۰ درصد را شامل می شود.

علیرضایی با اشاره به راه اندازی مراکز درمان ناباروری، گفت: خوشبختانه تمامی استان های کشور دارای مرکز سطح سه ناباروری هستند و در حال حاضر 109 مرکز سطح سه ناباروری در کشور شامل 44 دولتی، 10 عمومی غیر دولتی ( جهاد دانشگاهی) و وابسته به ارگان ها و 55 مرکز خصوصی در این زمینه فعال هستند. همچنین در 55 دانشگاه علوم پزشکی 40 مرکز درمان ناباروری سطح 2 ارائه خدمت می کنند.

وی گفت: این خدمات در سطح یک شامل ویزیت، معاینه و انجام اقدامات پاراکلینیک اولیه، در سطح دو ارزیابی زوج نابارور، تشخیص علت ناباروری و انجامIUI و در سطح سه خدمات فوق تخصصی ناباروری (IVF, ICSI) و جراحی های پیشرفته آندومتریوز صورت می پذیرد.