۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶

همکاری ایران و عربستان؛ دستور کار شورای وزیران سعودی

همکاری ایران و عربستان؛ دستور کار شورای وزیران سعودی
ملک سلمان بن عبدالعزیز ضمن خوشامدگویی به زائران خانه خدا از کشور‌های مختلف جهان اعلام کرد که عربستان خدمت به حجاج را افتخاری بزرگ می‌داند.
کد خبر : ۶۲۶۰۱۵

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از خبرگزاری دانشجو، «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی در نشست هفتگی شورای وزیران در کاخ «السلام» جده به زائران خانه خدا که از کشور‌های مختلف برای انجام مناسک حج آمدند خوشامد گفت و اعلام کرد که عربستان سعودی خدمت به بیت الله الحرام و مسجد پیامبر -صلی الله علیه وسلم- و توجه و عنایت به زائران حرمین شریفین، تأمین امنیت، سلامتی و آسایش آن‌ها را یک افتخار بزرگ می‌داند.

شورای وزیران عربستان سعودی از تلاش‌های مقامات ذی ربط در امور زائران و ارائه‌ی بهترین خدمات به میهمانان خانه خدا در راستای اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ کشور که با دستاورد‌های دولت در حرمین شریفین و مشاعر مقدسه همسو است، قدردانی کرد.

«عصام بن سعد بن سعید» وزیر دولت و عضو شورای وزیران، و سرپرست وزارت اطلاع رسانی پس از پایان این نشست در گفتگو با خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اعلام کرد که شورای وزیران در نشست خود کلیات سیاست‌های خارجی عربستان سعودی طی روز‌های گذشته، به ویژه با توجه به تقویت همکاری با کشور‌های دوست و برادر، پیشبرد مسیر‌های مشترک و گشودن افق‌های جدید همکاری‌ها را مورد بررسی قرار داد.

شورای وزیران در نشست خود آخرین تحولات میان عربستان سعودی و ایران را در چارچوب تکمیل اجرای توافق‌نامه‌ی امضا شده در پکن، پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه‌ی از سرگیری سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های دو کشور و همکاری‌های دوجانبه در قضایای منطقه‌ای و بین المللی مورد اهتمام مشترک را مورد بررسی قرار داد.

شورای وزیران همچنین از کشور‌هایی که حمایت خود را از نامزدی ریاض برای میزبانی اکسپو ۲۰۳۰ اعلام کردند تشکر کرد و گفت این امر فرصتی برای عربستان است تا دستاورد‌هایی خود را با دیگر کشور‌ها و مردم جهان به اشتراک بگذارد و فضایی برای همکاری‌های جهانی جهت مقابله با چالش‌های آینده ایجاد می‌کند.

تعداد زائران حج تمتع کشور‌های مختلف در سرزمین وحی در حال افزایش است و سعودی‌ها برای حضور میلیونی زائران در جوار خانه خدا، حصار‌های اطراف مطاف را برداشته و فضای زیارتی مسجدالحرام را توسعه دادند.

اداره‌کل صدور مجوزات عربستان اعلام کرد که خدمات گسترده‌ای در فضای مجازی به شهروندان و حجاج خارجی طی موسم حج امسال ارائه می‌شود.

اخیراً نیز وزارت حج و عمره عربستان از طریق حساب رسمی خود در توییتر نوشت: ما از کلیه نیرو‌های انسانی و امکانات موجود برای تسهیل انجام مناسک حج امسال استفاده می‌کنیم و تلاش داریم بهترین خدمات را به زائران خانه خدا ارائه دهیم، بنابراین از زائران می‌خواهیم با نیرو‌های انسانی همکاری کنند تا زمینه برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم فراهم شود.

«عبدالرحمن السدیس» رئیس امور حرمین شریفین عربستان سعودی نسبت به برگزاری یک مراسم استثنایی ممتاز و ایمن برای حج امسال ابراز امیدواری کرد.

السدیس تأکید کرد: آمادگی‌ها و تدارکات، نویدبخش خوبی است و ما نسبت به یک موسم استثنایی و برجسته حج که امن و در دسترس است، خوش‌بین هستیم.

تاریخ ادای مناسک حج از روز هشتم ماه ذی حجه منطبق با ۲۵ ژوئن (۴ تیرماه) خواهد بود.

تعداد حجاجی که خارج از عربستان برای ادای مناسک حج به این کشور می‌آیند به آمار پیش از آغاز شیوع ویروس کرونا بازگشته است.۲ میلیون مسلمان خارج از عربستان سعودی از سراسر جهان و ۲۰۰ هزار نفر از داخل عربستان می‌توانند مناسک حج را به جا آورند.

عربستان سعودی در سال گذشته به دلیل محدودیت‌های اعمال شده ناشی از ویروس کرونا پذیرای بالغ بر ۹۰۰ هزار زائر خانه خدا بود، اما امسال اعلام کرد که نزدیک به ۲ میلیون حجاج به حج مشرف می‌شوند.

سال گذشته (حج ۱۴۴۳) ۸۹۹ هزار و ۳۵۳ حجاج به حج مشرف شدند. در حج‌های تمتع ۱۴۴۱ و ۱۴۴۲ نیز عربستان سعودی تصمیم گرفت که حج تمتع را با حضور زائران ساکن عربستان برگزار کند.