۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶

دلیل قرآن سوزی در سوئد چیست

دلیل قرآن سوزی در سوئد چیست
هتاکی به شعائر مسلمین با هدف تحقیر و حذف آثار اسلام در منطقه اروپا و جهان غرب بود اما اثر بومرنگی داشته است
کد خبر : ۶۲۷۴۷۴

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از باشگاه خبرنگاران، سلوان مومیکا» مهاجر عراقی روز هشتم تیر مقابل مسجد اصلی پایتخت سوئد یک نسخه از کتاب مقدس قرآن را سوزاند. این هتاکی در اروپا و بالاخص سوئد مسبوق به سابقه است. «راسموس پالودان» سیاستمدار سوئدی نیز روز یکم بهمن ۱۴۰۱ یک نسخه از قرآن را مقابل سفارت ترکیه در استکهلم سوزاند. این اقدام نظیر هتاکی اخیر مهاجر عراقی ذیل حمایت پلیس و دولت سوئد انجام شد.

این سیاستمدار سوئدی یک هفته بعد روز هفتم بهمن ۱۴۰۱ پس از اقامه نماز جمعه در کپنهاگ پایتخت دانمارک مقابل مسجد جامع این شهر بار دیگر به ساحت قرآن اهانت کرد. «راسموس پالودان» دلیل قرآن سوزی را عدم موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو اعلام کرد! «ادوین واگنسولد» عضو گروه راست افراطی موسوم به اروپاییان میهن پرست علیه اسلامی شدن غرب (PEGIDA) نیز روز سوم بهمن ۱۴۰۱ یک نسخه از قرآن را آتش زد.

اما دلیل این هتاکی چیست؟

منابع تاریخی نشان می‌دهد قرآن سوزی در اروپا به قرون وسطی باز می‌گردد. منطقه شبه جزیره ایبریا شامل دو کشور اسپانیا و پرتغال امروزی است که از شمال با فرانسه هم مرز بود. این شبه جزیره، پس از فتح توسط خلافت اموی، آندلس نامیده شد. آندلس تقریباً ۸۰۰ سال بعد در سال ۱۴۹۲ میلادی به دلیل تفرقه بین مسلمانان از سیطره مسلمین خارج شد. نسخه‌های عربی قرآن حد فاصل سال‌های ۱۴۹۸ تا ۱۵۰۰ میلادی به دستور کلیسا سوزانده شدند.

قرن پانزدهم آغاز دادگاه‌های معروف تفتیش عقاید در امپراتوری اسپانیا بود. این دادگاه‌ها قریب به ۴۰۰ سال وحشت را بر قلمروی امپراتوری اسپانیا به عنوان قدرتمندترین امپراتوری قرن پانزدهم جهان مستولی کرد. هدف، حذف اسلام و شعائر مورد غضب کلیسا بود و شهروندانِ مسلمان اسپانیا و بعضاً یهودی از ترس شکنجه و مرگ فجیع به سایر نقاط جهان آواره شدند. این رویه در بلاد سایر قدرت‌های اروپایی کاتولیک نظیر ایتالیا نیز انجام شد.

هتاکی به شعائر مسلمین با هدف تحقیر و حذف آثار اسلام در منطقه اروپا و جهان غرب بود، اما اثر بومرنگی داشته است. قرآن سوزی امروز به نوعی واکنش هیستریک راست افراطی در اروپا به روند رشد جمعیتی مسلمین در جهان بالاخص در کشور‌های اروپایی است.

امروز شنبه اول ژوئیه ۲۰۲۳ میلادی (۱۰ تیر ۱۴۰۲ ه. ش) تخمین زده می‌شود که جمعیت مسلمانان جهان بالغ بر ۲/۰۱۱/۲۳۰/۰۶۷ نفر است که که بیش از ۲۵ درصد از کل جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. پیروان اسلام از نظر تعداد دومین دین بزرگ است، ولی رشد جمعیتی آن سریعتر از سایر ادیان در سراسر جهان است.

جمعیت فعلی مسلمانان از تخمین اندیشکده‌های شهیر جهان غرب نیز فراتر رفته است. اندیشکده موسوم به مرکز تحقیقاتی پیو (Pew Research Center) سال ۲۰۱۱ پیش بینی کرده بود که جمعیت مسلمانان در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱/۹ میلیارد نفر و در سال ۲۰۳۰ بالغ بر ۲/۲ میلیارد نفر خواهد شد.

روند رشد جمعیت مسلمانان طبق برآورد سال ۲۰۱۵ اندیشکده Pew به اندازه‌ای است که تا سال ۲۰۵۰ به جمعیت مسیحیان می‌رسد، اما به نظر می‌رسد این برابری جمعیت زودتر از سال ۲۰۵۰ رخ خواهد داد. اکنون جمعیت مسیحیان جهان با استناد به داده پایگاه آماری «world data» بالغ بر ۲.۲ میلیارد نفر است. اندیشکده Pew همچنین پیش بینی کرد که مسلمان زادگان در سال ۲۰۳۵ از مسیحی زادگان بیشتر خواهد شد. دیلی اکسپرس (Daily Express) انگلیس به نقل از مرکز تحقیقاتی پیو سال ۲۰۱۷ گزارشی تحت عنوان «جمعیت مسلمانان در برخی از کشور‌های اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۵۰ سه برابر می‌شود» منتشر کرد.

متن این گزارش می‌تواند هتاکی سریالی به قرآن در سوئد ذیل رژیم پادشاهی این کشور را مشخص کند. پیش بینی شده که یک نفر از هر ۳ سوئدی در سال ۲۰۵۰ مسلمان باشند. این عدد برای کشور آلمان یک نفر از هر ۵ آلمانی است. مسلمانان انگلیس و فرانسه در سال ۲۰۵۰ قریب به ۱۸% و ۱۷% از جمعیت این کشور‌ها را تشکیل خواهند داد. کشور سوئد در سال ۲۰۵۰ پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان نشین در اروپا نسبت به کل جمعیت خود خواهد شد.